Gå till innehåll

Jonklar lär sig byta växel, SS NLT CG


jonklar

Recommended Posts

Lite historia om min Karriär som poker spelare:

 

Började Spela Texasholdem för ett år sen, med ett gäng klasskompisar från KTH. Några månader senare öppnade jag konto på Unibet och grindade ett tag på FLT(0.25/0.5). Gick över till NLT efter att ha läst supersystem.

 

Totalt har jag vunnit 1400 euro på poker och har nu en bankrulle på 1080 euro (21 inköp). Tycker det räcker för att spela på NLT 0.25/0.5.

 

 

På vilken nivå står jag som pokerspelare:

 

I början spelade jag löst/passivt. Lärde mig tidigt räkna pottodds, bara tack vare det gick jag ändå plus.

 

Efter att jag läst några böcker började jag spela tight/passivt. Nu började jag gå mera plus. Problemet var att jag inte läste motståndare och därför inte anpassade mig till hur andra spelade. Vågade inte beta ordentligt och blev ofta utdragen.

 

Efter ett tag lärde jag mig bluffa. I början gick jag ännu mer plus genom mina bluffar, tills jag tyckte det var så kul att bluffa att jag backade lite. Började lära mig moves, körde longshots och reraise bluffar. Detta blev dyrt ibland.

 

Insåg att den lönsammaste bluffen är continuation bet, bättre bluffa motståndare som inte har en hand. Slutade nästan helt med reraise bluffarna förutom mot vissa motståndare.

 

Började föra anteckningar om mina motspelare, detta visade sig vara det lönsammaste tricket hittils. Lärde mig vilka motståndare som var poliser respektive callingstations. Mot poliserna måste man beta både flopp och turn för att de ska folda om de inte träffat och mot callingstaions kan man inte bluffa.

 

På senaste tiden har jag lärt mig att hålla potten på en rimlig nivå och få maximalt betalt av draghänder, samtidigt som jag blivit bättre på att inte ge dragen de implicerade oddsen.

 

Har märkt att efter att jag spelat tight/aggressivt länge vid ett bord och motståndarna börjar folda mina höjningar från tidig position, då lönar det sig att byta växel till lös/aggressiv. Jag börjar då höja med sc ned till 54s från tidig position. Får jag då in en hand så är risken stor att det blir en fin pott. Har upptäckt att man tjänar mest då man spelar motsatt stil mot vad motspelarna tror man spelar.

 

Jag måste bli bättre i konfrontationen Button, sb och bb. Att spela marginella händer är något man aldrig blir fullärd i.

 

 

Hoppas ni får intressant läsning. Försöker samla de intressantaste händerna och är tacksam för kommentarer.

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår gick det dåligt. 60 euro minus på fem timmars spelande.

 

Gick plusminus noll fram till sista halvtimmen då jag gick på lätt Tilt. Blev frustrerad efter att i två timmar fått skithänder och de bra händerna aldrig träffade. Började syna med marginella händer som tex QTs från mitten position, blev dyrt. Dessutom märkte jag inte själv att jag blivit både trött och hungrig och var inte särskilt uppmärksam på vilka spelare jag mötte i potterna.

 

En tråkig hand som jag spelade fel: (NLT 0.25/0.5)

 

Alla foldar fram till mig som sitter på knappen.

 

Jag(stack=50euro): A :club: T :spade: , höjer 3ggr BB

 

Smallblind(stack=25euro) synar, en lös spelare som ofta bluffar och är aggressiv.

 

Bigblind: super tight och foldar som väntat.

 

flop: a :diamond: 9 :spade: T :heart:

 

Sb: betar potten.

 

Jag: tänkte att han får gärna bluffa vidare och synar bara, är dock väldigt övertygad att jag har honom.

 

Turn: 2 :heart:

 

Sb: betar potten.

 

Jag: Gör ett misstag här som inte sätter honom allin, då skulle han foldat. I stället synar jag bara och han får in runner runner färg. Han ställer in det sista på river och jag har förlorat 25euro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag gick det bättre 80e plus på fyra timmar, spelade nästan felfritt. Är lite besviken att jag inte bytte växel så ofta. Men jag har svårt att byta växel då motståndarna synar allt innan floppen.

 

Har fortfarande inte modet att höja med en skithand när folk fortfarande synar allt innan floppen, och sedan continuation beta när handen inte träffar. Gjorde detta en gång idag:

 

Höjde 4 ggr BB med k9s från mitten position.

 

BB synar, alla andra foldar.

 

floppen:

 

2 5 6 rainbow

 

BB checkar

 

Jag höjer 50% av potten och BB foldar.

 

 

Om man spelar ett par händer per session som ovan, så lönar det sig mot rätt motståndare. Man måste dock ha rätt table image och rätt motståndare. Men jag tycker inte man tjänar jätte mycket på att göra såna här moves, en liten extra edge bara.

