Gå till innehåll

24hPoker, B2B och EU?


Myssion

Recommended Posts

Costa Rica it is... hade det varit något annat hade det stått i stor fet text på 24hpoker.com

 

Men vad dillar herr Hildebrand om här då:

http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_9833293.asp

 

"Till skillnad från flera andra spelbolag som konkurrerar med monopolisten Svenska Spel, finns 24hPokers moderbolag i Sverige och betalar svensk skatt, säger Per Hildebrand. Bolaget säte finns i Solna."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Costa Rica it is... hade det varit något annat hade det stått i stor fet text på 24hpoker.com

 

Men vad dillar herr Hildebrand om här då:

http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_9833293.asp

 

"Till skillnad från flera andra spelbolag som konkurrerar med monopolisten Svenska Spel, finns 24hPokers moderbolag i Sverige och betalar svensk skatt, säger Per Hildebrand. Bolaget säte finns i Solna."

 

Jorå... moderbolaget till 24hPoker har sätet i Sverige, som jag tolkar det.

Litet luddigt skrivet. 24hPoker har servrarna i Costa Rica och vi är därmed skattebefriade. 24hPoker är ett dotterbolag till något moderbolag helt enkelt, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24hPoker har servrarna i Costa Rica och vi är därmed skattebefriade. 24hPoker är ett dotterbolag till något moderbolag helt enkelt, eller?

 

Det stämmer väl inte, eftersom det är i costa rica måste vi betala skatt eftersom sverige inte har något dubbelbeskattningsavtal med costa rica?

 

Poker klassas som spel/lotteri, i sverige betalar vi skatt på sådana vinster? Om vi däremot spelar på brittisk/maltesisk sajt (0% spelskatt) så betalar vi ingen skatt eftersom vi redan 'skattat' där vi spelade?

 

Eller är detta helt fel förstått? (och hänvisa inte till sökfunktionen snälla! då hittar jag bara ca 7 trådar som verkar relevanta och tar ca 45 min att söka igenom varefter jag har tre olika svar på min fråga).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fek02cth: precis

 

skadast: "24hPoker har servrarna i Costa Rica och vi är därmed skattebefriade" Nä, så är det inte, det är fortfarande bara Europa baserade/licensierade siter som är "skattebefriade.

 

24hPoker har inte servrarna i Costa Rica.

 

Bolagets servrar står i Estland om jag inte minns felt fel.

 

Så frågan är vad som gäller med svenskt moderbolag och servrar INOM eu? Skattefri eller ej?

 

Jag gissar på SKATTEFRI men jag är ingen jurist...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fek02cth: precis

 

skadast: "24hPoker har servrarna i Costa Rica och vi är därmed skattebefriade" Nä, så är det inte, det är fortfarande bara Europa baserade/licensierade siter som är "skattebefriade.

 

24hPoker har inte servrarna i Costa Rica.

 

Bolagets servrar står i Estland om jag inte minns felt fel.

 

Så frågan är vad som gäller med svenskt moderbolag och servrar INOM eu? Skattefri eller ej?

 

Jag gissar på SKATTEFRI men jag är ingen jurist...

 

Källa till estlandsservergrejen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24hPoker har servrarna i Costa Rica och vi är därmed skattebefriade. 24hPoker är ett dotterbolag till något moderbolag helt enkelt, eller?

 

Det stämmer väl inte, eftersom det är i costa rica måste vi betala skatt eftersom sverige inte har något dubbelbeskattningsavtal med costa rica?

 

skadast: "24hPoker har servrarna i Costa Rica och vi är därmed skattebefriade" Nä, så är det inte, det är fortfarande bara Europa baserade/licensierade siter som är "skattebefriade.

 

Förlåt... jag hoppade över ordet "inte" före skattebefriade. Det var så jag menade. Ibland faller orden bort när man skriver fort 8-)

 

Dessutom är jag rätt säker att 24hPoker är ett dotterbolag till 24hBET (vars säte ligger i Solna) och lika säker på att det är Costa Rica vi snackar om som säte för 24hPoker, inte Estland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EricT: Jag sa inget om servrarna.

