Gå till innehåll

Känns det igen?


Riggdevil

Recommended Posts

Igår maxbettade jag på varje gata med mitt höga tvåpar men fick hela tiden syn av en ensam spelare vilket gjorde mig nervös. På rivern fick jag dock in damhög stege vilket lugnade mig betydligt och i ren eufori la jag ytterligare en kraftig bet eftersom jag misstänkte att fi satt på triss sedan floppen. Då fick jag till min förvåning en all in mot mig istället, synade och fann mig stå mot kunghög stege :(. Känner ni igen hur lätt det är att av bara farten hamna fel p g a att man får in något på rivern som tycks rädda en osäker sits? Jag har fått uppfattningen att man bör skippa att riverbetta om man inte sitter på de absoluta nötterna eller är det för fegt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi känner igen det. Du har startat hundratals liknande trådar.

 

Ditt stora problem, här liksom i många andra fall, är att du är för resultatorienterad. Det i sin tur hindrar dig från att lära dig poker ordentligt.

 

Sluta tänka i termer av hand A vann/förlorade mot hand B. Tänk istället i termer av ranges och equity. Fi har inte en hand. Han har en range. Du inte antingen vinner eller förlorar en pott. Du har en andel i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kruxet är att båda kan råka ha lika hög stege och det är det som gör att jag har svårt för att slänga den även vid en återhöjning eftersom fi mycket väl kan ha bedömt att jag bara har bettat för floppad triss. Omaha är verkligen svårt att bemästra. Angående range så tar det lång tid att få en uppfattning om flera motspelare som man inte har mött förrut. Jag har inget superminne så det blir mest en uppfattning om deras spelstil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kruxet är att båda kan råka ha lika hög stege och det är det som gör att jag har svårt för att slänga den även vid en återhöjning eftersom fi mycket väl kan ha bedömt att jag bara har bettat för floppad triss. Omaha är verkligen svårt att bemästra. Angående range så tar det lång tid att få en uppfattning om flera motspelare som man inte har mött förrut. Jag har inget superminne så det blir mest en uppfattning om deras spelstil.

 

Jaha. Vi pratat Omaha. Där är näststegen inte precis guld värd om någon pottar om på river. Att någon skulle potta på river med set på en bräda med åtminstone två möjliga stegar ute är inte allför troligt. Men posta en hh så kan du få mer specifika tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kände mig inte helt trygg men ganska säker på vinst. Fi hade helt enkelt ett grymt flyt som via en runner runner vann med minsta möjliga marginal (kåkmöjlighet fanns inte). Ifråga om ranges så är jag väldigt imponerad om ni verkligen lyckas uppfatta dessa på relativt kort tid mot spelare ni inte har lirat mot förrut. Det är ju dubbelt svårare att hålla koll på detta i Omaha än i Texas. Ni behöver inte vara så stöddiga bara för att jag råkar ha svårigheter med denna ädla men grymt svåra konst. Om man förväntas kunna och förstå allting i det här forumet så undrar jag över meningen med det? Equity är ett av orden jag inte har full koll på ännu så en kort förklaring skulle uppskattas ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som någon sa.. Skicka med handhistoriken.

Är inte dryg och stöddig , men ska man ha någon möjlighet att ge dig ett svar måste man ju först föstå handen ordentligt. Att ha 2 par i omaha på floppen är inte alltid men ganska ofta helt värdelöst. Du nämner ju inte ens vilka 3 kort som låg på flopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som någon sa.. Skicka med handhistoriken.

Är inte dryg och stöddig , men ska man ha någon möjlighet att ge dig ett svar måste man ju först föstå handen ordentligt. Att ha 2 par i omaha på floppen är inte alltid men ganska ofta helt värdelöst. Du nämner ju inte ens vilka 3 kort som låg på flopp.

Jag är inte hemma nu men ska försöka ordna det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte hemma nu men ska försöka ordna det.

 

Alternativt så lägger du inte ner halva dagen på att leta efter den ,utan nöjer dig med att tänka på det till nästa gång istället. Vill du se snygga omahahänder som åker på dyngstryk kan jag ju annars rekommendera ett besök i min omahalooserdagbok...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som någon sa.. Skicka med handhistoriken.

Är inte dryg och stöddig , men ska man ha någon möjlighet att ge dig ett svar måste man ju först föstå handen ordentligt. Att ha 2 par i omaha på floppen är inte alltid men ganska ofta helt värdelöst. Du nämner ju inte ens vilka 3 kort som låg på flopp.

 

2 par på Floppen, om det inenbär top2, eller top + botten när man spelar Omaha HU är inte speciellt dåligt.

 

5-6 handat är det ofta en coin, mot 10 är det skit, most likely.

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...