Gå till innehåll

NLT - Callar ni BB från SB i början av en turnering?


Verbal__Kint

Recommended Posts

Nästan varje gång jag lirar en SNG eller en MTT eller ett homegame så dyker följande situation upp: Det är första eller andra varvet, blindsen är 10/20

 

Alla foldar till mig som sitter på SB och jag har riktiga trasor, typ 9 4o.

 

Jag har 1490 kvar i marker, startstack 1500 och det kostar mig ytterligare 10 att syna BB.

 

Call eller fold? Hur gör ni?

 

Själv har jag ingen klar strategi, vilket gör mig lika konfunderad varje gång. "Klart jag skall syna, det kostar ju inget" och så kommer det överkort på floppen och så får man vika och förbannar sig själv över att man var så djävla nyfiken.

"Nä, jag har karaktär att lägga trasor, trots att jag kan klonka och få en bra start på turneringen"

 

Är medveten om att det inte är ett avgörande beslut, men det hade varit kul att höra hur ni tänker eftersom det är en frekvent återkommande situation.

 

Själv försöker jag få mig att vika allt under J 9 o, men ibland så spelar jag sämre händer, bara för att jag känner för det, vilket stör mig lite eftersom jag annars spelar "by the book" efter innan uppgjorda strategier.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror helt på spelaren i big blind, är han en spelare som går att 'spela ut', kan du syna (EDIT: eller t.o.m. höja), då spelar du ändå inte dina kort, då spelar du honom. Är han en calling station är det bättre att lägga sig. Är han aggressiv är det oftast också bäst att lägga sig. Generellt sett har du hyfsade pott odds på att syna, oavsett hand, med tanke på att BB kan ha vilken hand som helst, detta är en hörnsten i HU-strategi, men när man spelar HU så har ju SB alltid knappen, vilket är ett incitament som saknas här. Så det beror som sagt mest på vem som sitter till vänster om dig.

 

Sen är det oftast bra för din täjbel immädsj att folda dessa, om du vill framstå som tajt. Och tvärtom om du vill uppnå det motsatta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag foldar alltid skiten i sådanna lägen (nästan) dels för att man vill skaffa sig en tight tabel-image och dels för att även om man skulle träffa får man sällan bra betalt.

 

Om jag spelar skithänder på SB så inleder jag men en bett, som från alla andra pos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror förstås mycket på hur BB (och du själv) spelar, men jag brukar försöka spela alla händer med någon slags potential i början. T ex T8o limpar jag in med. Att alltid höja först in gillar jag inte, då jag föredrar att BB är ganska timid och höjningar lätt gör att han spelar tillbaka. Börjar han höja varje gång får du börja spela tillbaka både med och utan kort då och då.

Det är ju inte så att du måste floppa ett monster för att spela vidare. Mot lugna motståndare kan du ofta komma till showdown ganska billigt och mot aggressivare spelare får du se till att spela tillbaka så de inte alltid försöker köra över dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...