Skallen Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 Skulle vilja ha lite reflektioner kring en teori jag har. Är inte nån specielt erfaren pokerspelare så gliringar känns onödigt om jag är helt ute och cycklar. Dock känns det som att den fungerar. Ex:Du spelar en 2$ Sit N Go på Expekt. Det är i början av spelet och alla 10 spelare är kvar. Blindsen är fortfarande låga: 20/40 av Samtliga spelare ligger mellan 1000-2000 chips. Du har kvar dina 1500 chips. Du sitter i sen position (en före knappen). Alla spelare utom en har synat fram till dig men ingen höjning. Det är din tur och du ser 69s. Vad gör du då? Det naturliga och rent mattematiskt riktiga är självklart att folda direkt. MEN! Här kommer fenomenet in som jag vill ta upp. Om du istället väljer att syna även du får du troligen se floppen för 40. Alltså bara ett par % av din stack. Om knappen, SB eller BB mot förmodan (på dessa bord synar många men få vågar höjja PF) skulle klämma in höjning är det självklart bara att lägga sig utan att förlorat mer än 40. Anledningen till att syna då? Jo: de flesta av spelarna som synat sitter enligt min erfarenhet på t.ex. 33 10Jo A40 K9s A3s osv. Kommer alltså ett klätt kort på floppen och du inte träffar flushen eller flushdraget så lägger du dig självklart direkt mot en bet. MEN: om du träffar flushen, stegen, flushdraget, trissen eller tvåparet så är du med största sannolikhet ensam om det. Floppen: 2,6,9regnbåge Du har alltså i det läget med din position ett guldläge att beta rejält. De med höga kort som kanske t.o.m. har träffat lågt par (2) med sin kicker kommer sällan att lägga sig (de vill av orutin inte slänga ett ess och de övervärderar sitt låga par). Du kommer då med största sannolikhet att i de återstående rundorna få in antingen mer pengar i potten eller en läggning vilket ger dig potten som ligger på ca 360. Om de mot förmodan skulle träffa t.ex. A eller K på turn/river och de betar så är det självklart bara att lägga sig om du inte träffat en hand som slår det. Då har du ändå inte förlorat specielt mycket på potten. Självklart kommer du i de alldra flesta fall att få en flopp som inte ger dig något att tala om och då är det bara att folda med gott samvete och ge den som träffat dina 40. Exemepel 2: Samma läge i spelet, samma position, samma stackar och samma blinds. Du plockar up K8o. Detta ser många nybörjare som en ganska bra hand och en syn från bra position ses som självklart då ingen betat. Floppen kommer: K J 3 De första spelarna checkar snabbt men spelaren från två rutor innan dig betar ganska rejält. VAD gör du nu? Att slänga ditt topp-par med mellankicker känns mycket hårt då även försök att köpa potter förekommer mycket på dessa låga nivåer. Ditt val blir alltså troligen en syn eller en rais för att försöka få den eventuellt bluffande spelaren att lägga sig. Men tyvär är det troliga i den situationen att någon av alla de checkande spelarna eller den betande spelaren går med på din rais. Du har då lagt in ganska mycket marker i potten och vill inte gärna släppa den. När sedan turn och river kommer: A 5 (fortfarande regnbåge) sitter du riktigt illa till. Troligen är du av de spelare som är kvar inte ensam om att ha träffat kungen p.g.a. deras syn. Dessutom kan mycket väl någon fisk ha gått med på t.ex. A3 efter floppen eller J5, dyl. DESSUTOM finns den största risken av alla. Att någon sitter på någon ganska bra starthand t.ex. AK, AJ, KJ, 33, 55. Alltså finns det MÄNGDER av händer som slår dig i detta läget. Men självklart känns det ändå tungt att slänga korten då någon spelare betar ca 500 efter river. Men du har inget val utan måste i princip folda din nu verkligt svaga hand. SUMMERING Det jag vill ha ut av mina exempel är att sämmre händer med två låga kort och framförallt suitedconnectors är mycket bättre alternativ att syna en billig flop på än "lite bättre" händer som t.ex.: K8, A4, dyl. då på det så pass låga nivåer är väldigt vanligt att ala synar med höga kort och de med två höga kanppt raisar. Med en 8 på hand kan du alltså träffa ett tvåpar och vara ganska säker på att u är ensam med det medans du inte alls kan vara lika säker på t.ex. K9. Självklart gäller teorin inte mot en rais före floppen, vid dålig position, vid shortstack, mot någorlunda klass på motståndet eller med färre spelare än 9-10 kvar vid bordet. Men när situationen är som den jag beskrev så ser i alla fall jag detta som en ganska bra strategi. Men som sagt: Vad tror ni? Har jag rätt eller fel? * RP, tror att jag fick till det med en hyfasd beskrivning, tidigare rubrik var "En liten teori jag har..." - QoS * Citera
Djens Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 Om folk synar mina höjningar och limpar med K8 , A4 osv skulle jag höja praktiskt taget varenda hand. Det är skithänder tidigt i en turnering som bra spelare vet att man inte ska spela, alltså fungerar din teori - på väldigt låga limits. Ang. din första teori är det förresten vad som kallas pottodds nästan. att du får ett så bra pris att det är värt det. Citera
