Gå till innehåll

Lätt att läsa AA?


helena_

Recommended Posts

Jag tycker tvärtemot många på detta forum, Många säger att man i princip aldrig ska lägga Kings preflop om man inte har bra read på killen eller väldigt djupa stackar. Men möter man en hyffsat tight kille som raisar 4bb

och man själv reraisar till 12bb och han reraisar till 30-40bb, då är man uppemot AA säkert 7/10 ggr. Säger inte att det är en självklar fold, men oftast har du ju den magkänslan att han har Aces när han verkligen har det, iallafall på mina nivåer (0,25-0,50, 0,5-1) Har lyckats lägga Kings med ca 60bb i stacken när shortstack och en annan kille var all in. (shortstack ca 10bb) Och mkt riktigt så har Den andra killen Aces. Började tänka på det när jag åkte på 2 st på en dag, Kings vs Aces (fast lyckades vinna en ;) ) Dom flesta spelarna spelar bara Aces på det sättet. Raise, reraise, reraise all in. Förut har jag aldrig ens tänkt på att folda Kings all in preflop, (förutom live en gång då en ruskigt tight kille höjer utg jag höjer över han höjer över mig igen.) Då kastade jag och visade och han visade upp Aces och vart riktigt förvånad, förstår inte riktigt vad problemet är om man vet att dom ända händerna folk egentligen vill ha all in preflop med är Aces och Kings, visst det är inte ofta man behöver lägga Kings , men det är inte ett jätte ovanlig situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker tvärtemot många på detta forum, Många säger att man i princip aldrig ska lägga Kings preflop om man inte har bra read på killen eller väldigt djupa stackar. Men möter man en hyffsat tight kille som raisar 4bb

och man själv reraisar till 12bb och han reraisar till 30-40bb, då är man uppemot AA säkert 7/10 ggr.

 

"hyfsat tight kille", låter som en read enligt mig.

Däremot om du precis sätter dig vid bordet och spelar din första hand så är det bara att tuta och köra då du inte har någon read alls och FI lika gärna kan sitta med QQ, KK, AKs och överspela handen nåt enormt. (inte ovanligt med folk som inte spelar så ofta att dom får hybris när dom får en bra hand)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klockrent beskrivet! Håller med till 110%. Man är nästan ALLTID uppe mot AA om man lirar mot en medioker svenne på b2b till exempel. Finns ingen annan hand en okej spelare spelar som precis läst lite pokerteori. Den enda handen som det eventuellt vara är KK men eftersom man själv har det är det ytterst osannolikt.

 

Om det är AK är det en nybörjare som sett för mycket på finalborden på WPT på TV eller liknande. (Om man själv inte har skapat sig en image om att spela extremt slaskigt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar inte spela såhär med kungar och ess. Efter en höjning och en återhöjning så kan jag mycket väl tänka mig att syna (beroende på stackdjup såklart) med både kungar och ess, och låta floppen hjälpa mig att ta ett beslut därefter (mot EN motståndare helst då). Jag tycker det har fördelen att det blir svårare för en kompetent spelare att sätta mig på AA eller KK, samt att i vissa fall kan jag ju dra ganska säkra slutsatser om jag leder eller ej efter att ha sett floppen.

 

Med kungar antar jag att de flesta spelar så. Om jag höjer preflop med kungar och blir återhöjd så ger jag väl honom ett ganska lätt beslut om jag trycker in degen? Har han under KK så lär han väl folda, och har han AA så blir det syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alltid tänkt precis samma sak men man blir ju överkörd på det här forumet om man ens börjar diskutera att slänga KK preflop.

 

Jag tycker inte alls man behöver ha någon stensäker read över nätet, åtminstone inte på de nivåer jag har erfarenhet av (0,25/0,5-1/2). I största allmänhet kan man säga att när man höjt någon preflop och fi återhöjer utan att ställa in så är det allt som oftast AA i hålet. Inte många som har kylan att spela AK/QQ på det viset. Ställer han däremot in rakt av på ens höjning blir det sjukt svårt att lägga kungarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser då alltför ofta folk re-raisa, för att sen trycka in degen på .25/.50 nivåerna med skit...

 

På Pacific hade jag en sådan: FI PF-raisar 3XBB, jag re-raisar 8XBB, FI trycker in... jag synar med flygbolaget (AA) FI visar upp JTo (och träffar såklart tvåpar)

 

Liknande situation på Party Poker, enda skillnaden var att FI hade Gretzky's (99). Den gången höll dock mina Bullets...

 

Min poäng? Jag skulle aldrig slänga Cowboys PF, på fisknivåerna, om jag inte är uppe mot någon jag lagt noten "Sjukt tight kille/tjej" (notera jämställdhet, så ingen kallar min manschauvinist) :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alltid tänkt precis samma sak men man blir ju överkörd på det här forumet om man ens börjar diskutera att slänga KK preflop.

Med tanke på hur många postare det är som tycker att det är helt ok att slänga KK pre så har jag lite svårt att hålla med om det.

 

Oftast när jag är uppe mot AA med KK så åker pengarna in, men det är ju klart att man ibland stöter på någon som är så passiv pre att man kan sätta denne på nästan bara AA. Det har inte så där väldigt mycket med nivå att göra dock. Möjligen då att det finns fler ABC-grinders som inte är tillräckligt aggro på mellannivåerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte vart ni hittar alla som trycker in med skit, har råkat ut för det vid kanske ett tillfälle.

 

När det blir som helena_ beskrev så är det en ganska lätt fold tycker jag där jag brukar spela (NL50 party, stars, B2B), även om jag inte gör den så ofta då jag tänker "den här snubben kan inte också ha AA...", vilket de tydligen rätt ofta kan ha...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alltid tänkt precis samma sak men man blir ju överkörd på det här forumet om man ens börjar diskutera att slänga KK preflop.

