Gå till innehåll

NLT - SNG & MTT, hur ofta kommer ni ITM?


Juster

Recommended Posts

Jag tänker på 10 spelare i SNGs (freezeout) och 30 spelare i MTTs (freezeout). På ett ungefär hur ofta kan en bra respektive medelbra spelare hamna ITM i dessa båda spelsätt?

 

Jag tänker mig svar i stil med:

 

Bra spelare:

SNG: 60%

MTT: 45%

 

Medelbra:

SNG: 45%

MTT: 30%

 

eller...

 

Jag:

SNG: 100%

MTT: 97%

Jag e rätt duktig...

 

 

*EDIT* kanske borde tillägga att de turneringsformer jag tänker på betalar 3 personer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MTT är jag ingen hejare på har kört en förutom en massa freerolls och den kom jag utanför pengarna på. SnG däremot så har jag spelat lite mer dock inte så många (65 st) som jag har "registrerade" iaf sedan är det väl +20-40% som jag inte har uppgifter på.

 

Har kommit ITM 28/65 = 43% vilket var betydligt bättre än vad jag trodde att det skulle vara. Kan tillägas att jag spelar micro SnG dvs $2+0.3 på ladbrokes.

 

*edit*

På 5 pers SnG på micro ($2.5+0.25) har jag kommit ITM 26/48 = 54% och det är jag oxå nöjd med :)

*/edit*

 

Sedan för att jag ska känna mig lite bättre så tror jag nog att 5-10 st av dom hade jag kommit ITM om jag inte hoppat mellan SH och full ring då jag var lite dålig att anpassa mitt spel.

 

Skulle fö vara kul att höra vad någon tycker om det här resultatet.

Och ja jag går plus på mina SnG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar inte MTT med 30 deltagare. Spelar SnGs:

 

ITM% 41

%1 21

%2 10

%3 10

ROI% 27

 

Det är ok siffror.

 

PS Konstigt nog verkar jag nästan aldrig hämna på plats 8.

 

Det är säkert jättebra siffror men den enda jag förstod nått av var ITM 41% :) Får göra en sökning på ROI, %1, %2 osv :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror en himla massa på vilken nivå som körs också. 40% är ganska medelmåttigt på 5-10$ nivån medan det är världsklass på 50$ och uppåt, iaf på party.

 

40% tycker inte jag är medelmåttigt resultat, i mina ögon är det ett väldigt bra resultat. Du hamnar alltså i pengarna nästan hälften av gångerna oavsett vilka kort du får- och vad du en träffar.

 

Även om du sätter in en världsklass spelare på låga sngs, måste man ha en del tur samt skicklighet självklart för att hamna itm- när inte turen är med dig finns det inget du kan göra- och turen är inte med dig hela tiden.

 

Därför tycker jag att hamnar man över 40% itm är man en väldigt duktig sng spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! så +40% anses vara bra. Nu till en annan fråga.. hur kollar ni hur ofta ni hamnar ITM? Finns det nått gratisprogram som håller statistik eller får man föra egen?

 

Själv gillar jag SNG Tracker som ger många fina grafer och annat onödigt man kan sitta och överanalysera trots obefintlig sample size :)

 

http://sng.pokercomment.com/

 

(Jag hoppas den här typen av länkar är ok, annars får någon smälla mig på fingrarna.)

 

Samma statistik men utan de fina graferna går att få med Poker Tracker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ligger på 56% ITM på ca 200 spelade 20-30 dollars 10-manna sitngo, o i princip bara 1:a o 2:a plats., Jag har bara 26 st registrerade på pokeroffice (Skrev ner det på papper innan) med 5st 1a platser, 8st 2a platser o 1 3a plats= 53.85% ITM

 

Tycker inte det är så svärt att hamna topp 3 det är bara att vänta på korten o chansa inte för mycket med kort som AK,AQ!! Givetvis ska man spela aggresivt med dom senare i turneringen när blindsen höjs men det är inte värt det tidigare i turneringen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! så +40% anses vara bra. Nu till en annan fråga.. hur kollar ni hur ofta ni hamnar ITM? Finns det nått gratisprogram som håller statistik eller får man föra egen?

 

Själv gillar jag SNG Tracker som ger många fina grafer och annat onödigt man kan sitta och överanalysera trots obefintlig sample size :)

 

http://sng.pokercomment.com/

 

(Jag hoppas den här typen av länkar är ok, annars får någon smälla mig på fingrarna.)

 

Samma statistik men utan de fina graferna går att få med Poker Tracker.

 

Höll på att slarva bort en SNG när jag samtidigt satt o försökte förstå hur man importerade. SNG:n gick till slut bra men inte importen.. kanske bara funkar med party poker?? Jag kör ju royal vegas poker :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag på en Mac och har då inte tillgång till en massa coola trackerprogram, (enda anledningen till att jag skulle gå tillbaks till PC BTW) men min ITM% är: inte tillräckligt stor. :P

 

40% låter dock inte som ett medelmåttigt resultat utan ganska bra. man ska inte glömma att en 10manna S&G är väldigt kortberoende men att det vanligtvis räcker med två, kanske tre riktigt feta träffar för att klara sig till topp tre.

 

iremmats verkar ju vara landets bästa spelare efter de inlägg jag läst av honom så på hans höga nivå är säkert 40% ITM dåligt om han skulle spela billiga slaskturneringar på 10 dollarsnivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan tycker jag att ITM inte är ett väsentligt mått egentligen, ROI är ju mycket värdefullare. Sen menar iofs Tomas Keller (kan ha varit någon annan) att så länge man har färre andraplatser än första och tredje, så är det ett tecken på att man gör något rätt.