 

 

En hand jag spelade fel:

 

Jag UTG(stack 50e):A :club: Q :diamond:

 

alla utom knappen foldar

 

Knappen(stack 30e): synar, en lös/passiv spelare som gärna synar men inte betar själv.

 

sb och bb foldar.

 

flop q :diamond: J :heart: 6 :spade:

 

En ofarlig flopp, är övertygad att jag leder. Stegdraget oroar lite, sätter honom inte på qj, då skulle han foldat innan och KQ el AK är möjliga händer.

 

Jag betar potten

 

Han synar. Detta oroar mig lite, han kan dock ha synat en gutshot. Chansen finns att han har KQ

 

Turn: T :spade:

 

Ett tråkigt kort, han skulle mycket väl ha kunnat syna före och på flopp med AK.

 

Jag checkkar

 

Han checkar

 

Turn: 9 :heart:

 

Dödskortet, är nu övertygad om att jag är slagen så jag checkar och synar hans bet. Han hade KK! Jag borde inte ha synat här, annars spelade jag handen bra.

 

Ovan är ett typexempel på hur viktigt det är att avgöra när man ska tillämpa gapconcept och inte. Jag visste att den här spelaren kunde syna en raise från tidigposition med alla par, AJo och KQ. Mot en tight spelare hade jag varit skrämd redan genom en syn innan floppen. Hade dock betat toppar i förhoppning att en tight spelare synade med AK.

 

 

The strongest move in poker, handen jag är mest stolt över från igår(NLT 0.5/1e):

 

Hittade ett bord där extremt många synade innan floppen, tyvärr var the stakes lite för hög för min bankrulle. Detta är första handen vid bordet. Av erfarenhet vet jag att ju högre staken är desto aggressivare spelar folk mot en ny spelare vid bordet.

 

fi(stack=96e) i mitten position synar, button och sb synar. Alla andra foldar.

 

BB(jag, stack=100e): A :heart: J :heart: Höjer 4ggr BB.

 

Skulle kanske höjt 5BB här eftersom jag har dålig position och många synat.

 

mitten position synar, resten foldar.

 

flopp: 3 :heart: 7 :spade: 9 :club:

 

Jab: En ofarlig flopp, jag betar 40% av potten. Många kanske tycker det är en svag bet. Men jag tycker att om han inte har något så borde han folda, och då har jag maximerat vinsten i förhållande till risken.

 

Fi: reraisar 3 ggr min bet (85% av potten).

 

Jag tänker ett tag. Om han synade innan floppen så kan han haft ett lågt par. Med ett par ned till 77 tror jag han hade höjt från sen mitten position. Han kan ha synat med AT-A8s eller liknande.

 

Är helt övertygad att han har ett lågt par och reraisar potten, han foldar.

 

 

Det är bra att spela mot tighta passiva spelare(nlt 0.25/0.5):

 

Alla foldar.

 

jag(sb,stack=55e):9 :spade: 9 :heart: höjer 4ggr bb.

 

bb(stack=29e): synar.

 

Flopp:3 :heart: A :heart: 9 :club:

 

En underbar flopp, chansar på att han har esset eftersom han synade innan floppen och betar 60% av potten.

 

Han synar.

 

Turn: 6 :heart:

 

Jag är inte rädd för färgen. När två spelare ser floppen är chansen liten att nån får färg om bara tre kort är färgade. Betar 60% av potten.

 

Han synar.

 

River: K :club:

 

Ett bra kort, funderar på hur mycket han är beredd att betala. Jag betar 10e(40% av potten).

 

Han synar, och visar upp AA. Jag fattar inte att han inte satte mig allin på turn eller river. Att han bara synade före flopp och på flopp är okej, men varför betade han inte på river. Jag menar headsup är ju hidden set rätt bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag gick jag 53e plus på 4h, har en bankrulle på 1130e.

 

Siktar på att kunna gå up i stakes, har provat tidigare på 0.5/1 då jag hittat riktigt lösa bord där. Tycker inte att spelarna på högre nivåer spelar så mycket bättre på ett fullt bord. Stora skillnaden är att de är aggressivare, därför bör jag ha bankrulle innan jag prövar lyckan.

 

Började dagen med att gå 37e back med KK mot QQ:

 

Raisade 4bb innan floppen, fick en syn från QQ. Floppen innehåller bara kort under tio och rainbow. Han reraisar mig allin, funderar lite innan jag synar och han får in runner runner färg. Riktigt trist.

 

Men jag lärde mig något av handen. Eftersom han inte reraisade med QQ innan floppen måste han vara hyffsat tight. Jag satt på knappen då han satt på bb och stal hans blinds varje gång någon inte limpat innan. Han foldade varje gång och efter två timmar plus att killen mellan oss försvarade blindsen med fel kort och förlorade några stora potter.

