Gå till innehåll

Stora problem med Heads Up!


masterpoet

Recommended Posts

Jag har spelat poker i lite mer än ett år nu, först de senaste månaderna har jag börjat spela livepoker och det är riktigt roligt!

 

Spelar med mina kompisar, vi är fem stycken som lirar vanligtvis och de/vi är alla rätt så mycket nybörjare, men det är roligt! Jag som spelar ganska mycket poker på Internet oftast, spelar för det mesta riktigt bra och jag kommer alltid till "finalbordet" eller vad man nu ska kalla det.

 

Vi har spelat fem gånger nu totalt och varje gång vi har lirat så kommer jag heads up mot någon av de andra och då, trots att jag är major chipleader så åker jag ut.

 

I början trodde jag att det berodde på otur, men nu har jag märkt att jag faktiskt är riktigt dålig på heads up vilket är någonting jag verkligen vill träna bort.

 

Så hur borde man lira när man hamnar heads up och är som jag, en tight aggresiv spelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina 2 öre: antagligen spelar du för tight. Tänk på att K-hög preflopp är en riktigt bra hand, ess-hög är ett monster och träffar du bottenparet på floppen är det oftast värt en bet.

 

Fast om det är grunda stackar ska du inte trixa så mycket, utan gå all-in med rätt många händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade själv jätteproblem med headsupspelet. De gånger jag kom headsup åkte jag ut. Efter att jag läste Harrington on holdem vol2 och headsup kapitlet där så har det gått mycket bättre.

 

Största nybörjar misstaget headsup är att folda en del händer på Sb/button. Om bigblind oftast raisar kan man slänga de sämsta händerna (tex 32o). Om varje hand skulle gå till showdown skulle oftast högsta kortet vinna och ett par headsup är likvärdigt med ett hiddenset vid fullt bord.

 

I slutet på en turnering brukar Blindsen vara så stora i förhållande till stackarna att det inte är helt fel att gå allin varje hand, men jag tror ändå på att spela poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid 30BB eller mer får du spela ut motståndaren.

 

Tänk på att vara mycket aggressiv från knappen, höj ofta med skit som 57o osv osv... Variera ibland med att limpa.

 

Postflop får du se till att vara i position, för många gånger i HU måste man ta sig till showdown med t.ex bottenparet. Inte lätt alla gånger men sitter du i position hjälper det.

 

Anpassa dig också till motståndaren. Hittar du en minsta läcka i hans spel ska du exploita honom. Är han överaggro, syna då ner med marginella händer som mellanpar eller A-hög om brädan inte är farlig.

 

Är han löspassiv så värdebeta svaga händer.

 

Är han vektajt, som du vill att han ska vara, kör då över honom totalt med marker både postflop och preflop. Gäller då att veta när han har en hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allting beror ju på vad man har för motståndare men på mina homegames finns det definitivt ingen som har en chans mot mig i headsup. Då har vi djupa stackar. Varför? Jo jag spelar enormt aggressivt och dom är lättbluffade och man kan oftast syna ned billigt när man har en marginell hand och blir inte tvingad att ta så jättestora beslut. Man måste våga reraisa med skit när man känner att han inte har något och att han kommer att lägga sig. Man måste beta med höga kort utan träff. Det är så svårt att ge några tydliga instruktioner i en given hand eftersom poker är så dynamiskt och allting beror på informationen från tidigare händer, hur handen spelats hittils och hur du upplever motståndaren och hur du tror han upplever dig.

 

Jag vinner de flesta headsupmatcher genom raisa och reraisa mycket och kunna släppa handen såfort man blir övertygad om att man måste vara slagen. Jag har nog en väldigt bra känsla när det gäller headsup men jag har också lirat mot väldigt dålig spelare så jag vet egentligen inte hur jag står mig mot en annan mycket duktig heads up spelare, mitt tips är att du är aggressiv och reraisar när du har en feeling att din motståndare är tom och bara försöker sno potten. Våga beta hårt för värde på mittenpar. Tryck hårt men svälj stoltheten ibland när du bara måste vara slagen. Du har råd att folda händer du tror du ligger efter i fast att du investerat en del marker för att du snott så många potter genom att spela ut din motståndare tidigare.

 

Jag tror någon hade skrivit en ganska bra HU artikel på forumet. Där får man ett hum. Händer som vanligtvis är svaga blir mycket starka i Headsup men mycket handlar om känsla och om vad den andra kan ha. Var orädd är mitt råd, hellre att du åker ut på att du spelat enormt aggressivt och slaskigt än att du blindas bort.

 

Man kan inte vinna headsup genom att sitta och vänta på de rätta händerna. Man måste våga trycka med allt möjligt skit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som de andra säger ska du vara agressiv och kan inte vänta på händer HU. Men låt det inte gå till överdrift! Det som absolut gjorde mig till en bättre spelare var att lära mig att det är okej att folda heads up. Man kan inte vinna varje pott.

HU är kul på så sätt att det är då man verkligen får användning av alla möjliga moves - re-raisa all in med skit om han känns svag/vek, syna flopbettet för att kunna sno turn om han checkar, check-raisa turn (delvis för att motverka föregående move), syna ner med high card, värdebetta par i 5:or på rivern etc.

Beroende på motståndare kan det vara okej att ta det hyfsat lugnt utan att köra över motståndaren. Däremot får du absolut inte vara för tight. Väldigt få händer är så bra att de är lättspelade oavsett flopp. Då är det bättre att ta några fler floppar och trappa motståndaren när du väl träffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...