Rubicon Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 Är detta ett dåligt skämt? Det specifika fallet är så klart rätt ointressant, men principen är det inte. Bland framgångsrika pokerspelare finns det många som har en så hög timlön att det blir ekonomiskt irrationellt att utföra en hel del vardagssysslor och även en del nöjen helt enkelt för att den förväntade uteblivna vinsten är så stor. Jo, jag har också funderat lite i dessa banor. Det är lite i klass med nationalekonomins resonemang gällande lön och arbetstid. Om en person inte får någon lön, ville denne inte jobba alls. Men allteftersom lönen höjs är personen villig att jobba fler och fler timmar per dygn, men bara till en viss gräns. När lönen blir för hög sjunker åter personens villighet att arbete eftersom alternativ "fritid" relativt har gått upp i värde. Någon gång måste man ju hnna spendera dessa pengar man tjänar. Hur man värderar frtidssysslor, vardagssysslor och arbetstid är hela tiden relativt varandra. Ett annat exempel är ju bristen på resursmaximering som man kan se personer i exempelvis Bingolotto göra. Frågan de ska ställa sig när de vunnit en bil är: om de istället hade vunnit motsvarande mängd pengar, hade de då köpt bilen? om de inte hade köpt bilen för pengarna ska de så klart sälja den bil de har vunnit eftersom de värderar pengarna högre. Men jag tror det är alltför få som har sinne nog att göra denna resursmaximering och istället behåller bilen för den har de ju "ändå nu vunnit". Var är logiken i detta? Varför tar jag nu upp detta exempel? vad har det med saken att göra? jo, vi människor tänker inte alltid resursmaximerande. Visst, kanske skulle det löna sig rent penningamässigt för en pokerspelare att skaffa hemhjälp, kock och betjänt, men de gör det inte ändå utav någon anledning. Troligen är denna anledning naturlig. De tycker att nackdelarna med att ha någon hemhjälp snokandes runt där hemma överväger fördelarna med att få hjälp och mer tid till grinding. Eller så har de bara inte tänkt tanken, aldrig sett det som ett alternativ. När man ser hur vi väljer att fördela vår tid så sker alltid ett naturligt urval för alla människor. Att sova 5 timmar per dygn tycker de flesta är ett måste och värderar det mycket högt. Men med den 6:e, 7:e och 8:e timmen sjunker värdet av att sova och vid den 9:e har många/de flesta valt att värdera andra saker högre. Samma gäller arbete. Vissa tycker kanske det är värt att arbeta 14 timmar per dygn, vissa kanske måste värdera arbetstiden så högt för att ens överleva, andra tycker att det räcker med 6 timmars arbete.. och så fortsätter det. Hela tiden sker detta naturliga urval av vad vi ska göra, vad vi får ut av det hela. Med få ut menar jag inte bara hur mycket pengar vi tjänar/förlorar på respektive aktivitet utan även känslor, upplevelser, tillfredsställelser m.m. - allt har sitt "värde". Att en persons naturliga val inte alltid överensstämmer med det logiskt valet, eller det mest penningainbringande, beror alltså på alla dessa dolda och svårgreppbara saker som man får ut av valet. Citera
Discoduck Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 Jag tycker du ska köra på urinalen Citera
Pedroboy Postad 10 December , 2005 Författare Rapport Postad 10 December , 2005 Det är ca 10 gram kvar som skulle gå att klämma ut i min 300 grams kaviartub för 30 kronor. Värdet på den mängden kaviar är 1 krona Tidsåtgång för att få ut kaviaren 20 sekunder EV på att spela poker dessa 20 sektunder 1.66 kr Jag kan inte klämma ut det sista ur kaviartuben det är för dyrt. Citera