 

På det andra bordet var blindsen lösa/aggressiva, där gick jag plus genom att spela solida händer och de synade med allt:

 

UTG(stack=25e) plus alla andra synar, 7 personer i potten.

 

BB:jag(stack=70e), höjer 8BB med Q :diamond: Q :heart: . En extremt stor höjning, men de synade ändå med skit.

 

UTG och button synar.

 

Flop:

 

A :club: Q :spade: 6 :heart:

 

Jag checkar trissen, därför att jag vet att de synade med AX. En bet i det här läget skulle få dom att lägga AX, därför låtsas jag ha ett lägre pocket par.

 

UTG: Betar 50% av potten

 

Knappen foldar, jag synar efter lite tvekan.

 

Turn:2 :spade:

 

Jag tolkar höjningen som att han har esset och förhoppningsvis bestämt för att spela och betar 80% av potten.

 

UTG: synar.

 

River: 7 :diamond:

 

Jag sätter honom allin och han synar med A :spade: 7 :heart:

 

 

Nästa hand var ja lite darrig när jag spelade men tycker jag spelade handen bra:

 

alla foldar

 

sb(jag, stack 75e): 9 :diamond: 9 :heart: , höjer 4bb. En väldigt stor höjning, men jag gillar inte att spela 99 ur position.

 

Bb(stack=33e): synar blixtsnabbt.

 

Flopp:Q :club: Q :spade: 5 :spade:

Jag betar 60% av potten, vill ha reda på vart jag står.

 

Bb reraisar potten.

 

Jag blir lite fundersam men jag har sett han semibluffa tidigare så jag reraisar 2 ggr hans bet.

 

Bb synar.

 

Turn:6 :diamond:

 

Potten har blivit så stor att jag inte vågar beta, han kan mycket väl ha damen så jag checkar. Detta kanske är ett misstag av mig?

 

bb checkar. Är nu övertygad om att han har färgdrag och blir besviken att jag gav fritt kort.

 

river: blank.

 

Jag checkar och hoppas han försöker med en bluff när draget inte gick in. Han betar 5e, en minibet som jag blixtsnabbt synar.

 

Han visar upp AJ :spade: .

 

 

Nästa hand spelade jag bra, var också den hand jag gick mest plus på.

 

Alla foldar till mig som sitter på knappen.

 

Jag(stack 85e): 8 :diamond: 8 :heart: höjer 3ggr Bb, en alldeles för liten höjning mot lösa blinds!

 

sb(stack=31e) och bb synar.

 

Flopp: k :club: 6 :heart: 2 :diamond:

 

sb höjer 30% av potten och bb foldar.

 

Jag funderar lite. Med den lilla höjningen har han antingen ett monster eller en marginell hand, kanske A6. Har han ett monster tex 222 så har jag faktiskt pottodds att syna här (0.042253<0.04255). Hade han bara haft en kung så hade det varit fel att syna här, eftersom han förmodligen inte gått allin. Om han haft en kung så är jag säker på att han betat mer.

 

turn:8 :spade:

 

sb höjer 50% av potten.

 

Jag synar bara eftersom floppen inte innehåller några drag och hoppas han betar river.

 

river: blank.

 

Han går allin med K6 och jag synar blixtsnabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag gick jag 70e plus på 5h, bankrulle=1200e.

 

Åkte på några riktiga badbeats och slutade inte när jag blivit trött och hungrig och bluffade lite mycket, annars skulle jag gått 200e plus.

 

Jag provade byta växel ett par gånger. Började höja med marginella händer före floppen som KTo, 78s och liknande, när jag bearbetat en riktigt tight image. Jag tjänade mycket på detta ett tag, men som vanligt har jag inte förmåga att växla tillbaka i tid.

 

Jag börjar tveka om det verkligen lönar sig att byta växel på 0.25/0.5. Folk verkar vara så upptagna med sitt eget spel att de inte kollar hur andra spelar. Man får inte betalt för att man visat ett par riktigt lösa höjningar, eller bluffar. Folk fortsätter spela likadant i alla fall.

 

Så min taktik i fortsättningen blir att bara byta växel då bordet blivit riktigt tight.

 

På lösa/passiva bord är det ju bara att spela hypertight och beta potten hela vägen och aldrig bluffa.

 

Har märkt att continuation bets fungerar super bra, klart värdefullaste bluffen. På 0.25/0.5 tycker jag man kan continuation beta varje gång man höjt innan (om man inte har en callingst bakom). Blir man konfronterad av en reraise är det bara att tveka länge och sen folda, tror inte många uppfattar att man bluffade.

 

Ett fel jag gjorde idag var att köra ett par rereraise bluffar, funkade en gång. Men jag förlorade två sådana så jag ska nog sluta med "the strongest move in poker", tror inte de lönar sig i längden.

