Gå till innehåll

Varför vinner jag inte mina homegames?


Reality81

Recommended Posts

Vi är ett gäng på 6 st som spelat i ett år nu, vi spelar iaf en gång per vecka ibland mer ibland mindre. När vi spelar cashgames brukar jag göra bra ifrån mig, har inte gått - iallafall. Men när vi spelar turneringar så har jag vunnit bara två stycken på kanske 12-13 försök. Jag tycker att det är för dåligt. Jag spelar tight/aggressiv, bluffar inte mycket och när jag får en bra hand på floppen brukar jag spela den väldigt aggressivt. Vår blinds struktur går upp ganska snabbt i stegen. Den är lite som turbo freerolls efter en timma så brukar blindsen vara så höga så att runt 2 3 stycken brukar ha lite marker och det är en eller två som har rätt stora högar. När jag spelar på nätet brukar jag vinna Sng och cashgame, har även vunnit några multipoker freerolls med ca 1000 startande, men varför kan jag inte vinna oftare mot sex stycken "amatörer" Jag anser mig vara bättre än dom i poker och det händer att jag blir utdragen ganska ofta. Men hur ska jag anpassa mig till spelet så jag ökar mina chanser att vinna oftare? ska jag spela mer händer och spela lösare? eller ska jag sänka blinds nivån? Vi har en såndär turneringsklocka som sköter blindsnivån och tidsräkning automatiskt.

 

tips och ideer tas emot med glädje.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tight och agressiv ABC poker med tålamod, då kommer du i längden sluta som vinnar.. om nu motståndet är så "dåligt" som jag uppfattat det. Möjligt att du kan lira lite lösare om du har en fisk du vet du kan plocka pengarna ifrån, alltså tanken "ta hans chips innan nån annan gör det".

 

Viktigaste delen enligt mig är att kunna växla tempo juh mer blindsen ökar, för då har man inte tid att vänta på händer. Utan kanske gör en fin re-steal när du vet att fi är svag.. även om du kanske sitter med QTo.

 

Kan rekommendera Harrington On Holdem vol 1+2, tar upp allt om tuneringspelets viktiga delar.

 

EDIT: och som sagt, efter 10-15 SnGs kan man inte säga så mkt. Tror jag lirat runt 100 SnGs med polarna nu och kan knappast se exakt hur bör placera mig mer än att jag i nuläget ligger bra på + sidan. Men variansen är stor, så kan knappast säga att jag borde vinna 1 av 3.

 

Ett förslag är även att köra lugnare blinds, vilket innebär att det blir mer poker och en erfaren pokerspelare har bättre möjlighet att plocka fiskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"jag anser mig vara bättre än dom i poker".. o ändå tar dom dig.. det är en klassiker. ;) nej men tillbaka till frågan.

om jag har förstått det rätt så är du tight / aggresiv genom större delen av turneringen?

testa att föröska släppa lite på din tighta image när blindsen blir högre.. tighta spelare brukar inte överleva så länge i turbo sitngos,

rätta mig och jag har fel. är mer av en cashgamespelare själv.

svårt att bara kasta sig in och hjälpa någon, speciellt när jag inte är den bästa på turningeringsspel själv.

men som många andra sagt, testa ett par till och se hur det går. 12-13 games säger inte så värst mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska de gå o torska mot noobs? 8 victories av 11 (varav 2 är andraplats) den sista är jumbo! på homegames mot diverse tomtar.. (5-6 players)

 

tomtar brukar ju vara tight/veka, spela bara hårt och höj på, men

det betyder inte för den delen att du ska spela postflop som en tok

om du upptäcker att nu verkar han hänga på, vad har han? spelar

han AK svagt på A flop? tro mig han kommer syna ner dig,.. söker han

flurre drag? potta på och då han missar river smaskar du till ;)

nänä, inte ha massa ego-trippar här!

 

jag ids inte sudda allt jag har har skrivit, men jag tycker du skall lyssna

på ovanstående råd! puss

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De homegamesen jag spelar e helt sjuka. en regel till att börja med är att man måste dricka tex sen har man folk som callar ens all ins från big blind med AK med 39. De är bingo på hög nivå men till slut kommer man ju casha fett. har redan dragit in endel men man får ju räkna med endel bad beats.