Nidson Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 Om folk synar mina höjningar och limpar med K8 , A4 osv skulle jag höja praktiskt taget varenda hand. Med andra ord, mot synstationer försöker du bluffa i varenda hand? I övrigt, ja jag tror att de flesta hellre limpar in med 69s än K8o då blindsen är låga, just av anledningarna som du nämner, Skallen. Citera
Djens Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 Med andra ord, mot synstationer försöker du bluffa i varenda hand? Nej, jag menar att dåliga spelare i turneringar limpar och synar mkt för mkt preflop i början av de, mao finns det sjukt mycketvärde att hämta där. Citera
Cyntax Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 Implicita pottodds kanske? Ja, om du vet att det blir 5-8 man som ser floppen för en BB så kan det vara värt att se floppen med 69s. Floppar du A66 kommer du att bra mycket action och dubbla upp då minst en sitter med Ax. Citera
Flodan Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 Du sitter i sen position (en före knappen). Alla spelare utom en har synat fram till dig men ingen höjning. Det är din tur och du ser 69s. Vad gör du då? Det naturliga och rent mattematiskt riktiga är självklart att folda direkt. Om du är relativt övertygad om att potten inte kommer att höjas bakom dig så är det helt rätt att gå med i potten med dina 69s. Precis som Djens säger så får du ett bra pris för att gå med i en pott som redan innan flop är hyfsad och träffar din hand så kan du förvänta dig att ta hem en ordentlig pott. Viktigt är dock att du spelar disciplinerat och foldar om du träffar t.ex enbart bottenpar och stöter på ordentligt motstånd. Annars är det för stor risk att du åker på ordentligt med smisk. Dessutom kan det vara bra för din table image också, då folk tror att du spelar mycket lösare än vad du egentligen gör. Får du då en "riktig" hand är chansen större att du får folk med dig, eftersom du verkar spela vilka kort som helst. Däremot skulle jag aldrig spela K8o om jag inte fick se floppen gratis, många spelare övervärderar sina Ax, men gör sällan samma misstag när det gäller kungar. Stöter du på motstånd med den handen är det bara att lägga sig, i alla fall enligt mig. Citera
Skallen Postad 13 December , 2005 Författare Rapport Postad 13 December , 2005 Du sitter i sen position (en före knappen). Alla spelare utom en har synat fram till dig men ingen höjning. Det är din tur och du ser 69s. Vad gör du då? Det naturliga och rent mattematiskt riktiga är självklart att folda direkt. Om du är relativt övertygad om att potten inte kommer att höjas bakom dig så är det helt rätt att gå med i potten med dina 69s. Precis som Djens säger så får du ett bra pris för att gå med i en pott som redan innan flop är hyfsad och träffar din hand så kan du förvänta dig att ta hem en ordentlig pott. Viktigt är dock att du spelar disciplinerat och foldar om du träffar t.ex enbart bottenpar och stöter på ordentligt motstånd. Annars är det för stor risk att du åker på ordentligt med smisk. Dessutom kan det vara bra för din table image också, då folk tror att du spelar mycket lösare än vad du egentligen gör. Får du då en "riktig" hand är chansen större att du får folk med dig, eftersom du verkar spela vilka kort som helst. Däremot skulle jag aldrig spela K8o om jag inte fick se floppen gratis, många spelare övervärderar sina Ax, men gör sällan samma misstag när det gäller kungar. Stöter du på motstånd med den handen är det bara att lägga sig, i alla fall enligt mig. Det jag menade med mitt andra exempel var just det att det är idiotiskt att spela en sådan hand. Men min erfarenhet från låga bord/turneringar är faktiskt att många spelar en sådan hand, konstigt nog. De ser 8 som en halvbra kicker men framförallt stirrar de sig blinda på kungen. Citera
Nickefik Postad 13 December , 2005 Rapport Postad 13 December , 2005 Men min erfarenhet från låga bord/turneringar är faktiskt att många spelar en sådan hand, konstigt nog. De ser 8 som en halvbra kicker men framförallt stirrar de sig blinda på kungen. Ja, många stirrar sig blinda på kungen. Men lika blint stirrar många sig när de har AK och har träffat K på floppen. På tex 0.25/0.5 så kan man höja rätt rejält och ändå få syn av tex K8. Det vill man. Men det gör också att en flopp som K 9 7 kan ha gett en motståndaren två par. Samma sak gäller när man höjer med AK och får syn av ett svagt A. Det är svårt att släppa sitt TPTK, men är alla kort låga så är ju risken att Fi har träffat sin kicker och har två par. Så även den spelaren med bättre startkort kan inte stirra sig helt blind heller. Citera
Recommended Posts