Gå till innehåll

Fråga angående Badbeatjackpoten


dunkarn

Recommended Posts

Hejhej. Jag har ett litet konstigt scenario som gör mig gravt konfunderad.

 

Regler för BBJ är följande:

 

"Alla de följande kraven måste vara uppfyllda för att en spelare ska vinna 40 % av jackpotten:

 

Spelaren måste vara kvar i potten till slutet när korten visas.

Spelaren får inte vinna någon del av huvudpotten (sidopotter kan vinnas).

Spelaren måste använda båda sina hålkort.

Spelaren måste ha fyrtal i tior (10-10-10-10-x) eller högre.

Ingen annan spelare får förlora huvudpotten på en högre hand.

 

Alla de följande kraven måste vara uppfyllda för att en spelare ska vinna 20 % av jackpotten:

 

Spelaren vinner potten.

En annan spelare uppfyller kraven för att vinna 40 % av jackpotten som angetts ovan."

 

Okej. Men tittar vi på denna hand som utspelades nyss så gick badbeatjackpoten ut.

 

Players:

D_C (EUR 54,15 in seat 1)

josephe (EUR 147,50 in seat 2)

erkaan_ (EUR 233,75 in seat 3)

ego-boy (EUR 133,15 in seat 5)

_kenu_ (EUR 89,00 in seat 6)

 

Dealer: ego-boy

Small Blind: _kenu_ (1,00)

Big Blind: D_C (2,00)

 

 

josephe Call (2,00)

erkaan_ Fold

ego-boy Call (2,00)

_kenu_ Fold

D_C Check

 

Flop Jd - Jc - Qs

 

D_C Check

josephe Check

ego-boy Bet (2,00)

D_C Fold

josephe Call (2,00)

 

Turn Jd - Jc - Qs - Ts

 

josephe Check

ego-boy Bet (3,75)

josephe Call (3,75)

 

River Jd - Jc - Qs - Ts - Js

 

josephe Check

ego-boy Bet (10,00)

josephe Raise (47,00)

ego-boy All-In (115,40)

josephe Call (78,40)

 

ego-boy shows: 9s - Ks (a straight flush, king high)

josephe shows: 8s - Jh (four of a kind, jacks)

 

Bad Beat Jackpot (EUR 11 809,15) won by josephe

Bad Beat Jackpot (EUR 6 441,35) won by ego-boy

Bad Beat Jackpot (EUR 1 073,56) won by _kenu_

Bad Beat Jackpot (EUR 1 073,56) won by D_C

Bad Beat Jackpot (EUR 1 073,55) won by erkaan_

 

ego-boy wins: EUR 267,30 (with a straight flush, king high)

Rake: EUR 2,00

 

Av vad jag kan se så använder väl inte josephe båda sina hålkort utan han har fyrtal i knektar med dam kicker? Enligt reglerna så ska han som förlorar handen använda båda sina hålkort. För han kan väl knappast välja att ha 8 an som kicker utan hans hand är väl JJJJQ och den andra 910JQKs. För jag har nämnligen själv en liknande hand där jag trodde mig vinna badbeatjackpoten vilket jag inte gjorde. Den utspelade sig såhär:

 

Players:

Sofie_88 (EUR 52,52 in seat 2)

Cash-House (EUR 73,83 in seat 3)

Hero (EUR 64,53 in seat 4)

sanyru (EUR 78,33 in seat 5)

vitollin (EUR 19,48 in seat 6)

 

Dealer: sanyru

Small Blind: vitollin (0,25)

Big Blind: Sofie_88 (0,50)

 

Hero was dealt: 7h - 8h

 

Cash-House Call (0,50)

Hero Call (0,50)

sanyru Call (0,50)

vitollin Call (0,25)

Sofie_88 Check

 

Flop 4h - 2h - 5h

 

vitollin Bet (2,00)

Sofie_88 Fold

Cash-House Fold

Hero Raise (5,50)

sanyru Fold

vitollin Call (3,50)

 

Turn 4h - 2h - 5h - 6h

 

vitollin Check

Hero Check

 

River 4h - 2h - 5h - 6h - 2c

 

vitollin All-In (13,48)

Hero Call (13,48)

 

vitollin shows: Ac - 3h (a straight flush, six high)

Hero shows: 7h - 8h (a straight flush, eight high)

 

Hero wins: EUR 38,46 (with a straight flush, eight high)

Rake: EUR 2,00

 

För mig ser dessa händer likartade ut. Där jag använder båda mina hålkort som ego-boy gör. Och vitolin använder ett hålkort som josephe gör. Dvs antingen borde ingen av dessa 2 händer utlösa badbeatjackpoten eller så borde båda göra det!? Jag kan dock vara helt ute o cykla då jag är väldigt trött. Hur ser ni på detta? Mvh en trött fisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, killen i första handen har JJJJ8 som sin femkortshand. Finns även liknande situation som kan uppstå med suckerfärgstegen, då är det också ordnat så att man kan använda den femkortshand som är mest fördelaktig för spelaren. Så om han hade haft hjärteresset istället hade du fått del av BBJ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår förklaringen men bara skriker ut "FY FAN VAD ORÄTTVIST" när jag läser detta. Har själv "jagat" jackpotten senaste dagarna genom att spela suited connectors mer än normalt och är ju bara glad att jag slapp "råka ut" för dunkarns exempel.

 

"Close but no cigar" - som man säger..

 

...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

 

hehe.. jaga jackpot är bland det fiskigaste man göra, men.. på lägsta nivån och 20-30 euro bortkastade i extra limpningar eller fiskcalls preflop på jackpotjagande kan det vara värt. Man kan ju liksom heller aldrig förlåta sig själv om man foldar bort jackpotten som är riktigt stor i förhållande till den micronivån jag spontanlirar på just nu på B2B. (mest bonusjagande på andra nätverk för tillfället, och det är ju lite vettigare..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe.. jaga jackpot är bland det fiskigaste man göra, men.. på lägsta nivån och 20-30 euro bortkastade i extra limpningar eller fiskcalls preflop på jackpotjagande kan det vara värt. Man kan ju liksom heller aldrig förlåta sig själv om man foldar bort jackpotten som är riktigt stor i förhållande till den micronivån jag spontanlirar på just nu på B2B. (mest bonusjagande på andra nätverk för tillfället, och det är ju lite vettigare..)

 

Mitt tips är ju att du sparar pengarna för dessa limpningar.. kan lova att det inte är ett +EV spel att fiska sådär...

 

Med tanke på att någon annan även måste ha en sinnesjukt stark hand så är det inte värt att jaga, jag lovar dig... gå och köp trisslotter istället för pengarna om du vill spela på lotteri, lovar att det är mindre -EV än att jaga BBJ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår förklaringen men bara skriker ut "FY FAN VAD ORÄTTVIST" när jag läser detta. Har själv "jagat" jackpotten senaste dagarna genom att spela suited connectors mer än normalt och är ju bara glad att jag slapp "råka ut" för dunkarns exempel.

 

"Close but no cigar" - som man säger..

 

Orättvist ja! Ja trodde ju att ja hade vunnit den när han visade upp sin hand. Eller vunnit och vunnit men hade fått 20 % iaf! Vilket skulle vara en hel del cash med tanke på att BBJ var väldigt stor just då. Efter alla utsugningar på B2B tycker man ju att man är värd BBJ åtminstone en gång i livet :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...