 

 

Mina badbeats:

 

Hade KK mot AA, han synar bara min höjning preflop och reraisar allin på floppen. Tvekade länge innan jag synade, har sett folk gjort liknande med JJ och QQ för att få KK och AA i säng, så jag synade. Men jag trodde allvarligt jag var uppe mot ett set, blev förvånad när jag såg AA. Hur kan folk bara syna med AA preflop, tycker det är ett jäkla spel.

 

Hade KK mot QQ, allin preflop. Han fick in färgen!

 

Satt i BB och fick se flopp med K8 och får in tvåparet, blir reraisad allin på floppen och synar. Han hade AK och träffar esset på river, tre outs hade han!

 

Har AKs i BB, blir konfronterad av en raise och reraise av två LAG spelare. Höjde 20 bb och trodde jag skulle få tyst på dem. De synar. Jag får in kungen på floppen och höjer potten (halva min stack), killen med färgdrag synar och killen med 99(mellan par) går allin, jag reraisar allin och killen med färgdrag synar. Han får in färgen med Q8s, jag fattar inte hur han kunde höja från tidig position och syna en rereraise 20bb preflop. Okej att en del LAG spelare är duktiga men de förstår att man måste spela tight vid ett löst bord.

 

Hade det inte varit för de fyra händerna ovan så hade jag kanske gått mer än 200e plus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har spelat 28h de senaste två veckorna och tjänat 220 euro, dvs 7,9e/h(Bankrulle=1240e). Tycker det är helt okej resultat med tanke på att jag är rätt färsk!

 

I torsdags gick jag 50e minus på 5h.

 

Låg 200e plus fram till sista halvtimmen, förlorade 250e på 20 minuter. Gjorde det klassiska misstaget att inte ta några pauser och märkte inte att jag blivit trött och hungrig. Hade väldigt otur med tråkiga utdragningar så det var inte bara dåligt spel som gjorde att jag förlorade.

 

I förrgår gick jag 80e plus på 3h. Gjorde inga misstag, blev utdragen ett par gånger, sånt som händer!

 

Igår gick jag 10e plus på 4h. Bankrulle=1240 euro.

 

Igår var det kalleanka poker på unibet. Katastrof att jag inte tjänade mer än 10e.

 

Började kvällen med att förlora 150 euro. Förlorade de tre inköpen i allin konfrontationer på floppen mot färg och stegdrag. Jag fortsatte att köpa in mig och nästa gång han gick allin med färgdrag fick han inte in den.

 

Efter att folk börjat lära sig folda mina höjningar preflop, bytte jag växel och började höja med tex sc,axs mm. Lyckades sno en hel del blinds.

Blev synad en gång efter att höjt med 54s UTG, fick in stegen (a2345) på floppen. Chansade på att han parat esset och betade 50% av potten, han gick allin med AAA. Fattar inte att han inte reraisade innan floppen. Bytte tillbaka till konservativ stil och fick då bättre betalt för bra händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I söndags vann jag tillbaka de 150 eurona.

 

Igår gick jag 10 euro plus. Provade spela poker på dagen. Vilken skillnad på nivå det var på spelet. Mycket aggressivare och jag kunde inte hitta ett enda bord med lätt motstånd, måste börja spela på nån amerikansk site typ pacific. B2B suger på dan! Gick 140e minus på dan, men vann 200e under tio minuters spelade på kvällen. Det vänder fort när ingen lyckas dra ut en och de fortsätter försöka.

 

Anledningen att jag vann 200e så fort berodde på att jag fick AA-TT åtta gånger i rad, därför trodde alla att jag spelade LAG och började checkraisa. Fick dessutom in ett set ett par av gångerna samtidigt som de fick in ett lägre set.

 

Gjorde samma misstag som i lördags, spelade bort 50e på 0.1/0.2 när jag hällt i mig en massa vin. Måste sluta spela fylle poker, det är då jag förlorar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag vann jag 240e, Bankrulle=1470e. Ligger på 11e per timme, inte så illa!

 

Idag provade jag för första gången en turnering med 30e i inköp. Spelar helst inte turneringar eftersom jag trott att den konservativa spelstilen inte passar så bra. Trodde att LAG spelare har ett övertag i turneringar.

 

Det visade sig att jag hade helt fel. Eftersom folk går allin med i princip vad som helst (tex AJ el 22) så dröjde det inte länge förrän jag låg bland de tio bästa av 500 spelare.

 

Kom sjua efter en tveksam manöver med K4 på knappen. Hade en stack på 6bb så allin med K4 var kanske inte helt fel när all foldat innan. Bigblind synade med AJ och vann med A hög. Vann åtminstone 170e.

 

Provade ytterligare en multitable-rebuy NLT. Spelade likadant, folk gick allin med A8 och 22 UTG preflop, bara att vänta på AK eller ett par över åtta och syna. Dröjde inte länge förrän jag låg bland de fem bästa. I senare delen av turneringen märkte jag att de lösa spelarna hade ett klart övertag då blindsen åt upp min stack. Hamnade på åttonde plats och fick 70e. Åkte ut med TT mot AA när jag hade 4bb kvar i stacken.

