Gå till innehåll

Matematiskt understödd poker...


ztoobez

Recommended Posts

Tja!

 

Som rubriken lyder så undrar jag lite över hur man bör spela med tanke på de matematiska aspekterna i spelet. Detta gäller främst Texas NL SH, HU.

 

Det har varit mycket snack (framför allt i mrdawwes db) om detta. Vissa pratar om hur viktigt det är med "känslan" när man spelar och vissa menar att de som säger så är idioter och att den ända rätta pokern är matematiskt understödd poker.

 

Vad jag nu undrar är hur spelar man matematiskt understödd poker preflop? Ta extremfallet där du speler HU mot en som sitter och trycker all in i VARJE hand. Vilka händer väljer man att syna med då? Självklart en hand bättre än snitthanden, men hur räknar man ut detta?

 

För mig är det inte helt solklart vart man bör dra gränserna för vilka händer man ska öppna upp med preflop. Detta är ju nåt man bör anpassa efter hur tighta/lösa spelarna är som man möter. Vore roligt och säkerligen väldigt nyttigt med lite disskusion kring detta.

 

Jag själv läser på fysikprogrammet på su och har 60 hp matematik i bagagen. Tyvärr saknar jag kombinatoriken för att kunna räkna på sånna här saker.

 

Mvh Tobbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Om ni ska spela i all oändlighet så ska man ju syna så fort man har 50,000...1% att vinna (orkar inte räkna med blinds)

 

Men om han kanske sticker om han vinner första all-inen så måste ju såklart vänta tills man har större vinstchans vs hans range.

 

Vet dock ej hur man räknar, någon får gärna berätta :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol su

 

???

 

Om ni ska spela i all oändlighet så ska man ju syna så fort man har 50,000...1% att vinna (orkar inte räkna med blinds)

 

Men om han kanske sticker om han vinner första all-inen så måste ju såklart vänta tills man har större vinstchans vs hans range.

 

Vet dock ej hur man räknar, någon får gärna berätta :).

 

Nä jag har inte heller nån koll på den biten. Men om nån har skulle det va roligt att få veta på ett ungefär hur man gör..:-)

 

Pokerstove eller twodimes.net.

 

Vill ha lite disskusion om preflop spelet. Pokerstove använder jag när jag vill veta om jag har +ev med nån hand vs en relativt säker range. Men tack ändå ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du/ vissa andra med "känslan"?

 

Att vissa förespråkar matematiskt understödd matte medans andra menar att en känsla för spelet och hur man ligger till i en hand är viktigare.

 

Om fi ställer med ALLA händer så är väl hans range "relativt säker"...?

 

Absolut. Det var dock inte min ända fråga.

 

käre SU:are, tänk igenom problemet, skrynkla ihop papperet, tänk om. Strukturera om tankarna till konkreta frågeställningar.

 

Hur räknar man ut snitt handen? Tycker jag är en väldigt konkret fråga. Hur spelar man matematiskt understödd poker pre flop är väl också väldigt konkret. Om du nu tycker att jag är en idiot eller om du bara missade de frågorna vet jag inte. Om det är det förstnämda förstår jag inte ens varför du skriver här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså jam preflop är rätt lättlöst.

 

man låter en dator gå igenom hand för hand och kolla vilka händer som är EV+ att pusha vid olika stackdjup oavsett motståndarens strategi. sedan använder man den strategin och kollar vilka händer som blir lönsamma att spela mot den.

 

där har du den optimala lösningen

 

om FI nu pushar 100% så syna mot allt som har EV x mot en random hand där x ges ur:

(sb+bb+2*tocall)*x-tocall ≥ 0

 

där har du den exploativa lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan väl inte påstå att du är konkret när du inte ens förklarat vad "snittet" ska mäta eller hur du ska använda informationen.