 

sen är jag inte säker på att man är favorit bara för man e tight. spelar 5 av sex bingo så är oddsen inte så goda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar tight/aggressiv, bluffar inte mycket och när jag får en bra hand på floppen brukar jag spela den väldigt aggressivt.

 

Glöm inte spela icke-träffar aggresivt på floppen när situation ges också, där tappar du antagligen mängder med chips. Uppföljningsbeta en raise preflop oavsett träff t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar tight/aggressiv, bluffar inte mycket och när jag får en bra hand på floppen brukar jag spela den väldigt aggressivt.

 

Glöm inte spela icke-träffar aggresivt på floppen när situation ges också, där tappar du antagligen mängder med chips. Uppföljningsbeta en reise preflop oavsett träff t.ex.

 

Är precis vad man inte ska göra mot nybörjare då det synar med de mesta. Det har inte någon koll på vem som kom inte som aggresion innan floppen.

 

Jag tror problemet ligger i att du inte riktigt är så tight som du tror. Nästan alla säger att de är tight/aggresiva fast de fortfarande synar med en AJ efter en höjning. Jag tycker inte det är tight men jag slår vad om att du gör det. Jag tror samtidigt också att du inte är så mycket bättre än vad du tror. Iofs så har ni bara spelat 12-13 stycken men det är den bättre spelaren som vinner oftast och vinner du inte oftast är du inte den bästa spelaren.

 

Men efter som du är ute efter tips och förhoppningsvis tar åt dig så ska du nog snart vara "bäst i gänget"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar tight/aggressiv, bluffar inte mycket och när jag får en bra hand på floppen brukar jag spela den väldigt aggressivt.

 

Glöm inte spela icke-träffar aggresivt på floppen när situation ges också, där tappar du antagligen mängder med chips. Uppföljningsbeta en reise preflop oavsett träff t.ex.

 

Är precis vad man inte ska göra mot nybörjare då det synar med de mesta. Det har inte någon koll på vem som kom inte som aggresion innan floppen.

 

Jag tror problemet ligger i att du inte riktigt är så tight som du tror. Nästan alla säger att de är tight/aggresiva fast de fortfarande synar med en AJ efter en höjning. Jag tycker inte det är tight men jag slår vad om att du gör det. Jag tror samtidigt också att du inte är så mycket bättre än vad du tror. Iofs så har ni bara spelat 12-13 stycken men det är den bättre spelaren som vinner oftast och vinner du inte oftast är du inte den bästa spelaren.

 

Men efter som du är ute efter tips och förhoppningsvis tar åt dig så ska du nog snart vara "bäst i gänget"

 

haha minns ommentaren jag fick, en höjde sen slängde jag AJ, fick kommentaren, hur i allsin dar kan du slänga det där. du har ju ett ess

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar tight/aggressiv, bluffar inte mycket och när jag får en bra hand på floppen brukar jag spela den väldigt aggressivt.

 

Glöm inte spela icke-träffar aggresivt på floppen när situation ges också, där tappar du antagligen mängder med chips. Uppföljningsbeta en reise preflop oavsett träff t.ex.

 

Är precis vad man inte ska göra mot nybörjare då det synar med de mesta. Det har inte någon koll på vem som kom inte som aggresion innan floppen.

 

Självklart.. Beror på hur värdelösa dom nu är, efter spel varje vecka i ett år kanske vissa kommer ihåg vem som raisea preflop :) Men visst, för lite info i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan erkänna att jag har samma problem pga

 

*Jag spelar så lite IRL så jag ser inte hur stor potten är i förhållande till call/bet/raisen. (går att lära sig väl)

 

*För att höja så att få följer med, måste man höja typ halva sin stack.

 

*Jag spelar för tight, vi hinner max spela 30-50 händer sen är det slut, dvs jag spelar kanske 5 händer, träffar man ej så är det rätt kört.

