Gå till innehåll

dagens bästa tråd


Poker_Nick

Recommended Posts

Jag tycker att det kunde vara underhållande och intressant med en liten tråd om den fantastiska växten Cannabis Sativa - även känd som hampa.

 

Tanken med tråden är en plats att dela med sig av kunskap, samt lära sig mer, om denna användbara planta som ofta odlas för dess långa och starka fibrer, men även för medicinska syften.

 

Då jag själv älskar havet och båtar, så har hampa alltid varit synonymt med slitstarka gamla trossar och segel. Hampan har i tusentals år, ja, långt före detta forums födelse, ansetts vara dagens bästa tråd..

 

Vilka är era erfarenheter av den växt som Carl von Linné namngav redan på 1700-talet, och som länge var en del av självhushållningen runt omkring i världen?

 

Hur har plantans olika delar historiskt sett använts inom pokerns värld?

Som råmaterial i pokerbord och stolar?

Kortlekar tillverkade av hampa-fibrer?

Ur ett medicinskt eller prestationshöjande (sänkande..?) syfte..?

 

Spinn gärna vidare på dagens bästa tråd.. :-)

Redigerad av Poker_Nick
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att poker härstammar från ett gammalt Persiskt kortspel som spelades redan på 1500-talet är numera relativt känt.

 

Visste ni att Sverige under den här tiden producerade stora mängder av hampa? Behovet och bruket av hampa var mycket utbrett, och inte minst den kungliga flottan satte extra press på hampa-bönderna.

 

Man uppskattar bl a att Regalskeppet Vasa (1628) hade ca 11 ton hampa ombord i form av segel, trossar och allehanda tyger.. Om de som konstruerade skeppet även brukade växten för andra ändamål kan man enbart spekulera i.. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta hade faktiskt kunnat bli en jävligt intressant tråd om ett fantastiskt material ifall man gav fan i att leda in på röka hela tiden..

 

Känns lite som att starta en tråd om den fina uppfinningen klister, och sen avsluta alla inlägg om hur bra det håller de nya listerna uppe med att "både jag och snickarn gillar att trycka det i näsan *winkwink*"

 

Edit:

Dock jävligt skoj med ansträngningen att bli dagens tråd haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta hade faktiskt kunnat bli en jävligt intressant tråd om ett fantastiskt material ifall man gav fan i att leda in på röka hela tiden..

 

Känns lite som att starta en tråd om den fina uppfinningen klister, och sen avsluta alla inlägg om hur bra det håller de nya listerna uppe med att "både jag och snickarn gillar att trycka det i näsan *winkwink*"

 

Edit:

Dock jävligt skoj med ansträngningen att bli dagens tråd haha

 

Hej tågrånarn,

 

Jag hoppas att det blir en intressant tråd som kan växa här på forumet framöver. Tanken är att diskutera hampa och de egenskaper som växten har. Att beröra det faktum att släktingar till industrihampa används, och historiskt sett har använts, i medicinskt eller avslappnande syfte är något som jag tror är viktigt.

 

Ber om ursäkt om mitt försök till en skämtsam belysning av ämnet inte uppskattas. Jag tar till mig din synpunkt. Tack även för komplimangen - uppskattar både ris och ros :-)

 

För att ge en intressant inblick i några som kämpar för industrihampans återtåg i samhället så är här en kort video från National Geographic:

 

 

Ur ett Svenskt perspektiv kan jag säga att det sedan 2006 är lagligt att odla industrihampa om du har minst 4 hektar jordbruksmark för ändamålet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej tågrånarn,

 

Jag hoppas att det blir en intressant tråd som kan växa här på forumet framöver. Tanken är att diskutera hampa och de egenskaper som växten har. Att beröra det faktum att släktingar till industrihampa används, och historiskt sett har använts, i medicinskt eller avslappnande syfte är något som jag tror är viktigt.

 

Ber om ursäkt om mitt försök till en skämtsam belysning av ämnet inte uppskattas. Jag tar till mig din synpunkt. Tack även för komplimangen - uppskattar både ris och ros :-)

 

För att ge en intressant inblick i några som kämpar för industrihampans återtåg i samhället så är här en kort video från National Geographic:

 

 

Ur ett Svenskt perspektiv kan jag säga att det sedan 2006 är lagligt att odla industrihampa om du har minst 4 hektar jordbruksmark för ändamålet.

 

 

är det en tandpetare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...