bzkt Postad 21 Juli , 2006 Rapport Postad 21 Juli , 2006 Ser att folk ofta frågar om det här så jag skriver en liten guide. Kanske finns en redan? De här siffrorna ser man ofta i handanalyser och liknande. De används för att helt enkelt ge ett hum om hur en spelare spelar. Hur många händer personen spelar, hur mycket ofta höjer innan flopen samt hur aggressiva de är. Förkortningarna för värdena är VPIP, PFR och AF. Se närmare förklaringar längre ner. Hur får man dem här värdena då? De vanligaste programmen för det är Pokertracker och PokerOffice. Programmen importerar händer till sin databas och kan då sammanställa dem här värdena för spelare. VPIP (Voluntarily put money into the pot) Det här värdet är helt enkelt hur ofta personen lägger pengar i poten frivilligt. När personen har lagt BB räknas det alltså inte in. Detta värde berättar om personen är lös eller tight. PFR (Pre-flop raise) Helt enkelt hur ofta personen höjer innan floppen. AF (Aggression factor) Detta är ett lite mera avancerat värde, det visar hur aggressivt någon spelar. Och räknas ut enligt nedanstående formel. (Höjer % + Betar %) / Synar % Alltså hur ofta personen höjer i %, gånger hur ofta personen betar i %, delat med hur ofta personen synar i %. Har en person då 1.2 i AF betyder det att han höjer och betar 1.2 gånger så mycket som han synar. Citera
wheelinho Postad 21 Juli , 2006 Rapport Postad 21 Juli , 2006 ett litet exempel skadar nog inte. Citera
bzkt Postad 21 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 21 Juli , 2006 ett litet exempel skadar nog inte. Hur menar du? Citera
elvisero Postad 21 Juli , 2006 Rapport Postad 21 Juli , 2006 Det här är väldigt efterlängtat, från min sida iaf, mycket bra initiativ! ett litet exempel skadar nog inte. Hur menar du? Jag vet ju inte vad wheelinho tänkte, men jag skulle gärna se ett exempel på vad en väldigt lag-spelare, väldigt tjat-passiv, samt en tagspelare skulle ha för stats. Eller något liknande. tack iaf! Citera
bzkt Postad 21 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 21 Juli , 2006 Det beror ju på vad för pokerform, hur många som sitter vid bordet samt blinds-/antestruktur. Finns förmodligen andra som kan svara på det bättre än mig. Citera
wheelinho Postad 21 Juli , 2006 Rapport Postad 21 Juli , 2006 tänkte väl som elvisero, säg SH NL100 som exempel. 21/5/2, lös eller tight t.e.x... Citera
Björn85 Postad 23 Juli , 2006 Rapport Postad 23 Juli , 2006 Vad avses officiellt med AF då? Agression Factor Total (pre+post flop) eller Post flop endast? Citera
flexnip Postad 23 Juli , 2006 Rapport Postad 23 Juli , 2006 ska finnas nån lista på händer man spelar efter vilka procent i VPIP man har, väldigt bra, hittar den dock inte ;( bra sammanfattning annars /flex Citera
Klyka Postad 31 Augusti , 2006 Rapport Postad 31 Augusti , 2006 AF (Aggression factor)Detta är ett lite mera avancerat värde, det visar hur aggressivt någon spelar. Och räknas ut enligt nedanstående formel. (Höjer % * Betar %) / Synar % (Höjer + Betar) / Synar ...ska det väl vara (alltså ett plustecken ist för multiplikationstecken). Och vilken enhet man räknar (procent, antal gånger, etc) spelar mindre roll. Citera
bzkt Postad 1 September , 2006 Författare Rapport Postad 1 September , 2006 AF (Aggression factor)Detta är ett lite mera avancerat värde, det visar hur aggressivt någon spelar. Och räknas ut enligt nedanstående formel. (Höjer % * Betar %) / Synar % (Höjer + Betar) / Synar ...ska det väl vara (alltså ett plustecken ist för multiplikationstecken). Och vilken enhet man räknar (procent, antal gånger, etc) spelar mindre roll. Ooops Tackar, åtgärdat det. Ja vilken enhet man använder spelar ju ingen roll, skrev bara det som står i PT. Citera
Klyka Postad 1 September , 2006 Rapport Postad 1 September , 2006 (Höjer % + Betar %) / Synar %Alltså hur ofta personen höjer i %, gånger hur ofta personen betar i %, delat med hur ofta personen synar i %. Bättre, men fortfarande inte riktigt bra... Citera
lallaren Postad 1 September , 2006 Rapport Postad 1 September , 2006 Denna statistik tycker jag att man ska använda med stor försiktighet då HU-händer kan buntas ihop med fullbordshänder och kortbordshänder. Man måste nog sortera lite innan man tar det på för stort allvar. VPIP tycker jag annars brukar konvergera snabbast av dessa siffror. För att PFR ska konvergera får man ofta vänta betydligt längre, och AF verkar knappast konvergera alls, förutom i statistiken om mig själv. Citera
eurythmech Postad 1 September , 2006 Rapport Postad 1 September , 2006 I t.ex PAHUD kan man filtrera efter bordsstorlek för mer pålitliga siffror. Dessutom är kvoten PFR/VPIP rätt signifikant hur som helst imho. Citera
Recommended Posts