 

*Eftersom folk inte vet vad de gör själva är det svårt att läsa tolka deras betting handligar. Om de själva verkligen tror att deras inside straight draw är en riktigt bra hand, då bluffar de inte när de kör allin.

En gång så tyckte en att han gjorde riktigt bra syn, han kunde ju fått runner-runner straight! <- LOL

 

Råd som jag hade gett mig själv är:

 

SPELA FLER HÄNDER

Eftersom man antar att man är bättre spelare än dem så kan man spela fler händer om du kan se floppen billigt. Men så klart, man måste vara beredd att släppa halvdana träffar.

 

TIGHT IMAGE RÄCKER INTE

Problemet är att ha tight image i dessa games är att den vinsten du gör när du en gång går in allin och alla foldar, är mindre än om du hade träffat hårt med skitkort.

 

BLUFFA INTE

När du väl kör allin, så ha iaf TPTK eller nåt.

Folk synar ner dig bara för att leka polis.

 

ÄR DET LÖNT ATT HÖJA PREFLOP? (kan diskuteras)

Alltså, problemet är att alla är calling stations. Man höjer 3-4BB och hela bordet är med. Man höjer 40BB och halva bordet är med.

Fungerar då verkligen ens höjning?

Nu sjunker höga kort i värde, och draghänder går upp.

 

Och det är det främsta problemet tycker jag.

Det är väldigt många spelare i potten, kvittar om man höjer allin preflop, du får 3 syn :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ihåg själv ihåg att jag trodde jag hade samma problem när jag lirade poker förut tyckte jag var fetduktig o s v. Men sen med erfarenhet och litteratur så börjar man undra vad fan man pysslade med en gång i tiden. Nu pratar jag inte om enkla prefloppsbeslut utan mera fel tänk under hela sessionen vad gäller allt egentligen.

 

Nuförtiden kan jag skatta mig lycklig för jag har ett gediget gäng med 5-6 personer som kan spela poker och som går att möta och fortfarande utvecklas. Vi spelar om struntsummor utan det är mest för oss själva att bli bättre. Men jag kommer ihåg hur tråkigt det var när inte jävel var bra och de mest blev lotto, vilket berodde på att jag inte var mycket bättre.

 

Nu e jag "bäst" i gänget eller så säger våran statistik det. Men det är ingen stor edge men tillräckligt för att jag ska kunna finansiera en del av mitt spelande på pokerklubben där motståndet är överlag sämre hos oss men där man ändå vid finalbord får spela mot riktigt bra spelare till och från.

 

Vet inte vart jag ville komma längre glömde bort nånstans på vägen ner hit... Men se till och spela mer och hela tiden analysera vad det var som gjorde att du förlorade just den turneringar för den som vinner mest av er är bäst och gör du det inte så är du inte bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan ge en liten fingervisning hur det brukar gå till, tar den senaste då jag åkte ut väldigt tidigt.

 

raisar 4x UTG med AQ. Vet att det kan vara en trubbelhand i denna position men jag kände inte för att slänge den helt enkelt! får en blixtsyn av personen efter mig han har Q7 i spader. Helt perfekt med andra ord, träffar det en Q på floppen så komer jag antagligen dubbla upp mig och bli mycket farlig chipleader. floppen är så bra som den kan bli jag skulle iaf inte vilja slänga tillbaka floppen. Q 4 2 med två spader, han har alltså flushdraget och topp paret det är ju en bra hand, men jag har den bästa kickern. Jag börjar med att beta potten, det här var den första handen och 1/6 av min stack är nu investerad i potten. Han blixtsynar, med hans blixtsyn sätter jag honom på färgdraget helt korrekt och tänker check-folda om ännu en spader kommer upp, har strategin för denna hand klar för mig. turn är en blanka, betar pott får blixtsyn ännu en gång, om han hade haft triss här hade han då inte reraisat mig iaf på turn? nej här handlar det om vanemässiga callingstations. river är för mig en blank, en 7 och jag ser att flushdraget missade, tänker hur jag ska maximera min vinst på denna handen så jag vill ge honom ett läge att bluffa, halva min stack är investerad i handen nu, jag checkar då höjer han en skit summa en tredjedel av potten, jag tänker inte länge och synar och ser då att han har träffat sin kicker på river, det känns som otur och jag tror ingen på detta forumet hade foldat i detta läget. färgen var mer lättläst men att han träffade en 3 outare på rivern var ju inte lätt att se direkt.

det som irriterade mig mest var inte själva förlusten, det är poker och jag tog det bra sa i princip inget alls, men en tomte vid bordet tyckte att bästa handen vann, han hade ju färgdraget !