 

Som jag sa tidigare, om det varit skattefritt och ansets som om licensen osv låg i EU skulle det stått med stor fet text på första sidan, det gör det inte...

 

Jag vet att du inte gjorde det.

 

Jag bara undrar om detta fallet är testat och analyserat! Servrar och moderbolag inom EU borde räcka eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EricT: Jag sa inget om servrarna.

 

Som jag sa tidigare, om det varit skattefritt och ansets som om licensen osv låg i EU skulle det stått med stor fet text på första sidan, det gör det inte...

 

Jag vet att du inte gjorde det.

 

Jag bara undrar om detta fallet är testat och analyserat! Servrar och moderbolag inom EU borde räcka eller?

----

 

Detta från en annan sträng:

 

Myssion: Då vi inte har egna spelservrar utan själva spelandet sker på 24h's servar så sker spelandet i ettt bolag på Costa Rica, även om servrarna fysiskt står i Estland om jag inte har helt fel.

Enligt ett uttalande från Skatteverket så är det servrarnas fysiska placering som avgör beskattningen och Estland är med i EU så...

Mvh Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och enligt ett annat uttalande är det licensen som styr och den kommer från costa rica.

 

Tex från en artikel i NT (där fö skatteverket uppmanar folk att skriva vilka siter de tjänar sina pengar på, hmm, nice try skatteverket):

 

"- Det avgörande för vår bedömning är var lotterianordnarens fasta driftställe är, säger Dag Hardyson. Var företagets ledning sitter kan till exempel vara en indikation på det. "

 

Hardyson är som du känner till den som stått för alla dessa uttalandena. Mig veterligen drivs 24h/b2b från sverige eller så sitter iaf ledningen här, vilket gör att skatt skall betalas.

 

Den dagen 24h/b2b är 100% på att det är skattefritt kommer det stå på deras sida, fram tillsdess man gör bäst att se på det med tillförsikt. Även om någon som har egen intresse, läs EricT, tycker att det är solklart, när så inte är fallet...

 

Mig veterligen är det här en av de skrivelser som styr (Dnr. 130-281559-04/113):

 

Vilka är förutsättningarna för att ett lotteri ska anses ha ”anordnats” i ett EU/EES-land?

Lotteriet ska tillhandahållas av en fysisk person bosatt i EU/EES-land eller av en utländsk juridisk person hemmahörande i ett EU/EES-land. I praktiken torde det i de allra flesta fall vara fråga om spelvinster över Internet hos etablerade utländska spelbolag, s.k. bookmakers. Det faktum att spel hos en utländsk bookmaker rent tekniskt sker över en server som fysiskt är placerad utanför EU/EES-området innebär inte annan bedömning än att det är fråga om ett utländskt lotteri arrangerat i ett EU/EES-land.

 

Läs mer i skattetråden och tillhörande då detta stötts och blötts i ekonomi-gruppen väldigt många gånger förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har fattat det gäller följande:

- Var licensen är utfärdad är irrelevant (licensen är bara ett tillstånd att bedriva spelverksamhet, varken mer eller mindre)

- Var servrarna står är irrelevant (det är ju bara fysiska burkar, det är ju en juridisk person man gör affärer med, inte burkarna)

- Det är alltså var företaget som driver den faktiska spelsajten (observera, inte skinsen, utan den bakomliggande spelsajten) hör hemma som är det avgörande.

 

När det gäller 24h har jag fattat det som att du slussas till ett företag på kåsstarika som driver verksamheten, dvs utanför EU, som dock råkar vara ägda av det svenska företaget, vilket spelar mindre roll i sammanhanget. Därmed skulle inga B2B sajter vara skattefria.

 

Det som gör mig mest förvirrad är hur detta ska tillämpas i praktiken. När jag t.ex. spelar på BetOnBet's pokersajt (som är ett skin till Ongame Network, ett svenskt företag som troligen också har ett kåsstarikanskt dotterbolag), så är det ju ändå BetOnBet som jag gör affärer med. Vem som är deras leverantör är ju isåfall mindre relevant, och hur gör Hard Dagissån för att kontrollera att de pengar jag får ut från BetOnBet (som är brittiskt för övrigt) kommer ifrån pokern (och alltså från det kåsstarikanska företaget) och inte ifrån t.ex. sportsbettingdelen av BetOnBet.

