Gå till innehåll

Påföljd av att åka för många i bil?


SunTzu

Recommended Posts

Testa att ringa en polisstation och fråga? I växeln sitter ju ändå bara nån administrativ jeppe som kanske vet.

 

Men mina pengar ligger på att föraren har ansvaret. Sista alternativet är ju att skita i att ta reda på vad som gäller och bestämma att personen utan bälte tar på sig bötesbeloppet om situationen skulle uppstå. Eller att h*n inte får åka med :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv körde jag en Van på cruisingen i Västerås med över 10 personer utan bälte. Vanen har förövrigt endast två riktiga stolar. Trodde att det bara var så att de utan bälte fick böta men det stämmer inte alltså?

 

Polisen stoppade oss också då jag körde med två personer sittande på taket. Hon sa bara att de skulle kliva ner och att det var mitt ansvar som förare att se till att de inte satt där uppe :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag även har skrivit högre upp så är det förarens ansvar och det är hur många passagerare som bilen är registrerad för som gäller. Även relevanta lagrum har angetts. Sen är den en annan sak att polisen kanske inte bryr sig så himla mycket om man har någon för mycket i bilen. Tror att jag läste att det är böter på 500-2000 Kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...