Där gick lite mer än halva min stac och är nu shortstacked.

 

Nästa hand jag är involverad i.

Jag har AK UTG och raisar 4x big blind, får en syn av en annan kille wsom är en typisk calling station, läs hur dåligt han spelar den här handen.

han har QQ. jag får ingen reraise preflop utan bara syn. Floppen missar mig totalt, den är i stil med 4 7 2 rainbow. Jag checkar (kunde ha betat i detta läge det gör jag ibland men i detta fall var det rätt) han checkar med, antingen vet han inte vad han gör eller så slowspelar han. turn är ett ESS. Och i detta läge vill jag veta vart jag står så jag höjer halva potten. Han ser tveksam ut tar en stund men han synar. River är en Q, en två outare alltså. Jag höjer igen halva potten för jag tror att jag har bästa handen, har svårt att sätta honom på en bättre hand med tanke på hur han spelat hittills i handen. han dubblar min bet och jag suckar och synar. ser att jag återigen blivit nersynad och slagen på rivern.

 

Sen hade jag så lite kvar och gick all in med skräp och åkte ut.

Nu har jag inte sådan här jätteotur i alla turneringar men poängen är att eftersom man får bara synar av de flesta är spelet väldigt svårläst man får spela sina egna kort och bordet. En del synar ner med missad AK på floppen o träffar en K på riiver och vinner, en där synar med hålstege till river och träffar.. ja såhär ser det ofta ut.

 

en klassiker. HU mot en som ändå får beräknas som hyfsad iaf, men denna handen var sjuk. oraisad preflop. jag floppar lägsta tvåpar, han floppar bara en hålstege. jag checkraisar för han bluffar ofta. gör all in. han blixtsynar med sin hålstege och får backdoor färg. alltså runner runner färg. Jag hade nog vunnit ett par turneringar till i normala fall.. om jag inte åkt på dessa nitar.

 

Måste förtydliga mig på en punkt, jag tycker inte att jag är ett proffs eller något men jag har betydligt mer i mitt spelregister än dessa tomtar, för det är dom alla utom 2 st. Om jag inte är bättre än dessa ja då kan jag lika väl sluta med poker för då är jag nog hopplös.... Anledningen att jag skrev denna tråd är för att få reda på om det finns några knep att läsa dom eller nån bra strategi...

 

andan eller det vinnande konceptet har jag analyserat och det är denna, Den som är underdog och gamblr hårt och får tur, får en så stor stack att han blir svårslagen. Den som varit mest underdog men ändå vunnit potterna (som är gigantiska jämför med startsumman) brukar oftast vinna turneringarna, det händer sällan att tight/aggressiv preflop och flop spel vinner turneringen. Den som spelar så åker antingen på däng på turn eller river, förr eller senare . Någon som känner igen sig i dessa turneringar?

 

ge mig tips ni hur ni skulle ha dpelat dessa två händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reality81 Jag förstår din frustration, och jag tror de flesta av oss som spelar/läser en hel del om poker ofta åker på dessa utdragningar när vi spelar homegames mot våra kompisar, vars pokerkunskaper får anses inadekvata...

 

I första läget (där du har AQo) 4xBB raisen från UTG tycker jag är helt OK, sen när du betar flop och sätter honom på färgdraget tycker jag du ska trycka in degen på turn när hans färgkort inte kommer (om du tror att han har färgdraget har han 45% chans att slå din AQo, och du vill i det läget att han ska syna med färgdraget)

 

Andra läget är ett svårt läge tycker jag... du har inte position på killen, och då han är en telefon (callingstation) så tycker jag checken på floppen är helt godkänd. Hans slowspel med pocketflickorna kommer inte ge utdelning i det långa loppet... (Fast vem bryr sig om "i det långa loppet" som John Maynard Keynes sa "In the long run we're all dead") Om du vet att han kommer syna kanske du ska trycka in på turn när du träffar din TPTK. Om han förstår att du har ett A så borde han inse att han bara har 4% chans att slå din hand, och då bör han lägga sig...

