Gå till innehåll

Rimlig splitt när en kompis tar över i en turnering?


Lanne

Recommended Posts

  • Svars 81
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Personligen skulle jag ge en rätt saftig procent om det var en nära kompis, men eftersom du hostat upp insatsen och han spelat frivilligt antar jag så är det väl bara en fråga om att vara generös eller inte.

 

Litegrann beror det nog på om din kompis tjatade om att få spela eller om du bad om hans hjälp och han gjorde dig en tjänst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Över 25% låter ju helt galet. 50% ska ju Lanne ha direkt för att han la ut pengarna, och av de resterande 50% ska han väl iaf ha minst hälften?

 

Jag tycker 15-20% låter rimligt, lite beroende på hur länge ni båda suttit och harvat. Kanske tom bara 10% om Lanne spelat betydligt längre än kompisen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som är rimligt är vad som sas innan dealen Det är ju inte så där jättesmart att ingå ett avtal utan att båda parter vet vad det handlar om. Särskilt inte när det är en kompis som kan bli sårad.

 

En av grejerna man bör göra först är ju rimligen att på något sätt räkna bort pengarna man spelat in själv Det finns ju ingen anledning att ge din kompis några pengar för tiondepriset då det var du som spelade dig dit.

 

Ett sätt att göra detta på är att medelst en chip equity-beräknare göra en uppskattning på hur mycket värde man hade vid spelarbytet Sen kan man bestämma procent på en eventuell vinst efter att ha räknat bort detta.

 

En annan viktig detalj är ju att den stakeade spelaren bör betala en hyffsad andel av sitt EV eftersom han inte har någon egentlig risk medan stejkaren har rätt storr risk.

 

Men det allra viktigaste är ju förstås att båda förstår villkoren innan man gör dealen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt alternativ är ju att säga att han får 20% av vinsten som överstiger den summan du skulle vinna enligt ranking av din chipcount när du överlämnar spelet.

 

ex.

Buy in är på €20. Du ligger på 10:e plats enligt chipcount och vinner i detta läge €500

Han tar över och blir tvåa (vilket ger 6000) och den totala vinsten blir då 6000-20=5980.

För att detta ska bli rätt och du inte ska förlora det du spelat dig till räknar du bara bort den summan du låg på. 5980-500=5480

 

På detta sätt blir hans procentuella vinst större ju längre Han kommer i turneringen.

 

Vinner han 6000 får han således 18.3% av prispengarna. (6000-20-500)*0.20/6000=0.1826

Vinner han 7000 får han 18.5%

10 000 blir 19%

 

Om han å andra sidan bara vinner bara 1000 får han alltså 9.6%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är omöjligt att säga utan att veta vilken summa det handlar om.

 

15- 20 % om det inte var någon större summa vilket jag inte tror, större summa 5- 10%. Killen får "skrapa några lotter gratis" som han fått av dig med chans att vinna pengar och arbetstiden lär väl inte ha varit mer än en och en halv timme. Jag tycker belöning är bättre än arbetad tid i detta fall. Personen skall känna sig belönad. Det är relativt. Mer än 20 % går fettbort. Du har slitit i flera timmar och gjort det mesta jobbet. Vad 10 platsen är värd som någon sa är inte viktigt. Hävstången är för stor och förstaplatsen brukar vara värd 15-30 gånger mer så det är en petitess.

 

Om det är tillräckligt med pengar skulle jag ge en klumpsumma plus en utekväll eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt alternativ är ju att säga att han får 20% av vinsten som överstiger den summan du skulle vinna enligt ranking av din chipcount när du överlämnar spelet.

Väldigt dålig metod eftersom stora stackar massivt övervärderas när man använder sig av den. Är man chippo när man lämnar över så kan ju inte spelaren som tar över tjäna något på dealen. Och jag lovar, när man kommer som chippo till finalbordet så vinner man inte 10/10 gånger.

 

Det ger upphov till extremt många konstiga scenarion och om det blir någorlunda i fas med det faktiska väntvärdet man haft så är det mest en olyckshändelse.

 

Ett exempel: Man kommer till finalbordet och det skiljer ungefär 15% mellan största och minsta stack. Detta medan den största möjliga utbetalningen för spelaren kan variera mellan 0 och förstapriset-tiondepriset när hans väntvärde borde vara rätt likt för alla stackstorlekar han kan ha i det scenariot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personen skall känna sig belönad. Det är relativt. Mer än 20 % går fettbort. Du har slitit i flera timmar och gjort det mesta jobbet.

 

Tycker du har fel. Det är vid finaltable som hela utbetalningen sker och prestationen är av största vikt, det är här slitet avgör betalningen inte tidigare. (att vinna en finaltable ger betydligt mer än att komma 6a i 4 finaltables) Hur känner man sig belönad om man får 5% av det man har jobbat in? Vad är det som säger att han har slitit i flera timmar? MTTn kanske hade 100 deltagare, då kan FT ta nästan lika lång tid som resten av turneringen.

 

Är det en kompis skall man absolut inte snåla, att ge 5-10% är snålt då "kompisen" dragit in fet med kosing (relativt, då 1a priset betalar ca 30% av hela prispotten som går till final table).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en polare...jag hade gett honom 50% av vinsten utan att tveka. Det viktigaste måste vara att se till att han inte ska kunna känna sig lurad.