jannekev Postad 10 December , 2005 Rapport Postad 10 December , 2005 Det är ca 10 gram kvar som skulle gå att klämma ut i min 300 grams kaviartub för 30 kronor.Värdet på den mängden kaviar är 1 krona Tidsåtgång för att få ut kaviaren 20 sekunder EV på att spela poker dessa 20 sektunder 1.66 kr Jag kan inte klämma ut det sista ur kaviartuben det är för dyrt. Hahaha Hohoho Citera
Lundan Postad 10 December , 2005 Rapport Postad 10 December , 2005 Det är ca 10 gram kvar som skulle gå att klämma ut i min 300 grams kaviartub för 30 kronor.Värdet på den mängden kaviar är 1 krona Tidsåtgång för att få ut kaviaren 20 sekunder EV på att spela poker dessa 20 sektunder 1.66 kr Jag kan inte klämma ut det sista ur kaviartuben det är för dyrt. Du har en väldigt dålig simultanförmåga om du måste stänga ner pokerborden för att klämma kaviar ur en kaviartub Citera
upstart Postad 10 December , 2005 Rapport Postad 10 December , 2005 Måste du städa, renovera eller göra nåt annat du hatar, har du två möjligheter:1) Om du gör det själv, har du 3h tråkigt tid och betalar 0kr. 2) Om du köper tjänsten från nån "pro" kostar det kanske 200kr/h och tar 2h. Du själv kan spela poker 3h mer och har tjänat 900kr. Varför skulle man inte välja tvåan? +500kr och 3 timmar mindre tråkigt Om du tänker göra nåt du själv tycker om (dricka öl, hjälpa kompisar,..), gär det inte att jämföra så här. Varför inte hyra ett "pro" att spela poker åt dig några timmar då och då? Så kan man städa och göra annat och även tjäna pengar på det! Ponera att proffset drar in 500kr/h och tar 30% 150kr/h allstå tjänar du 350kr/h på att hyra ut ditt pokerkonto. Schysst att bjuda polarna/flickvän/familj på middag och tjäna pengar på det! Citera
Staahla Postad 10 December , 2005 Rapport Postad 10 December , 2005 Jag har något svagt minne av att jag för ett par år sen läste en artikel om Bill Gates där de hade räknat ut att om Billy såg en tusenlapp på marken så förlorade han pengar på att böja sig ner och plocka upp den. Citera
Thomas73 Postad 10 December , 2005 Rapport Postad 10 December , 2005 Säg att du har köpt en mp3 spelare för 1000 kr med en garanti på 1 år som går sönder efter ett halvår. Du har nu jobbat upp en ganska hög timlön på poker och tjänar ca 300 kr i timmen. Vad göra om besöket tillbaka till Affären innebär ca 4 timmars missad pokerspel? Beställa ny mp3 spelare från internet eller å slänga gamla? Jack säger, bredvid mig: skit i spelaren, åk till thailand och parta upp bedrövelsen Citera
Fido Postad 10 December , 2005 Rapport Postad 10 December , 2005 Jag har något svagt minne av att jag för ett par år sen läste en artikel om Bill Gates där de hade räknat ut att om Billy såg en tusenlapp på marken så förlorade han pengar på att böja sig ner och plocka upp den. Vilket är snällt att du berättar för oss. För om du hade tänkt efter själv, och gjort denna överslagsräkning: Böja sig ner och plocka upp sedel: 2 sek. Lön för mödan 1000 kr. Ger en lön per minut på 30.000:-. Vidare en lön i timman på 1.8 miljoner. Det ger en månadslön på 160*1 800 000 = 288 000 000. I runda slängar 3,5 miljarder om året. Vilket är en sisådär 500 gånger mer än vad han faktiskt har. Iofs inte ett så våldsamt räknefel jämfört med vad vår genomsnittlige journalist gör i AB/Exp varje dag. Men ändå. Så, kontentan är: Om du säger att han förlorar på att plocka upp en krona. DÅ är du på rätt spår. Förutsatt då att han verkligen skulle ha fått betalt de där 2 sekunderna han eventuellt missar. Eller, rättare sagt, att han INTE får betalt för dom om han plockar upp slanten. Eller, om jag ska vara ärlig: Kontentan är: Sluta sprida IDIOTISKA myter om vad du "läst" någonstans. Tänk efter INNAN du sprider sånt... finns alldeles för många som tror på skit ändå! Men diskussionen i sig är intressant! Stiger timlönen tillräckligt är det helt klart dags att börja räkna alternativkostnader! Värderar du din tid till 300:-/h är det kanske bättre att åka taxi hem från stan än att ta bussen - för du tjänar in en dryg taxiresa på de 30 minuter du sparar! Edit: Eller, varför inte räkna min vinst på att skriva detta inlägg i 5-10 minuter!? Garanterat helt utan vinst, men till en alternativkostnad av 5p social samvaro och 10p missad öl! INTE bra! Citera