Med tanke på hur många postare det är som tycker att det är helt ok att slänga KK pre så har jag lite svårt att hålla med om det.

 

Oftast när jag är uppe mot AA med KK så åker pengarna in, men det är ju klart att man ibland stöter på någon som är så passiv pre att man kan sätta denne på nästan bara AA. Det har inte så där väldigt mycket med nivå att göra dock. Möjligen då att det finns fler ABC-grinders som inte är tillräckligt aggro på mellannivåerna.

 

Jo men nu var det lägre nivåer jag snackade om. Och jag gillar inte snacket om vad som inte går att lägga preflop och på flop,(set,lägre stege) o.s.v. Spelarna är oftast så pass lätta att lösa att det inte är något problem att se vad dom har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta hände mig igår:

 

Jag satt i SB med KK, när alla foldat fram till mig, och gjorde en rejäl höjning på 20 ggr bb för att om möjligt få BB att läsa det som en desperat tokstöld. Han sätter mig all-in, vilket jag såklart hoppats på, varpå jag synar och han visar upp JJ.

 

Jag tycker det är smått nervöst att sitta och anta att man är uppe mot härdat stål så fort en motståndare visar lite råstyrka. De gånger motståndaren råkar sitta på en bättre hand är det bara att gratulera och köpa in igen.

 

(Olyckligtvis för mig träffade killen en J på flopp och mina skräckinjagande regenter pulvriserades tillbaka till medeltiden. Tuff skit säger jag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser då alltför ofta folk re-raisa, för att sen trycka in degen på .25/.50 nivåerna med skräphänder.

 

Detta är särskilt vanligt för danskar att göra.

 

Så på låga nivår kan det vara rätt att inte lägga sina kungar men på 1/2 och högre hade jag alltid gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser då alltför ofta folk re-raisa, för att sen trycka in degen på .25/.50 nivåerna med skräphänder.

 

Detta är särskilt vanligt för danskar att göra.

 

Så på låga nivår kan det vara rätt att inte lägga sina kungar men på 1/2 och högre hade jag alltid gjort det.

 

På 1/2 kan de dega in med massor av olika händer. Jag släpper inte KK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att bryta lite från linjen:

 

Folk ser mig med stor sannolikhet som relativt tight

 

Jag plockade upp Ac As på ett 0.25/0.50-bord på b2b för några dagar sedan. Både jag och UTG satt med drygt dubbla inköpet.

Jag satt på knappen. UTG raisade 3BB... fold fram till mig. Jag reraisade ytterligare 16BB upp till €12, fick syn av UTG och floppen kom :Jd::Qd::Kd:. Jag betade €24, UTG kontrade med €62 och jag foldade relativt snabbt.

Jag räknade kallt med ett KK, kanske QQ. Hursomhelst var ju folden klockren kändes det som. Inte besviken eller deppad för fem öre. Det enda som kunde rädda vid var AK.

Fi visade stolt upp :Ad::Td:

 

 

Jag: folded AA

Fi: What!? Hate n00bs

Jag: lol

 

Finns alldeles för många såna spelare för att lägga KK i långa loppet. Däremot verkar det ändå som att Helena här hade hyfsat koll på sitt motstånd och då är det ju betydligt lättare att lägga KK.

Har man ingen koll alls är det bara idioti att lägga KK.

Ett inköp = inget iköp, en fullständigt rimlig ekvation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bra spelat av honom att ställa in med royal på floppen, haha, e det sant el?

 

klart man kan folda KK, men iom att jag synar med allt möjligt (ibland med låga pp mot shortstacked i cashgames) så ställer folk med allt fler händer.

 

tror man tjänar på att ta lite gambles där man ibland dubblar upp folk, mot att man får ha sitt rykte om att ge action o därmed kan vinna mkt med bra händer.

 

jag reraisar folk hela tiden med allt från TT till AQ i cashgame, svårt o lira mot ngn som reraisar preflop med fler händer än AA, KK.

 

på b2b har jag märkt att folk oftast inte e hjärnslöa preflop, men på andra sidor kan man se sjuka saker

 

(10-20 NL fullbord på crypto en natt, häften el var tredje hand var all in preflop o alla foldar till mina AA preflop o mina KK torska mot AK all in. sen dog liret :( )

 

sluta folda KK om det inte handlar om stora stackar. o säg det för all del inte, då kommer du aldrig få action

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar just nu på B2Bs 8manna NL50bord, och rent allmänt så vågar folk inte re-raisa preflop me annat än AA/KK, knappt ens me QQ. Tycker B2B verkar tightare än tightast just nu, iaf 8manna? Så är det stora stackar där ser jag helst först flopen me KK. Små stackar e det ju bara att bomba.

På andra siter är det bara "in me keramiken" me KK preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att säg att man kan lägga KK/AA eller liknande vid bordet fyller liten om ingen funktion, det som händer är att fi trycker dig med fler händer och du börjar se monster lite överallt. Bättre säg att man folda 7Js eller något annat galet så får du stämpeln som maniac raiser, kan du få lite calls o värde på dom händer du nu raiser preflop. Om tanken är att skapa image vid bordet när du säger vilka händer du foldar osv, så visst det finns en tanke med det, men oftast ändå inte för spelare sitter inte tillräckligt länge vid samma bord för att denna typ av table-image byggande skall löna sig.

 

Hur man foldar KK mot någon med 10xBB har jag svårt att se, om det nu var det som helena_ skrev i sitt exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...