Gå till innehåll

Det finns nästan inga skattefria sajter?


Myssion

Recommended Posts

(Tråden om skattefria sajter inom EU har stagnerat lite, hoppas få igång en ny intressant diskussion här)

 

 

Va säger han? Finns det inga skattefria sajter? Kan detta verkligen stämma?

 

Jo, mina efterforskningar pekar i den riktningen...

 

Som de flesta nog redan är införstådda med så ska sajten man spelar på drivas av ett företag som har sin hemvist i ett EU/EES-land (var licensen är utfärdad, eller var servrarna står är irrelevant, enligt Dag Hardyson på Skatteverket). Så långt verkar ju allt okej, det finns ju ett antal sajter i UK, på Malta, och lite i Estland, borde inte vara några problem.

 

Fast problemet ligger i att de flesta pokersajter som hör hemma innanför EU's gränser tillhör ett nätverk. Sajten är endast en portal till nätverket, vilket har överlåtit drivandet av spelverksamheten till ett dotterbolag, ofta hemmahörande i Costa Rica. Detta innebär att det är DET företaget som man gör affärer med (återigen enligt Dag Hardyson på Skatteverket), vilket leder till att pokervinster på dessa sajter blir skattepliktiga.

 

Vilka går bort då?

 

Prima-nätverket har sin hemvist på Isle of Man (inom EU, men utanför skatteavtalet). B2B och Ongame Network (PokerRoom, Betsson mfl) är

Costa Rica. PowerNetWork (AmericanPokerClub mfl) är Antigua. BossPokerNetwork (TotalPoker mfl) är svensktägt (alltså drivs det troligen i Costa Rica). Cryptologic (William Hill mfl) är kanadensiskt. ActionPoker är Barbados (landet alltså, inte bandet). InternationalPokerNetwork verkar vara samma som Boss. Ipoker verkar tillhöra Cypern (NoblePoker mfl) och här är jag osäker på vad som gäller.

 

De som är gröna är alltså bara:

- Party-nätverket (Gibraltar)

- Ladbrokes (UK)

- Tribeca Tables (Doyles Room mfl, UK*)

- Pacific Poker (Gibraltar)

- PokerChamps (Malta)

(finns garanterat fler småsajter som jag har missat)

 

Inte speciellt många alltså...

 

 

OBS! Jag hävdar inte att det är 100% på det viset jag säger, det bara verkar luta ditåt, har ni annan information får ni gärna dela med er av den, jag blir gärna motbevisad... :P

 

*Klurigt, med tanke på att Tribeca mycket väl kan ha ett dotterbolag i Costa Rica som driver den faktiska spelverksamheten, och då är det det som gills.

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvirringen ökar.

 

Det som ligger till grund för mina antaganden ovan är huvudsakligen denna artikel:

http://www.nt.se//GEN_Utmatning.asp?ArticleID=1027336

 

Där kan man läsa följande:

"Det är inte lätt att avgöra varifrån en pokerwebbplats egentligen drivs. Vilken toppdomän webbplatsen har, alltså om internetadressen slutar på .com eller något annat, är irrelevant. Att kontrollera var webbplatsens server står, eller var företaget som äger domänen är registrerat räcker inte heller.

- Det avgörande för vår bedömning är var lotterianordnarens fasta driftställe är, säger Dag Hardyson. Var företagets ledning sitter kan till exempel vara en indikation på det.

 

Virrvarret på marknaden ökar ytterligare av en typ av mellanhänder på internet, så kallade "skins". Det är en sorts digital kuliss som i bakgrunden länkar vidare till andra sajters spelprogram och betalningsrutiner. Webbplatsen ser ut som en egen komplett spelsajt, men i juridisk mening sker spelet på den bakomliggande sajten som står för själva spelprogrammet. "

 

 

Det centrala i ovanstående är att skinsens hemvist blir irrelevanta och att det är den bakomliggande sajtens (vilket jag tolkar som nätverket) placering som är väsentlig.

 

För att försöka få klarhet i detta kontaktade jag Ongame Network (nätverket som huserar BetOnBet (UK), där jag spelar för tillfället, även Betsson och PokerRoom m.fl. ingår i nätverket) och frågade dem:

 

"When I play poker at BetOnBet's software, which company am I doing business with?"