Nidson Postad 10 December , 2005 Rapport Postad 10 December , 2005 Jag har något svagt minne av att jag för ett par år sen läste en artikel om Bill Gates där de hade räknat ut att om Billy såg en tusenlapp på marken så förlorade han pengar på att böja sig ner och plocka upp den. Vilket är snällt att du berättar för oss. För om du hade tänkt efter själv, och gjort denna överslagsräkning: Böja sig ner och plocka upp sedel: 2 sek. Lön för mödan 1000 kr. Ger en lön per minut på 30.000:-. Vidare en lön i timman på 1.8 miljoner. Det ger en månadslön på 160*1 800 000 = 288 000 000. I runda slängar 3,5 miljarder om året. Vilket är en sisådär 500 gånger mer än vad han faktiskt har. Iofs inte ett så våldsamt räknefel jämfört med vad vår genomsnittlige journalist gör i AB/Exp varje dag. Men ändå. Så, kontentan är: Om du säger att han förlorar på att plocka upp en krona. DÅ är du på rätt spår. Förutsatt då att han verkligen skulle ha fått betalt de där 2 sekunderna han eventuellt missar. Eller, rättare sagt, att han INTE får betalt för dom om han plockar upp slanten. Eller, om jag ska vara ärlig: Kontentan är: Sluta sprida IDIOTISKA myter om vad du "läst" någonstans. Tänk efter INNAN du sprider sånt... finns alldeles för många som tror på skit ändå! Men diskussionen i sig är intressant! Stiger timlönen tillräckligt är det helt klart dags att börja räkna alternativkostnader! Värderar du din tid till 300:-/h är det kanske bättre att åka taxi hem från stan än att ta bussen - för du tjänar in en dryg taxiresa på de 30 minuter du sparar! Edit: Eller, varför inte räkna min vinst på att skriva detta inlägg i 5-10 minuter!? Garanterat helt utan vinst, men till en alternativkostnad av 5p social samvaro och 10p missad öl! INTE bra! Vad jobbig du är. Dessutom har du helt fel. Menar du på allvar att Bill Gates aldrig har tjänat mer än 3 500 000 000/500 = 7 miljoner kronor på ett år? Att sen exemplet är lite skruvat med tanke på att han knappast förlorar lön på de två sekunderna han böjer sig ner förstår nog de flesta. Citera
Staahla Postad 10 December , 2005 Rapport Postad 10 December , 2005 Ger en lön per minut på 30.000:-. Vidare en lön i timman på 1.8 miljoner. Det ger en månadslön på 160*1 800 000 = 288 000 000. I runda slängar 3,5 miljarder om året. Vilket är en sisådär 500 gånger mer än vad han faktiskt har. Iofs inte ett så våldsamt räknefel jämfört med vad vår genomsnittlige journalist gör i AB/Exp varje dag. Men ändå. Hmmm... 3,5 miljarder ungefär 500 ggr mer än vad Billy har? Enligt dig så har Billy cirka 7MSek då? Dvs inte ens dollarmiljonär... Jag tror att vår genomsnittlige journalist är betydligt bättre på att räkna och uppskatta än dig? 1998 ökade Bills förmögenhet med $45 miljarder vilket innebär att han skulle förlora pengar på att plocka upp betydligt större sedlar än 1000-lappar. Här är en sida där en snubbe har gjort en graf på det hela... http://www.templetons.com/brad/gmap.gif Eller, om jag ska vara ärlig: Kontentan är: Sluta sprida IDIOTISKA myter om vad du "läst" någonstans. Tänk efter INNAN du sprider sånt... finns alldeles för många som tror på skit ändå! Som ditt inlägg till exempel... Du verkar tänkt till innan du postade. Jag funderar på om du vet vem Bill Gates är. Du kanske tänkte på Bill Murray, Bill Hickock eller kanske har en granne Bill Jönsson som du blandade ihop med Gates. Citera