 

Och vad är det som gör att svenskar inte får spela på PokerRoom (som är ett skin till ONgame Network) men får spela på Betsson och BetOnBet (skins till samma). Enligt ovanstående logik är det ju exakt samma sajt/företag du gör affärer med...??

 

Just nu känns det som att endast pokersajter som INTE ingår i nätverk OCH som hör till Gibraltar, Malta eller UK är de enda säkra korten. (PartyPoker är visserligen ett nätverk, men nätverket bor på Gibraltar, så det är grönt antar jag).

 

Detta har diskuterats lite här också:

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=19332&postdays=0&postorder=asc&start=0

 

Här är en intressant artikel också:

http://www.nt.se/%5CGEN_Utmatning.asp?ArticleID=1027336

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni menar alltså att man ska betala skatt på 30 % av vinsten..I sverige blev det väl nyligen bestämt att vi inte skulle skatta för pokervinster eftersom det räknas som lotteri.

 

Om det är skatt på 24h poker.com är det skatt på unibet? dom tillhör ju samma nätverk så det borde väl vara samma.

 

Är ny här som ni märker. Väntar bara på att få mitt VISA kort sen kan ja börja spela 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I sverige blev det väl nyligen bestämt att vi inte skulle skatta för pokervinster eftersom det räknas som lotteri.
Det som bestämdes i den domen var det som redan gällde och det som Myssion beskriver ovan. Att sedan någon tattare på Aftonbladet får det till (eller skriver) att allt pokerspel är skattefritt, är olyckligt då det är osanning.

 

Myssion, din slutledning är ser korrekt ut.

- Var licensen är utfärdad är irrelevant (licensen är bara ett tillstånd att bedriva spelverksamhet, varken mer eller mindre)

MEN det finns en fördel att kolla på licensen och det är att anordnande företag väldigt ofta är etablerat i det land där licensen är utfärdat då det ofta är en förutsättnign för licensen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Henrik Persson på BestPoker som jag har haft en mailkonversation med, så har B2B nyligen flyttat sina servrar från Costa Rica till Malta.

 

Nu spelar det ju mindre roll för beskattningen var servrarna står, men detta kanske tyder på att man vill flytta sin verksamhet inom EU, kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Henrik Persson på BestPoker som jag har haft en mailkonversation med, så har B2B nyligen flyttat sina servrar från Costa Rica till Malta.

 

Nu spelar det ju mindre roll för beskattningen var servrarna står, men detta kanske tyder på att man vill flytta sin verksamhet inom EU, kanske.

 

Alltså skattefria!!!! ????

 

Vad tror ni andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Henrik Persson på BestPoker som jag har haft en mailkonversation med, så har B2B nyligen flyttat sina servrar från Costa Rica till Malta.

 

Nu spelar det ju mindre roll för beskattningen var servrarna står, men detta kanske tyder på att man vill flytta sin verksamhet inom EU, kanske.

 

Alltså skattefria!!!! ????

 

Vad tror ni andra?

 

Sakta i backarna nu... VAR SERVRARNA STÅR SPELAR INGEN ROLL FÖR BESKATTNINGEN...

 

Dom kanske i framtiden KOMMER ATT flytta sin verksamhet innanför EU...

 

Men som det ser ut nu är det INTE skattefritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Bland annat 24h, staffpoker och bestpoker hävdar ju själva att b2b är skattefritt:

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=504204

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=503276

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=504204

 

Kan de verkligen gå ut och säga så om inte läget vore säkert?

Har någon koll på om de har flyttat hela verksamheten till Malta än?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Henrik Persson på BestPoker som jag har haft en mailkonversation med, så har B2B nyligen flyttat sina servrar från Costa Rica till Malta.

 

Då vet ju inte Henrik Persson vad han snackar om.

 

Sen började kolla B2B och hurvida de är skattefria så har deras servrar inte flyttat sig från Köpenhamn (troligen, garanterat inte Costa Rica eller Malta)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...