Gå till innehåll

NLT - Stegdrag, var det värt att dra?


bennolenno

Recommended Posts

10-manna bord, 0.50-1 NL.

Har JT spader på handen. Jag är hjälten

 

Dealing Hole Cards

> TomtheM folded

> grover_it called for $1

> sollet21 folded

> hjälten called for $1

> Tihihihihihi folded

> Pink_Panther called for $1

> Terrortriton folded

> Samui_Jay called for $1

> Jay_Deno called for $0.50

> akize checked

 

 

FLOPPEN: Kh 2d Qs

 

> Jay_Deno checked

> akize checked

> grover_it bet for $10

 

Funderar lite. Men tänker att har ju en open straight draw. Ska väl egentligen inte dras en mot en och är osäkert om de som sitter efter mig kommer calla. Tänker att det finns ju en liten färgchans oxå. Så bestämmer mig slutligen för att calla.

 

> hjälten called for $10

> Pink_Panther folded

> Samui_Jay folded

> Jay_Deno folded

> akize folded

 

Turn: 6s

 

> grover_it bet for $20

 

Ingen annan som calla. Å så bonkar han in 20 förstås. Fortfarande open straight draw. Och dessutom en jävla massa spader. I stridens hetta tänkte jag nog mest: ska inte dra en mot en, men vad fan är ju en jävla massa outs med både stege och färg. Så besluta mig för att titta igen.

 

> hjälten called for $20

> Dealing the river(10h)

 

Blev ju ingenting av det här. Han gick allin på sista, de 15 dollar han hade kvar. Jag folda.

Men det jag undrar är om det var rätt? Rätt att dra? Nåt säger mig att outsen talar för att det var det, men att han inte hade några pengar kvar att sno om jag träffat talar för att det inte var det. Ja, hoppas nån vet och kan tala om!

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otillräcklig information, vi måste veta hur mycket pengar det finns kvar att beta för att det ska gå att svara på. Men generellt sett är det ytterst sällan (online) rätt att syna 2*pott med ett stegdrag. Det är om pengarna är djupa (runt 8 ggr betet åtminstone, eftersom din stege kommer bli utdragen av kåk hyffsat ofta med de förusättningarna) och du är säker på att din motståndare har en stor hand som han vill bli av med en massa pengar på även om stegdraget går in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja... det kunde man verkligen tänka sig. Men ok, jag tände eld på pengarna på floppen. Men nu var pengarna redan eldade, var det då värt att calla på turnen, med tanke på att det var spader?

Jag förstår att den chansen aldrig ens ska uppkomma, eftersom om jag har något vett kvar foldar jag efter floppen. Garanterat. Men skulle ändå vara intressant att veta om call på turn var rätt? Fanns både färg och steg-drag då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se hur det går då en klåpare ska försöka sig på lite matematik... :)

 

Om vi utgår ifrån att fi har par i kungar eller damer har du 15 outs inför floden: 9 spader + 3 ess + 3 nior. Vinstchansen är alltså 1:3.

 

Potten är på $46 och det kostar dig $20 att syna. Oddsen där blir alltså 2.3:1. Om vi tänker positivt och utgår ifrån att fi alltid kommer lägga in sina sista $15 även då du får din stege eller färg kan du vinna totalt $61 genom att betala $35, vilket ger de bedrövliga oddsen 1.75:1.

 

Så nej, du har inte siffrorna på din sida, om inte jag är helt ute och cyklar - vilket inte skulle vara den första gången. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Potten är på $46 och det kostar dig $20 att syna. Oddsen där blir alltså 2.3:1. Om vi tänker positivt och utgår ifrån att fi alltid kommer lägga in sina sista $15 även då du får din stege eller färg kan du vinna totalt $61 genom att betala $35, vilket ger de bedrövliga oddsen 1.75:1.

Du räknar lite katigt där. För det första så behöver vår hjälte inte betala $35 utan $20 eftersom han kan folda när han missar, det är liksom hela poängen med implicita odds. För det andra så får man nog anta att motståndaren har nog lite roligare än TPTK, snarare är det tvåpar eller set som gäller och då måste du dra bort några färgouts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi utgår ifrån att fi har par i kungar eller damer har du 15 outs inför floden: 9 spader + 3 ess + 3 nior. Vinstchansen är alltså 1:3.
Hrmm... 15 outs. Vid turn finns det 52-2-4=46 osedda kort.

15 av 46 är 0.326 dvs nästan 33% vilket i klartext innebär att killen träffar en gång av tre försök. Vinstchansen är alltså 1 av 3, eller 2 (times you lose) to 1 (times you win). Utan pedagogik 2:1 against hitting.

 

Potten är på $46 och det kostar dig $20 att syna. Oddsen där blir alltså 2.3:1.
Här behöver du alltså inte räkna implicita odds för att rättfärdiga synen. Han stoppar in ett bet för att vinna 2.3 bets var tredje gång.

 

Spelet vid 3 försök:

Försök 1: Utfall - förlust >> -1 bet

Försök 2: Utfall - vinst >> +2.3 bet

Försök 3: Utfall - förlust >> -1 bet

----------------------------------------------Summa summarum

+0.3 bets

 

Alltså: Även om fi skulle check/folda 100% på rivern oavsett bet size på river så har hjälte +0.3 i EV att syna när han e vid turn. Minst.

 

Sen om han överhuvudtaget skulle vara vid turn vid denna situation är en annan fråga... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelet vid 3 försök:

Försök 1: Utfall - förlust >> -1 bet

Försök 2: Utfall - vinst >> +2.3 bet

Försök 3: Utfall - förlust >> -1 bet

----------------------------------------------Summa summarum

+0.3 bets

 

Alltså: Även om fi skulle check/folda 100% på rivern oavsett bet size på river så har hjälte +0.3 i EV att syna när han e vid turn. Minst.

Det blir väl +0.1 i EV?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir väl +0.1 i EV?
:shock:

2.3bets (total vinst vid alla möjliga vinstutfall) - 2 bets (total förlust vid alla möjliga förlustutfall) = 0.3 vid alla möjliga utfall.

 

Men jag kan ha fel, men snälla Johan nästa gång du anser något vara inkorrekt, så kan du väl skriva varför det är fel och hur du tänkt när du kastar ur dig "Det blir väl"... Kom igen, jag vet att man inte orkar skriva ut, men nu har du blivit tvungen att skriva två inlägg (det förra + ett svar på detta) om du vill att jag ska förstå vad du snackar om. O det min vän garanterar jag dig är en taktik som är -EV "in the long run". :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag kan ha fel, men snälla Johan nästa gång du anser något vara inkorrekt, så kan du väl skriva varför det är fel och hur du tänkt när du kastar ur dig

40% av mina poster är gjort av ett skript som slumpar fram svar, så du gör fel när du antar att jag har tänkt. ;-)

 

Skämt åsido, snittet per gång blir ju +0,1. Du glömde dela med antalet utfall. Jag var väldigt trött när jag skrev det så jag var inte säker på att jag hade rätt, därav frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...