 

Nu menar jag inte att Psykologen gör något fel, det är ju ännu bättre att ha fördelningen på ditt vis. Men tankegången är att eftersom payout-strukturen ser ut som den gör, så är det bättre att "gambla" (inom rimliga gränser naturligtvis, jag menar inte att man ska bli en tok-maniac här) för första platsen när man väl är ITM, än att spela tight eller passivt, vilket resulterar i fler förstaplatser, men också i fler tredjeplatser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40% på $10 tycker jag inte alls är medelmåttigt. Att komma över 50% i SNGs är typ omöjligt även om spelarna heter tomteurban och fiskjanne.

 

http://www.pokerprophecy.com/top50.php

 

Ingenting är omöjligt...

 

Nu är ju iofs PokerProphecy rent skräp och helt opålitligt så jag skulle inte lägga allt för stor vikt vid den där listan. En snabb sökning på mig själv visar att databasen fått med hela 45% av mina spelade SnG och "bara" hade 5,5% fel på min ITM. Att de där spelarna råkar ha så bra statistik beror med väldigt stor sannolikhet på att datainsamlingen slumpmässigt missat deras förlorade turneringar och fått med deras vinster.

 

Det här är inte första gången jag testar denna "användbara" tjänst, och varje gång har mer än 50% av mina turneringar saknats i statistiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, det är lite krånligt att veta vad en bra ITM är. Speciellt eftersom den inte betyder ett skit egentligen. Allt man bryr sig om är sin ROI. Alla duktiga spelare spelar dessutom flera bord vilket minskar ITM och ROI men ökar vinsten. Att nå 40% itm på 10$ nivån är nåt man gör genom att följa den vanliga sng-taktiken. Längre upp måste man börja plocka potter tidigt för att på så sätt få ett litet övertag när det närmar sig den tidpunkt då alla ställer till höger och vänster.

 

Att fixa 40% ITM på 50-200 nivåerna är nog inte så himla svårt om man kör 1 bord åt gången. Men då kommer ditt ITM-värde aldrig bli statistiskt säkerställt heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan tycker jag att ITM inte är ett väsentligt mått egentligen, ROI är ju mycket värdefullare. Sen menar iofs Tomas Keller (kan ha varit någon annan) att så länge man har färre andraplatser än första och tredje, så är det ett tecken på att man gör något rätt.

 

Nu menar jag inte att Psykologen gör något fel, det är ju ännu bättre att ha fördelningen på ditt vis. Men tankegången är att eftersom payout-strukturen ser ut som den gör, så är det bättre att "gambla" (inom rimliga gränser naturligtvis, jag menar inte att man ska bli en tok-maniac här) för första platsen när man väl är ITM, än att spela tight eller passivt, vilket resulterar i fler förstaplatser, men också i fler tredjeplatser.

 

ROI är bättre om man orkar räkna ut det. Jag är så jävla lat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, det är lite krånligt att veta vad en bra ITM är. Speciellt eftersom den inte betyder ett skit egentligen. Allt man bryr sig om är sin ROI. Alla duktiga spelare spelar dessutom flera bord vilket minskar ITM och ROI men ökar vinsten. Att nå 40% itm på 10$ nivån är nåt man gör genom att följa den vanliga sng-taktiken. Längre upp måste man börja plocka potter tidigt för att på så sätt få ett litet övertag när det närmar sig den tidpunkt då alla ställer till höger och vänster.

 

Att fixa 40% ITM på 50-200 nivåerna är nog inte så himla svårt om man kör 1 bord åt gången. Men då kommer ditt ITM-värde aldrig bli statistiskt säkerställt heller.

 

Mmm, håller med. Jag provade på att köra så där idiot tight i början som flera tomtar rekade. Min winrate droppade drastist. Det bästa är helt enkelt att köra sitt spel så långt det går. Tyvärr så kan man inte vara så kreativ när man multitablar så för min det är det värdelöst att spela fyra åt gången. Sen att det aldrig skulle bli statistiskt säkerställt är ju något du fått om bakfoten. Det tar lite tid men på ett par månader så har man fått ett hyvsatt representaivt material.

 

Vilken nivå kör du på nu? Själv körde jag en på 100 precis som gick bra. Har inte spelat SnGs på länge då jag hatar avgifterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen att det aldrig skulle bli statistiskt säkerställt är ju något du fått om bakfoten. Det tar lite tid men på ett par månader så har man fått ett hyvsatt representaivt material.

 

Det här har diskuterats förut, men du får nog spela bra mycket för att få ett "statistiskt säkerställt" resultat på bara några månader. Gissningsvis behövs det iaf ett gäng tusen turneringar för detta vilket torde vara tämligen omöjligt att spela på 1 bord i taget under rimlig tid. Sedan beror det givetvis på vad man själv tycker är tillräckligt representativt, men att det t.ex. skulle skilja 5-10% på din ROI mellan turnering 1-1000 och 1001-2000 är inget konstigt alls och sådana svängningar tycker jag personligen inte är särskilt säkra resultat. ITM går givetvis snabbare att få en säker siffra på, men vi har väl redan bestämt att den siffran inte är särskilt intressant? :)

 

(Jag inser också att det kanske inte ens är rimligt att få någon säkerställd statistik alls om man bara spelar 1 bord i taget eftersom det skulle ta så lång tid att förutsättningarna ändå förändras så mycket att det blir lite meningslöst.)

 

 

Kan väl förresten passa på att faktiskt svara på ursprungsfrågan nu när jag tagit upp så mycket plats med svammel om annat :D

 

Jag har spelat runt 1000 SnG och har en ITM kring 40-41%. Detta gäller de lägre nivåerna ($11-$55) på Party-nätet. Tror att den maximala siffran man kan hålla över en längre period på 10-personers SnG med liknande struktur ligger mellan 40-45%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...