 

En svår hand:

 

Sitter på knappen och plockar upp 77, ligger på nionde plats av 15.

 

blinds= 2500/5000

 

UTG(stack=50k): Höjer 2ggr bb

Mitten(stack=180k): Bordets bullie, så fort någon höjde satte han dem allin.

Jag(stack=40k): Foldar 77 eftersom jag trodde att UTG verkligen hade en hand när han höjer och borde förstå att han kommer bli tvungen gå allin.

 

UTG foldar!

 

Jag kanske borde synat med 77 och hoppats på en coinflipp?

 

 

Provade spela lite cashgames och gick plusminus noll tack vare den här handen:

 

NLT 0.25/0.5 8max maxinköp=100bb

 

alla foldar till mig som sitter i mitten position, jag höjer 4bb med AKs.

 

Alla foldar fram till BB(stack=25) som reraisar 15bb.

 

Funderar ett tag innan jag går allin, det luktar AA/KK. Förväntar mig i bästa fall en coinflip. Killen synar min Allin med 84s och vinner med tvåpar. Jag fattar inte att han kunde syna en allin med 84s i ett cashgame, helt otroligt. Tyvärr började turneringen så jag kunde inte sno tillbaks pengarna.

 

 

En hand jag spelade fel:

 

NLT 0.25/0.5 8max maxinköp=100bb

 

UTG(stack=36e):höjer 3bb

 

knappen och smallblind synar.

 

sitter på BB(stack=76e) och plockar upp 66. Synar självklart bara.

 

Flopp: AQ6 rainbow.

 

sb checkar.

 

Här gör jag ett misstag och slöspelar. Floppen borde ju ha träffat någon, så här borde jag inte ha slöspelat, speciellt inte eftersom bordet var passivt men gärna synade.

 

UTG bettar 20% av potten. Alla synar.

 

Turn: 6

 

sb checkar. Jag checkar fyrtalet, bara hoppas att någon slöspelar ett högre set. UTG bettar 10% av potten alla foldar utom jag.

 

På river gör jag det största misstaget, jag checkar och UTG checkar. Fattar inte att jag kunde va så klantig! UTG visar upp A8. Han hade varit beredd och gå allin på floppen men inte när bordet parade sig på Turn. En konservativ spelare som jag ska inte slö spela. Alla vet att när jag synar har jag en hand förmodligen den bästa. Måste ta betalt för deras nyfikenhet, de kan inte folda trots att de vet att de är slagna.

 

En timme senare får jag in nästa set och då betar jag hela vägen och allin på river, de är villiga att betala med toppar därför är set så bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla foldar till mig som sitter i mitten position, jag höjer 4bb med AKs.

Alla foldar fram till BB(stack=25) som reraisar 15bb.

Funderar ett tag innan jag går allin, det luktar AA/KK. Förväntar mig i bästa fall en coinflip. Killen synar min Allin med 84s och vinner med tvåpar. Jag fattar inte att han kunde syna en allin med 84s i ett cashgame, helt otroligt.

 

Jag förstår inte varför du går all in med AKs om du tror att FI har AA eller KK, sen måste jag ju bara säga att gå all in preflop för 100BB i cashgame med AKs nog inte är det bästa spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du läst min dagbok!

 

Jag förstår inte varför du går all in med AKs om du tror att FI har AA eller KK, sen måste jag ju bara säga att gå all in preflop för 100BB i cashgame med AKs nog inte är det bästa spelet.

 

Var lite otydlig tidigare, jag borde ha skrivit att han var en galning, men att jag ändå var tveksam när jag gick allin.

 

Jag brukar inte gå allin med AKs, men det händer. Jag gjorde det mot honom och du förstår säkert varför, jag menar 84s är ingen höjdar hand.

 

Mot vissa extremt tighta spelare kan man reraisa allin med AKs, om man vet att de förmodligen foldar QQ.

 

Men i princip har du rätt, i cg är allin preflop ett nybörjar misstag. Bättre spela ut sina motståndare på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En rolig hand från idag:

 

Cashgame NLT 0.25/0.5 8max maxinköp=100bb

 

Jag plockar upp Q :diamond: Q :heart: UTG(stack=100bb) och höjer 4bb.

 

alla foldar utom knappen(stack=24bb) som inte tänker länge innan han synar.

 

flopp: 9 :club: 9 :heart: 2 :heart:

 

Jag betar 60% av potten och killen på knappen går allin.

 

Möjliga händer han kan ha som slår mig:

 

22, aa och kk (99)

 

Jovisst han kan ha A9, men är han så korkad så han spelar A9 så betalar jag honom gärna. Jag utgick ifrån att han tänkte rationellt och bara synade med de händer det var EV+ att syna med.

 

möjliga händer som jag slår:

 

JJ,TT,färgdrag.