 

Jag hade varit jäkligt nöjd om polaren dragit in 50% åt mig, eftersom alternativet hade varit att sitta ute och hoppas på lite smulor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personen skall känna sig belönad. Det är relativt. Mer än 20 % går fettbort. Du har slitit i flera timmar och gjort det mesta jobbet.

 

Tycker du har fel. Det är vid finaltable som hela utbetalningen sker och prestationen är av största vikt, det är här slitet avgör betalningen inte tidigare. (att vinna en finaltable ger betydligt mer än att komma 6a i 4 finaltables) Hur känner man sig belönad om man får 5% av det man har jobbat in? Vad är det som säger att han har slitit i flera timmar? MTTn kanske hade 100 deltagare, då kan FT ta nästan lika lång tid som resten av turneringen.

 

Är det en kompis skall man absolut inte snåla, att ge 5-10% är snålt då "kompisen" dragit in fet med kosing (relativt, då 1a priset betalar ca 30% av hela prispotten som går till final table).

 

Ponera att det är en 500k turnering. Killen drar in 125 000 US. Cirkus en mille svenska. Då skulle jag kanske ge han 50 000 och en resa till Bahamas. Det är ganska bra betalt för ett par timmar riskfritt arbete. Jag tycker inte det är snålt.

 

Dessutom framgår det tydligt i inläggen att det var mer än 2000 pers i turneringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

riskfritt arbete.
Exakt vilken risk tar spelaren som lämnat turneringen och inte kan spela längre?

 

Ponera att så är fallet, då är det HAN som drar in en mille, inte du, du kunde ju inte spela klart. I princip har han fixat dig en miljon och då tycker du att han är värd 50000 och du tycker inte det är snålt?

 

Om det nu inte är så att du är något självgod och övervärderar din förmåga (dvs tror att du vunnit turneringen 9/10 ggr när du spelat själv) så har jag svårt att se 50k som generöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

riskfritt arbete.
Exakt vilken risk tar spelaren som lämnat turneringen och inte kan spela längre?

 

Ponera att så är fallet, då är det HAN som drar in en mille, inte du, du kunde ju inte spela klart. I princip har han fixat dig en miljon och då tycker du att han är värd 50000 och du tycker inte det är snålt?

 

Om det nu inte är så att du är något självgod och övervärderar din förmåga (dvs tror att du vunnit turneringen 9/10 ggr när du spelat själv) så har jag svårt att se 50k som generöst.

 

What? *asgarv*

 

Jag vet inte vad jag skall säga. Någon annan kanske kan fylla in. Jag orkar inte kommentera mera. Det är så befängt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en massa okända variabler här som gör det i stort sett omöjligt att säga vad som är allmänt rimligt. Nedan är lite olika sätt problemet kan skilja sig på. Vad vi kan lära oss av det här är inte vad som är allmänt rimligt utan hur viktigt det är att komma överens om sådant här innan man sätter igång.

 

Formulerat lite annorlunda:

 

Din kompis vinner en miljon men kan inte komma till prisutdelningen i tid och du är den ende som kan fungera som ombud, uppdraget tar fem timmar. Ställer du inte upp så får han inget.

 

Vad är det minsta belopp du stället upp för?

 

Vad är minimibeloppet för att du inte ska känna dig lurad?

 

---

 

Hur skiljer sig dina svar om han har fyrtio kompisar till som kan ställa upp istället för dig?

 

Hur skiljer de sig om det inte är en nära vän utan en total främling?

 

Hur skiljer det sig om det bara rör sig om 100k eller 10k?

 

Det finns spelteoretiska lösningar på de här scenerierna. Är de lämpliga att använda för att bestämma vad som är rimligt?

 

Hur skiljer sig era svar om det hela handlar om att förhindra att förhindra att personen behöver betala en miljon i böter? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad jag skall säga. Någon annan kanske kan fylla in. Jag orkar inte kommentera mera. Det är så befängt.

Ja, eller så kan du förstå att det finns en jäkla massa olika premisser att använda sig av här som genererar en massa olika svar.

 

Med tanke på ditt nick så borde det vara rätt trivialt för dig att förstå, eller studerar ni inte hur människor faktiskt tar och uppfattar ekonomiska beslut beroende på hur situationen formuleras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Formulerat lite annorlunda:

 

Din kompis vinner en miljon men kan inte komma till prisutdelningen i tid och du är den ende som kan fungera som ombud, uppdraget tar fem timmar. Ställer du inte upp så får han inget.

 

Vad är det minsta belopp du stället upp för?

 

Vad är minimibeloppet för att du inte ska känna dig lurad?

 

---

 

?

 

Det här är faktiskt en ganska intressant diskussion just därför att det finns inget självklart.

 

Det som du nämner skulle jag ställa upp gratis på för en polare. Han får väl bjuda på en middag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är faktiskt en ganska intressant diskussion just därför att det finns inget självklart.

Ja exakt, därav mitt lite tiltade svar på ditt "det är så befängt". Plus att du över huvud taget är lite tiltgenerator för mig då....

 

Det som du nämner skulle jag ställa upp gratis på för en polare. Han får väl bjuda på en middag.

Samma här, och andra sidan så skulle jag antagligen pressa upp priset rejält om det var en främling eller någon jag tyckte direkt illa om. Och jag skulle behöva tycka väldigt illa om någon för att ta betalt (mer än ren tidsersättning) för att förhindra någon från att förlora en miljon (eller motsvarande i utilitet för att vinna en miljon för er pedanter där ute), även om problemet är identiskt matematiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...