Gå till innehåll

Nätocker som nytt yrke?


Hjort

Recommended Posts

https://www.prosper.com/ är en site som i stort sett fungerar som mellanhand för en kollektiv bank för små högrisklån. Alltså de förmedlar lån mellan låntagare och utlånare som bjuder á la ebay och tar en avgift för varje förmedlat lån. Lite som en pokersite, men utan samma extrema marginaler antar jag.

 

Det har puttrat igång en del business redan nu och det är minst sagt fascinerande att gå igenom listningarna och se vilka faktorer man bedömer som relevanta för att ge ut ett lån. Exempelvis var det en kille som lagt upp ett foto på sig själv med trumset och han gick bort så fort att det visslade kring öronen.

 

En väldigt intressant grej är att man kan låna ut små summor som en del i ett större lån vilket skulle kunna göra riskspridningen extremt effektiv om siten får in en stor mängd utlånare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att lån bara fungerar för amerikanska medborgare. Att låna ut går säkert bra för vem som helst.

 

Vet faktiskt inte vad de har för indrivningsalternativ eller om det bara rör sig om stekt IRL credit-rating för de som fuskar.

 

Fint förresten att så mångas första tanke är att stjäla pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att lån bara fungerar för amerikanska medborgare. Att låna ut går säkert bra för vem som helst.

 

Who can lend?

Any adult US resident can lend money to others on Prosper. After passing Prosper's identity and fraud checks, lenders offer money to borrowers at rates they select.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är likheten med mikrokrediter? Att det inte är en traditionell bank som står för lånen?

 

Mikrokredit

mycket låga belopp

företag - privatperson

för de utan kreditvärdighet eller mycket dålig

 

Prosper.com

minst $1000

privatperson - privatperson

kreditvärdighet stor del

 

Det enda övriga likheten med mikrokredit jag kan se att det finns en chans för de utan credit rating att över huvud taget få ett lån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda övriga likheten med mikrokredit jag kan se att det finns en chans för de utan credit rating att över huvud taget få ett lån.

Ja, det är väl rätt stor likhet?

 

Dvs att de fångar upp en del av marknaden som traditionella banker inte brytt sig om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är likheten med mikrokrediter?

Om jag fattade det hela rätt så lånar man inte ut hela summan till en eller ett fåtal personer utan lånebeloppet delas upp på ett stort antal små lån till olika låntagare. På så sätt sprids risken att någon inte betalar och då kan man ta en större sådan risk utan att ha en jättehög ränta. Hela den idén tycker jag påminner om mikrokrediterna.

 

Sen också att inget av företeelserna är någon "välgörenhet" i stil med det Albert nämner här ovan, utan den som lånar ut pengarna går med vinst liksom mikrokreditbanken.

 

Sen också att "kreditvärdighet" i båda fallen kan bedömas på andra sätt än bankerna gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...