 

Eftersom jag har en backdoorflushdraw och jag bedömde att chansen att min hand är bättre än hans till ca 25% så synade jag.

 

p(att jag vinner)=0,285

 

kostar att syna/pott: 14/49,5=0,28

 

0,28<0,285=>tveksam syn

 

Jag fick in färgen och han visar upp Q9.

 

Det bästa av allt är kommentaren han skriver i chatten:

 

Lucky river!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KK vs AA ett bad beat?? Att bli utspelad är inget bad beat, möjligtvis tough beat eller nåt..

 

Exakt vad en "Bad Beat" är kan man diskutera. På forum som här verkar det mest vara att bli utdragen och förlora på rivern. Eller typ förlora AA mot 72o och all in preflop.

 

Där man kan vinna en Bad Beat Jackpot så handlar det istället om att förlora med en väldigt bra hand mot en hand som är bättre. Typ fyrtal i ess mot straight flush.

 

Gemensamt är väl att man förlorar när man förväntar sig att vinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker Glossary

 

Bad Beat

A bad beat is a loss in which the losing player had the better odds on the winning player earlier in the hand. In general, the term is used when all the chips go in the pot when the losing player had odds. To take a bad beat means to be on the losing end of a bad beat; to lay a bad beat means to be on the winning end of a bad beat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att folk kommenterar det jag skrivit!

 

Antar att Verdi påpekar handen med QQ mot Q9.

 

Han kan ha 109s, 98s, J9s, 97s osv också. Jag synar ganska gärna med spekulativa händer preflop. Träffar man mot någon som visat styrka preflop så har man stor chans att ta hans stack.

 

Problemet är att många höjer med händer som AQ,AK innan floppen. De är sällan beredda att syna en allin om de inte träffar. Därför tycker jag att det inte lönar sig att syna en höjning med tex q9s innan floppen.

 

Men om man alltid synar med stål så får man lite aktion, därför tycker jag man ska syna med sc ibland men vara medveten om att det bara är för att man inte skall bli lättläst.

 

Eftersom låglimit spelarna är så dåliga och inte ser att jag spelar tight, så får jag aktion ändå trots att jag bara spelar stål (nästan bara).

 

Jag spelade kanske fel där när jag backade upp ett överpar med hela stacken.

 

Jag försöker (som Verdi ovan) spela LAG ibland, men hittils har jag förlorat mer än jag tjänat på att spela LAG. Det är en jäkligt svår stil att spela, dessutom har jag inte bankrullen som krävs eftersom riskerna är större.

 

Tyvärr måste jag ta en paus ifrån pokern i två månader och försöka klara terminens tentor i februari. Har ingen motivation för plugget, vill helst bara spela poker. Men jag har ett högre mål med mitt liv än att fastna vid ett pokerbord!

 

Kommer försöka skriva lite i dagboken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Började spela igen för en vecka sedan. Var tvungen ta ut min bankrulle på 2000 euro nånting och betala dyra räkningar.

 

Hittade 100 e på tunnelbanan och satte in dem på NL 0.25/0.5.

 

Efter fem kvällars intensivt spelande är jag nu uppe i 560e.

 

Har folk blivit sämre eller har jag mått bra av en paus?

 

Det jag funderar på nu är mina cb(continuationbets). Spelar med en slumpgenerator och cb:ar med 40% chans. Har märkt att jag tjänade mer när jag bara cb:ade med 30% chans, dvs checkfoldade mer. Bör tilläggas att spelarna på B2B synar med allt.

 

En kväll förlorade jag rätt mycket. Började syna allin moves med toppar, från spelare jag borde ha kategoriserat som tighta.

 

En hand jag blev väldigt arg över:

 

(NL 0,25/0,5 euro, max 8, max byin 50 euro)

 

UTG(70e): synar

UTG+1(23e):synar

mitten(27e):synar

mitten+1(42e):synar

CO:fold

Knappen(Jag, 50e): höjer 5 bb till 2,5e med JJ

sb(35e):synar

bb(29e):synar

alla andra synar

 

total pot=17.5e

 

flop: T :club: 8 :diamond: 6 :heart:

 

Är ganska nöjd med floppen, men inte med att så många synade.

 

UTG: höjer bb

alla synar

 

Jag höjer 10e, dvs 50% av potten. Ett misstag från mig, borde ha höjt mer.

 

Alla synar.

 

T :club: 8 :diamond: 6 :heart:

 

Turn: 2 :heart:

 

Alla checkar, jag betar 50% igen.

 

Alla synar (några allin)

 

T :club: 8 :diamond: 6 :heart: 2 :heart:

 

river 7 :heart:

 

Där kom dödsstöten, nu var jag säker på att jag var slagen.

 

UTG: betar 5e

 

alla synar.