 

Svaret blev:

 

"When you play on BetOnBet you are doing business with them. Ongame Network is simply providing the software."

 

Detta gör ju inte saker och ting tydligare. Om Ongame Network endast tillhandahåller mjukvaran, vem är det då som äger de servrar och driver den sajt som BetOnBet, PokerRoom etc är portaler till. Det måste ju finnas någon aktör som ser till att de olika skinsen kan dela spelare och bord...? Är detta då Ongame Network (svenskt) eller är det ett tredje företag, t.ex. beläget i Costa Rica? Så här säger nämligen HeyJohan på HeyPoker angående samma frågeställning när det gäller B2B-nätverket:

 

"Då vi [HeyPoker, min anmärkning] inte har egna spelservrar utan själva spelandet sker på 24h's servar så sker spelandet i ett bolag på Costa Rica, även om servrarna fysiskt står i Estland om jag inte har helt fel."

 

24h är ju ett svenskt företag, så var kommer då bolaget på Costa Rica in i bilden, och är det så här även i fallet Ongame Network?

 

Rörigt, jag har mäjlat Ongame Network för att få mer klarhet i det hela, återkommer när jag vet mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att illustera tydligare vad jag menar med att det måste finnas en tredje part:

 

Microgaming tillhandahåller mjukvaran till PrimaPoker-nätverket, som man kan spela på från t.ex. Bet365.

 

Jämför:

 

Ongame Network tillhandahåller mjukvaran till ??-nätverket, som man kan spela på från t.ex. BetOnBet. Vem är ??-aktören här?

 

Eller är de olika nätverken uppbyggda på två helt olika sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här har ältats rätt mycke i skattetrådarna sedan tidigare och detta är delvis repetition.

 

Du kan inte ha en artikel i en dagstidning som bas för dina slutsatser om vilka regler som gäller för skins och/eller skatteverkets regler.

 

Jag har plöjt igenom trådarna. Delvis repetition, men just det här med skins och nätverk har jag inte hittat något tydligt om, vilket Kalle Anka också efterlyser lite klarhet i i annan tråd.

 

Vad ska jag ha som bas? Så länge det inte finns någon vägledande dom får man väl lita i största möjliga mån på DH och Skatteverket, dessutom säger jag ju att jag inte är säker och gärna vill ha hjälp med sprida ljus över det hela. Tanken med tråden var inte att säga "så här är det, lyssna nu på mig" utan snarare att dra mina misstankar till sin spets (att alla EU-baserade sajter som ingår i ett nätverk egentligen inte kan räknas som EU-baserade) för att få någon att haja till och hjälpa mig och förtydliga detta.

 

 

Något som jag funderade på tidigare idag är följande: Är det företaget som står på mitt Neteller-kontoutdrag som jag gör affärer med i slutändan? Om jag spelar på BetOnBet och det står BetOnBet i överföringarna, så borde det ju således också vara BetOnBet som jag gör affärer med och som räknas för beskattning, medan om det står t.ex. ask-ibs eller något (om man spelar på Everest) så är det detta bakomliggande företag som jag gör affärer med, och INTE Everest, trots att det är där jag spelar. Skulle detta kunna vara det tydligaste riktmärke man har att gå efter?

 

 

Jag är relativt ny på forumet och hoppas att det inte gör att jag inte är berättigad att starta en ny diskussion om ämnet, utan istället är hänvisad till att läsa gamla trådar (viss information i dessa trådar är ju för övrigt mer än ett år gammal).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cryptologic (William Hill mfl) är kanadensiskt

 

 

Ja men wagerlogics hemvist är på Cypern. Som är Cryptologics dotterbolag, och wagerlogic ansvarar för spelnätverket. Eller har jag fel? Blir inte riktigt klok på det hära.

 

Källor

 

http://www.cryptologic.com/commerce/index.html

http://www.wagerlogic.com/support/index.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cryptologic (William Hill mfl) är kanadensiskt

 

 

Ja men wagerlogics hemvist är på Cypern. Som är Cryptologics dotterbolag, och wagerlogic ansvarar för spelnätverket. Eller har jag fel? Blir inte riktigt klok på det hära.