VicDamone Postad 10 December , 2005 Rapport Postad 10 December , 2005 Staahla skrev: Som ditt inlägg till exempel... Du verkar tänkt till innan du postade. Jag funderar på om du vet vem Bill Gates är. Du kanske tänkte på Bill Murray, Bill Hickock eller kanske har en granne Bill Jönsson som du blandade ihop med Gates. Jag tror han tänkte på small Bill... Citera
vocc Postad 10 December , 2005 Rapport Postad 10 December , 2005 ok, det första exemplet va kanske inte så långt ifrån ändå. grabben verkar ändå så va värd över 300 miljarder länk till forbes.com/ * LP - QoS * Citera
FraZin Postad 10 December , 2005 Rapport Postad 10 December , 2005 hahahahaha Fido viiiiiiiiiiiiiiiiisa dem Citera
rosen Postad 10 December , 2005 Rapport Postad 10 December , 2005 kul med folks uppfattning vad som är värt att göra själv och vad som kan väljas bort för att spela poker. har själv gjort en del liknande prioriteringar: har städhjälp en gång per vecka, sjukt bra värde både ekonomiskt/pengamässigt/grälmässigt/humörmässigt. rekommenderas varmt käkar oftast lunch ute. lill-lyx plus inge städ osv. har iofs inga bra restauranger runt hörnet så tar lite tid faktist. åker ofta taxi om alternativet är tunnelbana + buss. dagtid hoppar jag taxi för det är lite brackigt. sen kollar jag även extrapriser i affären. känns bättre o vara prismedveten miljonär än tvärtom. de flesta saker är värda att göra själv. slösa inte bort alla pokerpengarna, vi andra måste ju kunna vinna ngt oxå //rosen Citera
morberg Postad 10 December , 2005 Rapport Postad 10 December , 2005 Flyga istället för att åka tåg? Nu har jag såklar glömt vem det gällde, men jag hörde på "Rounders, the Poker Show" om en amerikansk pokerspelare som istället för att flyga hyrde limousine mellan Las Vegas och LA eftersom han då kunde spela på Internet under tiden (kan det ha varit Eric Lindgren?). Citera
Pedroboy Postad 11 December , 2005 Författare Rapport Postad 11 December , 2005 Böja sig ner och plocka upp sedel: 2 sek. Jag fick det till mellan 4 och 5 sekunder och beroende på hur förvånad Bill blir av att se tusenlappen ligga där kan det ta ytterligare någon sekund samt om han ser den i liggandes några meter ifrån vart han egentligen är på väg ännu någon sekund. Citera
Suron Postad 19 December , 2005 Rapport Postad 19 December , 2005 Bara för sakens skull. Bill Gates var under en kort tid god för över 1000 miljarder kronor. Det var någon gång 1999. Mig vetrligen så är han den enda människa som varit biljonär i svenska kronor. Nu har dock "bankrullen" minskat till "futtiga" 400 000 000 000 kr. Citera
Staahla Postad 19 December , 2005 Rapport Postad 19 December , 2005 Bara för sakens skull. Bill Gates var under en kort tid god för över 1000 miljarder kronor. Det var någon gång 1999. Mig vetrligen så är han den enda människa som varit biljonär i svenska kronor. Nu har dock "bankrullen" minskat till "futtiga" 400 000 000 000 kr. Det kan ju inte stämma. Fido påstod ju att han hade runt 7M kr? Citera
elvis77 Postad 19 December , 2005 Rapport Postad 19 December , 2005 Bara för sakens skull. Bill Gates var under en kort tid god för över 1000 miljarder kronor. Det var någon gång 1999. Mig vetrligen så är han den enda människa som varit biljonär i svenska kronor. Nu har dock "bankrullen" minskat till "futtiga" 400 000 000 000 kr. Ok så han har alltså en negativ lön på 600 000 000 000 dom senaste 6 åren, då borde han vara den människa på jorden som tjänar mest på att avbryta vad han håller på med för att plocka upp en tusing från gatan Citera
