Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
om BB säger raise out of turn så står bettet om sb checkar, bettar sb så öppnas spelet som vanligt igen.

om sb synar menar du? hur som helst, kan man inte använda detta som

taktik för att få sb att folda?

Postad

Håll ögonen öppna på SVEPOF:s avdelning, för vi håller på att utarbeta ett regelverk som ska gälla inför nästa års SM och alla sanktionerade tävlingar.

Redan nu kan jag säga, att just reglerna om out of turn är snåriga, då det är många aspekter man måste hålla i beaktande. Det finns 2 olika utfall beroende på om det är 2 spelare i handen eller 3+ spelare i handen.

Jag är inte hundra på att reglerna är klubbade än, men när de väl läggs upp, kommer ni se att det finns jävligt många grejor man måste ha i åtanke när det gäller out of turn.

Postad

§ 6 Turordning och action ”out of turn”

§ 6.1 Det är varje spelares skyldighet att vara uppmärksam under spelets gång och inte fördröja spelet. Den som fördröjer spelet genom exempelvis mobilprat får sin hand dödförklarad enligt §1.

§ 6.2 Verbalt agerande har samma effekt som fysiskt agerande vid bordet.

§ 6.3 Den som agerar ”out of turn” (ej i rätt turordning), är oftast bunden bunden av sin handling när det blir dennes tur, enligt följande:

§6.3.1 Ifall spelaren checkar out of turn, får denne inte betta eller raisa ifall det checkas fram till denne. Spelarens valmöjligheter är att checka (om ingen bet har gjorts före honom) eller fold respektive call (om någon har betat före honom).

§ 6.3.2 Ifall spelaren synar out of turn, får denne inte raisa under några som helst omständigheter. Om en mellanliggande spelare höjer, så kan den felande out-of-turnspelaren antingen lägga sig (då han förlorar synen, döda pengar till potten) eller komplettera upp till en korrekt syn.

§ 6.3.3 Om en spelare betar out of turn, gäller olika regler beroende på antalet kvarvarande spelare i potten:

§ 6.3.3.1 Exakt två kvarvarande spelare i bettingrundan: För en bet out of turn gäller då: (Det är A:s tur, B betar 5000).

A har nu följande val:

1) Om A checkar, så måste B beta exakt 5000

2) Om A betar 1-5000 så kan B välja att syna eller lägga sig. B:s pengar är INTE döda

3) Om A betar 5001 eller mer kan B välja att lägga sig (B:s pengar är döda), syna genom att komplettera upp till A:s bet, eller slå om.

B skall i alla lägen ha en varning enligt § 1. TL skall vid sitt domslut speciellt upplysa A om möjligheten att göra en minimibet, som B då maximalt får syna.

Kommentar: Regel 6.3.3.1 skiljer sig mot exempelvis regler från USA (som har sitt ursprung i limitpoker). Regeln täcker väl upp alla möjliga fall. Två viktiga parametrar har varit orsak till regelskrivningen, nämligen dels att B skall inte ha chansen att ”stjäla första bluffen” (men A skall ha rätt att avslöja sådana bluffar, dels att A skall ha möjlighet att få till en showdown. Dessa två parametrar är motstridiga, och den första parametern har ansetts som den viktigaste. Lösningen är då som visats ovan att A får chansen till en ”skräddarsydd” bet upp till B:s bet. Väljer han att göra en minimibet, så är det nästan som en showdown. TL skall speciellt upplysa om denna möjlighet till ”nästan showdown”

§6.3.3.2 Med Tre eller fler spelare kvar i bettingrundan är en bet out of turn bindande. Den felande spelaren skall också dömas varning enligt §1.

Exempel: A betar 1.000. B funderar. C betar 5.000.

B protesterar nu och påpekar att det är hans tur. Turen återgår till B, som skall agera, med vetskapen att C kommer att beta 5000.

Om B checkar, så måste C beta 5.000.

Om B i stället väljer att beta 20.000 så blir det sedan C:s tur, Han kan då syna genom att lägga till 15.000, eller lägga sig (och de 5.000 är döda i potten). C kan INTE höja. Hans val är syn eller läggning.

Kommentar: Denna regel skiljer sig från regeln när det bara är två man i potten, på grund av att nu är värdet att ”stjäla första bluffen” betydligt mindre. Orsaken till att en felaktig bet skall vara bindande är att detta domslut bäst skyddar BÅDE A och B. I annat fall skulle antingen A eller B få en orättvis fördel gentemot den andra, alternativt en signifikant nackdel gentemot C.

§6.4 Som komplettering /förtydligande till §6.3.x. Om en spelare inte är uppmärksam på en tidigare höjning och placerar fel antal marker i potten så räknas dom som satsade.

Exempel: Spelare A betar 1000, spelare B betar 5000, spelare C synar vad han tror är 1000.

Spelare C har då valet att

a) lägga sig, då de 1000 är förverkade och tillhör potten

b) syna genom att komplettera med ytterligare 4000

Spelare C har inte rätt att höja.

§6.5 Ifall en spelare glömt att agera (eller blivit överhoppad enligt 6.3.x) måste denne omedelbart påpeka detta ifall nästföljande spelare börjat agera (man får inte utnyttja det faktum att någon annan gjort fel för attt medvetet försätta ännu fler personer i knipa). Ifall 3 eller fler spelare efteråt hunnit agera, har spelarens rätt att agera gått förlorad.