 

Källor

 

http://www.cryptologic.com/commerce/index.html

http://www.wagerlogic.com/support/index.html

 

Stämmer nog, jag tolkar det som att det är Wagerlogic som står för nätverket, ocg Cryptologic för mjukvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som jag funderade på tidigare idag är följande: Är det företaget som står på mitt Neteller-kontoutdrag som jag gör affärer med i slutändan? Om jag spelar på BetOnBet och det står BetOnBet i överföringarna, så borde det ju således också vara BetOnBet som jag gör affärer med och som räknas för beskattning, medan om det står t.ex. ask-ibs eller något (om man spelar på Everest) så är det detta bakomliggande företag som jag gör affärer med, och INTE Everest, trots att det är där jag spelar. Skulle detta kunna vara det tydligaste riktmärke man har att gå efter?

 

Troligen inte, då det fortfarande är lotterianordnarens hemvist som är relevant, vem mellanhanden som slussar vinsterna vidare till mig är spelar nog mindre roll.

När jag sätter in pengar hos BetOnBet måste jag nämligen föra över dem till ett specifikt pokerkonto (som är frånskilt från sportsbettingkontot), vilket antyder att det i själva verket inte är BetOnBet som jag gör affärer med, de fungerar bara som en leverantör mellan lotterianordnaren och mig. Alltså är det i detta fallet nätverket som blir relevant för beskattningen(?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ActionPoker är Barbados (landet alltså, inte bandet).

 

 

Nu har Sverige skatteavtal med Barbados, vilket KAN innebära att dubbelbeskattning ej får ske och att eventuella vinster ej kan skattas för i Sverige, jag har inte läst alla 74 sidorna...

http://www.skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e045418000914/360_0521.pdf

 

Sedan står det Barbados/Antigua, så vilket som gäller då är ju (som vanligt) inte glasklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som jag funderade på tidigare idag är följande: Är det företaget som står på mitt Neteller-kontoutdrag som jag gör affärer med i slutändan? Om jag spelar på BetOnBet och det står BetOnBet i överföringarna, så borde det ju således också vara BetOnBet som jag gör affärer med och som räknas för beskattning, medan om det står t.ex. ask-ibs eller något (om man spelar på Everest) så är det detta bakomliggande företag som jag gör affärer med, och INTE Everest, trots att det är där jag spelar. Skulle detta kunna vara det tydligaste riktmärke man har att gå efter?

 

Det var du själv som skrev det där, inte jag. Svarar du på ditt eget inlägg också??? Självklart är företaget som står som utbetalare helt irrelevant då det inte har något med vem som annordnar lotteriet att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som jag funderade på tidigare idag är följande: Är det företaget som står på mitt Neteller-kontoutdrag som jag gör affärer med i slutändan? Om jag spelar på BetOnBet och det står BetOnBet i överföringarna, så borde det ju således också vara BetOnBet som jag gör affärer med och som räknas för beskattning, medan om det står t.ex. ask-ibs eller något (om man spelar på Everest) så är det detta bakomliggande företag som jag gör affärer med, och INTE Everest, trots att det är där jag spelar. Skulle detta kunna vara det tydligaste riktmärke man har att gå efter?

 

Det var du själv som skrev det där, inte jag. Svarar du på ditt eget inlägg också??? Självklart är företaget som står som utbetalare helt irrelevant då det inte har något med vem som annordnar lotteriet att göra.

 

Jopp, här svarar vi på våra egna inlägg också :P

 

Det första resonemanget skrev jag ner när det dök upp i mitt lilla hufvud, senare insåg jag att det troligen inte stämmer, som du också säger. Tycker det är bättre att skriva ner det jag tänker då jag kan få respons som öppnar upp nya perspektiv, hellre än att sitta hemma på kammaren och snickra ihop ett färdigt och vattentätt inlägg, då detta skulle ta så mycket längre tid. För det är ju det som är hela tanken med ett forum.

 

Sen missade jag att förtydliga att det var mitt eget inlägg jag svarade på, klippte och klistrade istället för att använda citat-funktionen, solly. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...