Timmi Postad 19 December , 2005 Rapport Postad 19 December , 2005 Jag har något svagt minne av att jag för ett par år sen läste en artikel om Bill Gates där de hade räknat ut att om Billy såg en tusenlapp på marken så förlorade han pengar på att böja sig ner och plocka upp den. Jag har oxå läst det någonstans för länge sen Citera
Staahla Postad 19 December , 2005 Rapport Postad 19 December , 2005 Bara för sakens skull. Bill Gates var under en kort tid god för över 1000 miljarder kronor. Det var någon gång 1999. Mig vetrligen så är han den enda människa som varit biljonär i svenska kronor. Nu har dock "bankrullen" minskat till "futtiga" 400 000 000 000 kr. Ok så han har alltså en negativ lön på 600 000 000 000 dom senaste 6 åren, då borde han vara den människa på jorden som tjänar mest på att avbryta vad han håller på med för att plocka upp en tusing från gatan Sant. Killen hade ju tjänat på att stanna till och plocka upp IOU:s på stora summor. Citera
Suron Postad 19 December , 2005 Rapport Postad 19 December , 2005 Bara för sakens skull. Bill Gates var under en kort tid god för över 1000 miljarder kronor. Det var någon gång 1999. Mig vetrligen så är han den enda människa som varit biljonär i svenska kronor. Nu har dock "bankrullen" minskat till "futtiga" 400 000 000 000 kr. Ok så han har alltså en negativ lön på 600 000 000 000 dom senaste 6 åren, då borde han vara den människa på jorden som tjänar mest på att avbryta vad han håller på med för att plocka upp en tusing från gatan Hehe, så kan man också se det. Men jag har hellre en negativ utveckling av förmögenheten från 1 biljon till 400 miljarder än en positiv från 1 miljon till 10 miljoner kr. Nämnas bör även att den fantastiska familjen Gates redan har skänkt ca 200 miljarder till en välgörenhetsfond som de själva styr. Där är en del av minsningen från 1 biljon. dock en fantastiskt bra minskning. Om jag hade hans förmögenhet så undrar jag om jag inte skulle lira poker med de stora grabbarna och damerna i Vegas. Bara för sakens skull. En bankis på 100 milj dollar borde väl räcka? Citera
kfluffie Postad 19 December , 2005 Rapport Postad 19 December , 2005 Bara för sakens skull. Bill Gates var under en kort tid god för över 1000 miljarder kronor. Det var någon gång 1999. Mig vetrligen så är han den enda människa som varit biljonär i svenska kronor. Nu har dock "bankrullen" minskat till "futtiga" 400 000 000 000 kr. Ok så han har alltså en negativ lön på 600 000 000 000 dom senaste 6 åren, då borde han vara den människa på jorden som tjänar mest på att avbryta vad han håller på med för att plocka upp en tusing från gatan Hehe, så kan man också se det. Men jag har hellre en negativ utveckling av förmögenheten från 1 biljon till 400 miljarder än en positiv från 1 miljon till 10 miljoner kr. Nämnas bör även att den fantastiska familjen Gates redan har skänkt ca 200 miljarder till en välgörenhetsfond som de själva styr. Där är en del av minsningen från 1 biljon. dock en fantastiskt bra minskning. Om jag hade hans förmögenhet så undrar jag om jag inte skulle lira poker med de stora grabbarna och damerna i Vegas. Bara för sakens skull. En bankis på 100 milj dollar borde väl räcka? Jag har läst förut att han spelar på Internet men bara på Low Limit-borden för det är bara där han kan vinna har han sagt .. OBS. Vart jag läst det här kommer jag inte ihåg så jag anger ingen källa så pålitligheten i denna text för man tolka hur som helst. Citera
Suron Postad 19 December , 2005 Rapport Postad 19 December , 2005 Om det stämmer att han lirar poker på småborden så är det coolt. Världens rikaste sitter och lirar om cents. Hehe! Undrar vad han nick är Citera
Recommended Posts