Ex: Ifall spelare A glömt agera och spelare B, C, D, E checkat hela vägen runt, gör man inte om allt och går tillbaks till A. Ifall en bet sker efter spelaren, kommer denne naturligtvis få agera utefter det som vanligt, eftersom satsningen då går ett varv till och kommer tillbaks till A. Ifall spelaren som glömt att agera stod inför en bet, får denne inte raisa om 3 eller fler spelare agerat bakom, utan kan bara lägga sig eller syna.

§ 6.6 En spelare får inte folda om han inte står inför en bet. Undantaget från detta är spelaren som agerar sist på sista satsningsrundan. En icke-nödvändig fold missgynnar alla spelare som agerat före och premierar de som agerar efter den som foldat. Spelare som bryter mot §6.5 skall tilldömas straff enligt §1.

Ex: Spelare A checkar, Spelare B och C foldar i onödan, varvid den sista spelaren ( D ) bettar. Här kan man med fog hävda att det är mycket mer sannolikt att D bettar än om alla tre motspelare var kvar i handen. Spelare A har ingen som helst vetskap om betten beror på en stark hand, eller att B & C foldat. Spelare A har en nackdel och D en enorm fördel av dessa onödiga folds.

§ 6.7 Ifall spelare elimineras kan dealerknappen stanna kvar så att alla spelare fullgör sin skyldighet att betala Small- och Big Blind.

Ex: I denna hand skulle spelare A betala Small Blind och spelare B betala Big Blind, men under förra handen slogs A ut ur turneringen. I detta fall ska spelare B inte kunna slippa sin skyldighet att betala Big Blind och i denna hand finns det således bara en Big Blind. Under nästa hand flyttas inte knappen, utan spelare B är Small Blind och spelare C är Big Blind. Det är först efter den här handen som knappen flyttas.

Reglerna är klubbade, men inte publicerade än (eftersom jag måste hitta tid att göra en sista stavnings och hänvisningskontroll. Så fort förbundets hemsida är uppe så läggs de ut.

Postad
Exempel: A betar 1.000. B funderar. C betar 5.000.

B protesterar nu och påpekar att det är hans tur. Turen återgår till B, som skall agera, med vetskapen att C kommer att beta 5000.

Om B checkar, så måste C beta 5.000.

B kan väl inte checka där om A har betat, han får syna 1000 i så fall.

Mycket bra med riktigt regelverk! Av det jag sett så känns det mkt bra!

Postad

Regelverket är skrivet, "klubbat", men inte superkorrläst (syftningsfel, stavfel och hänvisningsfel förekommer. Det KOMMER att bli klart inom kort och läggs då ut på förbundets hemsida.

Jezajas "bugg" hade vi hittat, Nidsons var en nyupptäckt. Bra. Mer sådant!

Postad

Det är alltid bra med ett par färska ögon. Jag har nog läst genom hela verket i alla fall 10 ggr, men upptäckte inte felet som jezajas såg på två hundradelar...man blir lite blind när man skrivit om och om och om allt ett par gånger, eller vad säger du gdaily? :D

Postad

Jag reagerar på att texten blandar svenska, engelska och svengelska hej vilt och inkonsekvent. Bettingrunda/satsningsrunda, raisa/höja, folda/lägga sig etc etc.

"Out of turn" heter väl "utom tur" på svenska, har jag för mig.

Angående §6.6: fattar jag rätt att det inte är tillåtet att lägga sig om man har rätt att checka?

Postad

Angående §6.6: fattar jag rätt att det inte är tillåtet att lägga sig om man har rätt att checka?

Exakt! Det är så onödigt att folda när man inte står inför en bet. OK att man inte har ens en halv out kvar, men det handlar om respekten man visar för sina motspelare. Genom att lägga sig i onödan, så får ju alla som agerar efter dig en fördel gentemot dem som sitter före dig, en orättvis och onödig fördel.

Postad

Exakt! Det är så onödigt att folda när man inte står inför en bet. OK att man inte har ens en halv out kvar, men det handlar om respekten man visar för sina motspelare. Genom att lägga sig i onödan, så får ju alla som agerar efter dig en fördel gentemot dem som sitter före dig, en orättvis och onödig fördel.

Intressant. Det händer ju ganska ofta online att spelare lägger sig på river istället för att checka. Jag har själv gjort det när jag är säker på att förlora en showdown, inte tänker syna en bet och på så sätt kan undvika att visa korten.

Jag förstod först inte uttrycket "står inför en bet" ... Det kanske förklaras på annan plats i texten.

Postad

Intressant. Det händer ju ganska ofta online att spelare lägger sig på river istället för att checka. Jag har själv gjort det när jag är säker på att förlora en showdown, inte tänker syna en bet och på så sätt kan undvika att visa korten.

Om man är HU så är det ju inget problem med att folda, eftersom det inte drabbar 3:e man. Så fort man har 2 eller fler motspelare så är det i regel alltid en av motspelarna som får en orättvis fördel gentemot den andre.

Jag förstod först inte uttrycket "står inför en bet" ... Det kanske förklaras på annan plats i texten.

att "stå inför en bet" innebär helt enkelt att någon före en har bettat och det är ens tur att agera