Gå till innehåll

Skoluppgift, skillnader mellan komuner och staten?

Recommended Posts

Postad

Hej, fick en läxa och en av frågorna var bl.a den som visas nedan, har glömt boken och hittar inte "svaret" någonstans på internet. Kan nån här hjälpa mig?

"Vilka skillnader finns det mellan kommunen och Sverige(Staten) när det gäller Kommunfullmäktige/kommunstyrelse - Riksdag/Regeringen"

Tack.

* Lite RP - QoS *

Postad
Hej, fick en läxa och en av frågorna var bl.a den som visas nedan, har glömt boken och hittar inte "svaret" någonstans på internet. Kan nån här hjälpa mig?

"Vilka skillnader finns det mellan kommunen och Sverige(Staten) när det gäller Kommunfullmäktige/kommunstyrelse - Riksdag/Regeringen"

Tack.

Enkelt. Kommunfullmäktige är som riksdagen - det vill säga folkvalda politiker som utses i val vart fjärde år - men den verkar enbart inom sin egen kommuns gränser och fattar beslut i alla möjliga frågor som har med den egna kommunen att göra. Däremot får kommunfullmäktige inte stifta några LAGAR som är riksdagens viktigaste funktion. Det är som jag ser den enda stora skillnaden i sak.

Kommunstyrelse är samma sak som regering - det vill säga den utför de beslut som fullmäktige/riksdagen beslutat om - men verkar enbart inom kommungränsen. Fullmäktige utser kommunstyrelsen som brukar består av ett gäng ledande politiker i kommunen. Jag vill säga att det inte finns några större skillnader mellan fullmäktige och regeringen i detta avseende. Det gör de saker fullmäktige/regeringen sagt till om. Det är bara geografin som skiljer.

Lycka till.