Gå till innehåll

NLT - Low Limit, blir fångad av högre stege?

Recommended Posts

Postad

Lowlimit 10 manna NL25. Löst slaskigt som vanligt. Får gratis flopp med 6H 8H.

Texas Hold'em $0.25-$0.25 NL (real money), #1,576,654,274

Table Johore Bharu, 11 Dec 2005 1:24 PM ET

Seat 1: Pantteri ($26.30 in chips)

Seat 3: abmshotgun ($6.90 in chips)

Seat 4: hermanizer ($9.85 in chips)

Seat 5: Rod_Flanders ($43.90 in chips)

Seat 7: Meizah ($8 in chips)

Seat 8: x Rednek ($29 in chips)

Seat 9: mrBrighthead ($16.10 in chips)

Seat 10: bestband ($35.20 in chips)

ANTES/BLINDS

x Rednek posts blind ($0.15), mrBrighthead posts blind ($0.25).

PRE-FLOP

bestband folds, Pantteri folds, abmshotgun folds, hermanizer folds, Rod_Flanders folds, Meizah folds, x Rednek calls $0.10, mrBrighthead checks.

FLOP [board cards 5S,9H,7H ]

x Rednek checks, mrBrighthead checks.

TURN [board cards 5S,9H,7H,QC ]

x Rednek checks, mrBrighthead checks.

RIVER [board cards 5S,9H,7H,QC,10C ]

x Rednek checks, mrBrighthead bets $3, x Rednek bets $28.75 and is all-in, mrBrighthead calls $12.85 and is all-in.

Hamnar HU, floppar stege och väljer att vänta in näst bästa handen. Över betar potten på river och får all-in omslag. Tänker en stund och synar. Jag resonerar att han kan klonkat högre stege, dock ställer folk in med toppar, två par osv. Rätt eller fel syn med tanke på lowlimit?

Postad

River är ditt minsta problem. Problemet är att du spelar OHYGGLIGT dåligt på flop och turn. Du formligen ber om att bli utdragen. BETA när du sitter med en bra hand. I synnerhet som det ligger färgdrag på bordet.

Postad

färgdraget satt jag på själv, glömde säga det.

Väldigt sällan jag slowspelar, nu gjorde jag det då jag ansåg att omstädnigheterna för en gångs skull var gynsama för det. Headsup, lite i potten, floppar monster, galna spelare.

Postad
Väldigt sällan jag slowspelar

Gör det ÄNNU MER sällan. Om du har en stark han är det bättre att ta betalt än att inte göra det, typ. Glöm inte att fi kan sitta på bättre färgdrag, och gör han det inte är tredje färgkortet ett scarecard för honom. Det är även alla fyror, alla sexor, alla åttor och alla tior. Dessutom verkar inte detta vara rätt kille att slöspela mot; han betar ju inte. Allra senast måste du använda dina marker på turn. Jag vidhåller att du spelade handen oerhört dåligt.

Angående river är synen självklar, givet att din read stämmer.

Postad

Flop: Checken behöver inte vara fel. Om du vet att personen kommer bli aggro då, känns det rätt. Du kan även betta och hoppas han har något.

Turn: Här tycker jag du måste betta, du måste ju börja bygga pot någon gång. Även ta betalt av honom om han har drag.

River: Tycker helt klart du ska syna här med näst-näst-nöten. Med tanke på att det är NL$25 tycker jag nog du ska leda här tillräckligt ofta. Speciellt med tanke på att du checkat hela vägen och nu bettar överpot.

Postad

Det finns otroligt många tomtar på denna nivå, men när de checkraisar dig all-in på rivern som liraren gör här så har han i 99.8 procent av fallen en riktigt stark hand, och eftersom du låter han sitta och dra med vilka två kort som helst så är KJ eller J8 långt ifrån omöjliga ;) Spela bättre på framförallt turn så slipper du otrevligheter som denna hand.

Postad

Checken på floppen var helt rätt, en stege är helt klart värt att slöspela hu på floppen.

Checken på turn var dock tveksam, men heller inte helt fel. Tycker dock att man bör prova ta betalt, gör man det inte på turn när ska man då få pröjs? Att ge fritt kort på turn är inget problem, chansen att han ska dra ut en är ju minimal! Och synen på river är ju självklar!

Bara betala, runner runner stege. Hur ska man kunna sätta honom på det?

Postad

Väldigt intresanta analyser som helt motsätter sig varandra!

Utgången på handen kan ni nog lista ut, J8 och guldet blev till sand.

Kände mig rätt dum efteråt, då jag aldrig slöspelar och när jag väl gjorde det blev straffet hårt.

Med facit i hand kanske jag skulle kolla läget på turn som någon sa, och då lättare kunna ge upp mot allin-omslaget på river.

Känner mig dock lite bättre till mods idag när alla inte sågar en rakt av :D

Någon som har en liten universial-regel när liknande överbetar faller på lowlimit? Skiftar ju naturligt vis väldigt mycket från fall till fall.

Postad

Jag tycker det "känns" rätt självklart när en overbet bara är ett desperat försök att stjäla potten eller när killen sitter med nöten. Klart det inte finns någon kardinalregel, men nedanstående tycker jag att jag observerat:

- Checkraise på rivern är _nästan_ aldrig en bluff. Har inte sett en lowlimit spelare göra detta när jag spelat.

- Overbets på flopp är en klassiker, oftast betydande att spelaren inte träffat något alls, eller något middlepair eller TP med svag kicker.

- Checkcall på flopp och checkraise på turn så bör du också passa dig.

Dock bör tilläggas att mitt spelsätt är riktigt aggressivt, och därmed får jag motståndarna att visa om de har en bra hand eller inte då få har is i magen att låta mig bestämma tempot när de har träffat en bra hand. Att slowspela finns inte i min vokabulär, men möter jag dig ser jag gärna att du checkar flopp och turn så jag kan dra gratis till mina hålstegar :P

Postad

- Overbets på flopp är en klassiker, oftast betydande att spelaren inte träffat något alls, eller något middlepair eller TP med svag kicker.

Just därför måste man inte slöspela de bättre händerna. Man får betalt ändå... Visst man kanske kör bort några från potten ibland, men det vägs ju upp av de gångerna man får med nån som tror man är på halvbluff.