 

Här får jag enorma odds att syna. Men jag är helt säker på att jag är slagen och att syna är att slänga pengar i sjön. Jag foldar och UTG vinner med A8o. Fattar inte att han kunde syna hela vägen med par i åttor helt otroligt, de andra hade ingenting, inte ens stegdrag.

 

Men jag var inne i fold stämning, därför gick jag mer än 200e plus den kvällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

På de senaste tre veckorna har jag gått 12000kr plus, helt okej för att vara på 0.25/0.5e. Var tvungen att casha ut pengarna igår pga penga brist. Lämnade 1000kr som jag spelade upp till 2600kr idag.

 

En kompis tipsade om att det är mycket lättare att tjäna pengar på 0.1/0.2 borden. Provade köra 4 bord samtidigt. Det var faktiskt jätte stor skillnad i nivå.

 

Har nog aldrig sett så dåliga poker spelare tidigare, helt sanslöst. På 0.25/0.5 tycker jag inte alltid man har full koll på motståndarna, de bluffar mycket bättre. På 0.1/0.2 var det helt sanslöst, visste precis när de försökte bluffa och när de hade stål. Otroligt lättlästa.

 

Här är ett exempel:

 

nl, cg, max 6, 0.1/0.2 euro, max byin 20 euro

 

plockar upp AK :heart:

 

alla synar fram till mig som sitter på bb.

 

Jag höjer 5bb, två stycken synar.

 

flop: 2 :heart: 3 :heart: 7 :spade:

 

En helt ofarlig flop, som förmodligen inte hjälpte någon. Enda oros momentet är att spelare på den här nivån mycket väl kunnat syna med Ax.

 

Mot de här spelarna var det inga problem att checka på floppen om man missat. Jag visste precis hur de här spelarna betade om de träffat. De betade bb om de inte träffat, och halva potten om de träffat par. Med ett monster överbetade de.

 

Men nu hade jag verkligen träffat ett super drag som jag ville maskera.

 

Jag betar pott, en synar med en stack på 15 euro.

 

turn: 2 :heart: 3 :heart: 7 :spade: 8 :club:

 

Jag checkar, han betar bb.

 

Jag checkar för att ta reda på om han har något. Visst skulle jag ha kunnat beta turn, då hade han reraisat kraftigt om han hade minst tvåpar. Jag ville ta reda på om han hade ett par så jag checkade.

 

Han betade bb vilket betyder att han inte har ett par. Han vill bara inte verka för passiv, därför betar han bb. Tycker förmodligen att det ser snittsigt ut.

 

river:2 :heart: 3 :heart: 7 :spade: 8 :club: Q :club:

 

Sannolikheten att han träffat damen lär inte vara stor, bestämmer mig för att bluffa, eller VB eftersom jag inte är slagen.

 

Jag går allin

 

Han blixtsynar med A :spade: T :diamond:

 

Förstår fortfarande inte att han trodde han hade bästa handen. AT är förmodligen den sämsta handen jag skulle höja med mot de här spelarna.

 

Vann med A hög :lol:

 

 

Ni förstår säkert att det är lätt att tjäna pengar, när folk toksynar.

 

Det var någon i en annan tråd som frågade om det går att försörja sig på att spela på 0.1/0.2euro. Om folk spelar så här dåligt är det inga problem att tjäna 100 euro på en dag, en ganska fin månads lön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Räknade precis ihop vad jag tjänat de senaste 7 veckorna:

 

24560 sek

 

Har vart en super månad. Anledningen att det gått så bra är att jag börjat spela mycket mer shorthanded, och blivit mycket aggressivare med marginella händer.

 

Det har inte blivit så mycket växel byten. Eftersom de jag spelat mot är väldigt lösa och aldrig lär sig att respektera mina höjningar preflopp, får jag aldrig chansen att byta växel.

 

Först efter två till tre timmar vid ett bord börjar folk lära sig att folda preflop, då har jag börjat försöka stjäla.

 

Längtar efter större bankrulle så jag kan spela på högre nivåer där folk kan folda. Älskar nämligen att bluffa vilket är helt omöjligt mot synstationerna på B2B.

 

Har börjat spela fler större turneringar. Eftersom folk spelar väldigt löst, även på dyrare turneringar med inköp 50 euro och mer, fungerar min TAG stil väldigt bra. Har provat några stycken och det är inte svårt att hamna i pengarna. Bara att vänta på bra kort och ta betalt, blir lika förvånad varje gång hur konstiga kort folk synar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Rolig dagbok och imponerande resultat!

Lycka till!

 

Tackar! Kul att du gillade dagboken. Själv vill jag helst radera det jag skrivit i början, eftersom mitt spel utvecklats ganska mycket. Dessutom tycker jag inte att jag skrivit särskilt bra.

 

Måste börja skriva mer i dagboken. Idag tänkte jag samla några intressanta händer och klaga på mig själv eftersom jag haft en dålig månad.

 

Har spelat mestadels 0.25/0.5e på B2B, skottat lite på NL100 och NL200.