 

Andra tips för att slå dina polare är att försöka hitta tells/reads på dina kompisar (om man spelar med samma spelare ofta är det inte alls svårt att hitta dessa) Pro Poker Tells av Mike Caro är riktigt bra tycker jag, kika på den...

 

Ett annat tips kan väl vara att variera ditt spel, det kan ju vara så att trots att dina kompisar suger på poker så vet de hur du spelar: du kanske alltid höjer 4xBB när du har en bra starthand - VARIERA dig!

 

Jag är själv bara en amatör så jag ser gärna att folk kommenterar mina kommentarer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reality81 Jag förstår din frustration, och jag tror de flesta av oss som spelar/läser en hel del om poker ofta åker på dessa utdragningar när vi spelar homegames mot våra kompisar, vars pokerkunskaper får anses inadekvata...

 

I första läget (där du har AQo) 4xBB raisen från UTG tycker jag är helt OK, sen när du betar flop och sätter honom på färgdraget tycker jag du ska trycka in degen på turn när hans färgkort inte kommer (om du tror att han har färgdraget har han 45% chans att slå din AQo, och du vill i det läget att han ska syna med färgdraget)

 

Jag håller med dig men det är lätt att vara efterklok, man kan aldrig vara hundra på vad någon har, han kunde ha haft AA eller KK eller redan träffad tvåpar (spelar tomte preflop) eller träffad triss. Så jag ville inte höja all in eftersom hade jag fel skulle jag vara ute ur turneringen och jag tänkte som så att det är ok om han synar min höjning inför river eftersom jag hade satt honom på en hand och om spader kommer får jag tvinga mig att lägga mig. Men jag ska lära mig att trycka till lite hårdare, man vinner inget på fislir!

 

Andra läget är ett svårt läge tycker jag... du har inte position på killen, och då han är en telefon (callingstation) så tycker jag checken på floppen är helt godkänd. Hans slowspel med pocketflickorna kommer inte ge utdelning i det långa loppet... (Fast vem bryr sig om "i det långa loppet" som John Maynard Keynes sa "In the long run we're all dead") Om du vet att han kommer syna kanske du ska trycka in på turn när du träffar din TPTK. Om han förstår att du har ett A så borde han inse att han bara har 4% chans att slå din hand, och då bör han lägga sig...

 

Här tänkte jag som så att trycker jag till för mycket lägger han sig då det är uppenbart att han är slagen, hans reraise preflop sa till mig att han hade QQ KK eller AK, jag hade AK så KK eller AA är inte troligt, speciellt när turn är en A, att han ska ha de resterande två AA är för mig en bad beat så den handen tror jag absolut inte på. så då är QQ troligast följt av KK, kanske tom JJ eller TT men jag trodde inte det trodde han bara hade synat med dem händerna. Så jag höjer lagom för jag vet att han kommer kolla upp mig då och jag vet att han måste få sitt mirakel.

 

varför lägger jag mig då inte när en Q kommer upp? bra fråga.. får lära mig det

 

Andra tips för att slå dina polare är att försöka hitta tells/reads på dina kompisar (om man spelar med samma spelare ofta är det inte alls svårt att hitta dessa) Pro Poker Tells av Mike Caro är riktigt bra tycker jag, kika på den...

 

Ett annat tips kan väl vara att variera ditt spel, det kan ju vara så att trots att dina kompisar suger på poker så vet de hur du spelar: du kanske alltid höjer 4xBB när du har en bra starthand - VARIERA dig!

 

Jag är själv bara en amatör så jag ser gärna att folk kommenterar mina kommentarer :)

;)

 

det roliga är att jag försöker spela efter pokern grundlagar försöker mjölka så mycket ja kan etc etc men det har bara lett till bad beats i de homegames ja spelat. har aldrig funkat och har slutat med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...