 

Mot en spelare som pushar ALLA händer kan man räkna ut vilken hand man som sämst ska syna med för att det ska va +ev. Jag undrade om nån vet hur man beräknar detta. Är inte det konkret? Vad jag ska använda detta resultat till tycker jag inte direkt har med saken att göra.

 

Anledningen till att jag skrev från början är att jag den senaste tiden har försökt utveckla mitt spel mer preflop. Open raisa mer från co och knappen och spela tightare från utg och mp. Det är inte så att jag är ute efter ett svar, "så spelar du preflop".

 

Kan väll hålla med om att visa delar av det jag skrev är lite otydligt men jag ville mest få igång en disskusion om preflop spel.

 

Om du har missförstått mina frågor och tycker att jag är otydlig så visst det kanske jag är. Men att sitta o klaga på att jag inte ställer konkreta frågor för att du tycker den här tråden är helt jävla onödig så förstår jag inte varför du ska svara överhuvudtaget för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är för din egen skull, så lacka inte ur på mig.

 

Man RÄKNAR inte sånt, man simulerar eller kör brute force. Detta efter tabeller, googla Karlsson-Sklansky och Sklansky-Chubukov. Försår du Pokerstove fullt ut?

 

Och varifrån får du "snitt"?

 

Haha, asså jag är inte lack. Men med tanke på att det låg en ganska dryg underton i dina tre första svar så undrade jag bara varför du ens engagerade dig i ett svar över huvudtaget.

 

Dessutom, man KAN räkna på sånt. Sen om man har intresse för det eller inte är en annan femma. Nej jag kan inte säga att jag förstår pokerstove fullt ut. Det är inget jag använder mig av utan har bara testat nåra gånger. Kanske bör lära mig?! Så för en som knappt har använt det, vilka är fördelarna?

 

Okej inte snitt, medel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot en spelare som pushar ALLA händer kan man räkna ut vilken hand man som sämst ska syna med för att det ska va +ev. Jag undrade om nån vet hur man beräknar detta. Är inte det konkret? Vad jag ska använda detta resultat till tycker jag inte direkt har med saken att göra.

 

Anledningen till att jag skrev från början är att jag den senaste tiden har försökt utveckla mitt spel mer preflop. Open raisa mer från co och knappen och spela tightare från utg och mp. Det är inte så att jag är ute efter ett svar, "så spelar du preflop".

 

Kan väll hålla med om att visa delar av det jag skrev är lite otydligt men jag ville mest få igång en disskusion om preflop spel.

 

Om du har missförstått mina frågor och tycker att jag är otydlig så visst det kanske jag är. Men att sitta o klaga på att jag inte ställer konkreta frågor för att du tycker den här tråden är helt jävla onödig så förstår jag inte varför du ska svara överhuvudtaget för.

 

 

 

Om du är genuint intresserad av detta problem tycker jag att du ska titta i Mathematics of Poker. För problemet kan analyseras i spelteori, och inte bara simuleras i pokerstove. Titta särskilt på kapitel 12, där en grundlig analys av ett jam-or-fold headsup spel görs. Diskuterar gärna detta ämne mera, men helst med förutsatt bakgrund att alla läst boken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och varifrån får du "snitt"?

 

 

orka märka ord. räkna på något annat istället så lär du dig alltid något. j5s verkar vara en bra kandidat för snittet:

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 50.013% 47.85% 02.17% 4014522472 181725692.00 { random }

Hand 1: 49.987% 47.82% 02.17% 4012315744 181725692.00 { J5s }

 

har ni någon som är närmre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

orka märka ord. räkna på något annat istället så lär du dig alltid något. j5s verkar vara en bra kandidat för snittet:

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 50.013% 47.85% 02.17% 4014522472 181725692.00 { random }

Hand 1: 49.987% 47.82% 02.17% 4012315744 181725692.00 { J5s }

 

har ni någon som är närmre?

 

sluta nu heltok, du är smartare (med siffror) än å här.

 

den hand som är närmast 50% equity mot en slumpad hand pre är bara en av flera oanvändbara definitioner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...