 

Senaste månaden har gått dåligt. Har inte räknat ihop exakta resultatet, men jag gissar på ca 15000 sek plus.

 

Anledningarna till att det gått dåligt är:

 

1. Har haft dålig disciplin. Har hänt att jag spelat 24h i sträck, ingen kan spela solid poker efter att ha varit vaken i 30h.

 

2. Har hamnat i check/syn stämning ibland.

 

3. Har ibland inte respekterat reraisar och har synat alldeles för ofta i tron att fi bluffar.

 

4. Har varit dålig på att läsa motståndare.

 

5. Har betat när jag bara kunnat bli synad av bättre händer.

 

6. Bluffat för mycket mot synstaioner.

 

 

Några roliga händer:

 

Först en hand som är ett bra exempel på tilt allin från min sida, vad tycker ni?

 

NL100, blinds 0.5/1e, 6 spelare.

 

Plockar upp A :diamond: K :diamond: på knappen

 

UTG(168):synar

UTG+1(143):höjer till 2e

alla foldar

Jag(98.5): höjer till 8e

båda synar

 

total pott 25,5e

 

flopp: A :heart: 5 :diamond: 6 :heart:

 

båda checkar

jag höjer pott

UTG+1:synar

 

total pott: 76.5e

 

turn: 7 :diamond:

 

UTG+1: höjer till 5e

Jag: tolkar hans bet som en spärrbet och ställer in

 

UTG+1 vinner på en stege med hålkorten 3 :club: 4 :club: .

 

Skulle jag ha höjt mer på floppen?

 

Tycker ni min allin på turn var fiskig?

 

 

En rolig hand mot en dålig LAG spelare:

 

6 spelare, max inköp 200 euro, blinds 1/2e, NLT.

 

Barca_fc spelar LAG. Han höjer pre med alla kort och nästan varje hand. Han synar även kraftiga reraisar pre med alla kort.

 

Plockar upp 7 :club: 7 :spade: i bigblind

 

alla foldar

Barca_fc(223): höjer till 6e på knappen

Jonklar(245): reraisar till 18e

Barca_fc: synar

 

flop: T :diamond: 9 :spade: 7 :heart:

 

Jonklar: betar pott

Barca_fc: dubblar min höjning

jonklar: jag höjer så att han har 30e kvar att syna med, tryckte fel.

Barca_fc: ställer in

Jonklar: synar

 

Turn: 9 :club: river: 2 :diamond:

 

Barca_fc visar 9 :heart: 4 :heart:

 

Jonklar vinner 447 euro.

 

Älskar att spela mot LAG spelare när de inte drar ut mig. Barca_fc lämnade bordet och satte sig med fullt inköp på ett 5/10e bord. Kunde inte följa efter.

 

 

En hand där jag gör en fiskig syn på turn. Bör tilläggas att fi spelar alla två färgade kort och han spelar färgdrag precis som nedan:

 

NLT EUR 1,00/2,00, max byin 200 euro

 

Dealer: __LIF__

Small Blind: Baracetti (1,00)

Big Blind: Birken (2,00)

 

jonklar was dealt: T :club: - T :spade:

 

jonklar (EUR 226,60 in seat 6) : höjer 4bb till 8 euro

Hefner (EUR 195,00 in seat 1) :fold

budzak (EUR 356,09 in seat 2) :synar

__LIF__ (EUR 226,00 in seat 3) :fold

Baracetti (EUR 171,40 in seat 4) :fold

Birken (EUR 155,40 in seat 5) :fold

 

Flop: 5 :diamond: - 9 :diamond: - T :heart:

 

total pot: 21 euro

 

jonklar: betar 15,00

budzak: synar 15,00

 

Här borde jag självklart ha betat mer, eftersom den här killen synar stora höjningar med drag.

 

Turn: 5 :diamond: - 9 :diamond: - T :heart: - J :diamond:

 

total pot: 51

 

jonklar: Check

budzak: Betar 75,00

jonklar: Call 75,00

 

Hans höjning skriker färg. Inte många slänger in en sån bet tomma.

 

För att min syn skall bli ev+ måste fi syna 144 euro på river. Jag har bara 128,6 så min syn är ev-. Men jag kan inte slänga triss. Även fast jag visste att min syn var ev- synade jag.

 

River: 5 :diamond: - 9 :diamond: - T :heart: - J :diamond: - J :spade:

 

jonklar: Check

budzak: Bet (85,00)

jonklar: All-In (128,60)

budzak: Call (43,60)

 

jonklar shows: T - T (a full house, tens full of jacks)

budzak didn't show: 7 :diamond: - Q :diamond: (a flush, queen high)

 

jonklar wins: EUR 453,20 (with a full house, tens full of jacks)

Rake: EUR 3,00

 

Vad hade ni gjort i läget ovan, foldat på turn?

 

 

Kommer bli mer skrivande framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...