Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Skillnaden är att den ena skriver det och den andra gör inte det.

Båda spelar ju på B2B bord, så det borde vara "samma företag" som tillhandahåller borden/spelet.

Det kan ju bara finnas en slutgiltig "B2B-plats/företag" som har/är den ansvarige för nätverket och licensen.

Postad

Båda spelar ju på B2B bord, så det borde vara "samma företag" som tillhandahåller borden/spelet.

Det kan ju bara finnas en slutgiltig "B2B-plats/företag" som har/är den ansvarige för nätverket och licensen.

Ok, isåfall är det som du säger, och alla B2B sajter är oskattefria.

Inte för att jag inte tror dig på ditt ord, men finns det något sätt att bekräfta detta, det är ju rätt rörigt o alla säger olika saker. Någon?

Men isåfall är det ju sak samma med BetOnBet och OngameNetwork, då är det bort från listan med dem också... ?

Postad

Nej, ta inte mitt ord som lag! Jag skriver bara det jag tycker är det enda rimliga efter att ha läst diverse artiklar och dylikt.

Om sedan tex B2B skulle vara/finnas/företageri/whatever inom EU så är ju det något de borde gå ut med officiellt eftersom det är eftertraktat. Istället så svarar de inte/vet inte eller försöker göra det svårt att ta reda på.

Jag tycker då definitivt att det hela låter skumt, men hur exakt det ligger till kan väl endast B2B svara på. :)

Postad

Om ett skin oavsett nätverk har sin licens/verksamhet på Malta, Gibraltar eller UK så är vad jag förstår ok.

Dock tror jag inte att några av dessa länder är speciellt pigga på att släppa in nåt skin, då de flesta inte kan leva upp till de krav som ställs för att man ska få en licens på nånon av ovanstående platser/Länder..

Postad

Om sedan tex B2B skulle vara/finnas/företageri/whatever inom EU så är ju det något de borde gå ut med officiellt eftersom det är eftertraktat. Istället så svarar de inte/vet inte eller försöker göra det svårt att ta reda på.

Vet inte riktigt vad det är du hänvisar till här... Jag har inte kontaktat B2B. B2B är ett svenskt företag, det är inget som är hemligt. Däremot hävdar HeyJohan att spelandet på 24h/B2B's servrar sker i ett kåsstarikanskt bolag, vilket jag också hört från en kompis kompis som jobbar på 24h i Estland.

Däremot har jag kontaktat BetOnBet's lajvkundtjänst, där en jeppe inte riktigt visste svaret på min fråga, vilket är fullt förståeligt då han jobbar för ett sportsbettingföretag som även har poker i utbudet (han är alltså ingen expert på deras poker). Sedan har jag mäjlat Ongame Network, men inte fått svar än (det mäjlet skickade jag igår kväll, så det är inget märkvärdigt med det).

Att det är svårt att ta reda på vilket företag man egentligen spelar på tror jag dels har att göra med att företagen utgår från att det är skit samma för kunden och därmed inte tränar sin supportpersonal i sådana detaljer, och dels med att det faktiska arrangemanget oftast är något som är skapat för att kringgå vissa lagstiftningar, vilket innebär att det bara är någon jeppe i ledningen som är insatt i detaljerna.

Nu är det ju inte skit samma för kunden, i alla fall inte för mig, så tids nog tror jag att sajterna blir tydligare med sådant här.

Men en annan intressant fråga är: När jag gör affärer med BetOnBet, och blir granskad av skatteverket, kan då Hard Dagissån se ifall mina pengar kommer ifrån pokern eller ifrån sportsbetting? Om han inte kan det så är det ju bara en juridisk verklighetet vi talar om, som inte går att applicera på den verkliga verkligheten. Alltså, om man ska gå in på djupet och kontrollera vad som faktiskt är juridiskt korrekt, så spelar jag inte på BetOnBet, utan på något annat företags sajt, men om detta regelverk inte går att tillämpa i praktiken så är det ju skit samma. Eller, tja, inte skit samma, men då är lagen kass och bör ses över.

Postad

Har inte fått något svar från Ongame än, men försökte igen med BetOnBet's support. Snubben där menar att det är Ongame som driver själva spelsajten man spelar på, men han säger "as far as I know"... Inte mycket till hjälp. OBS jag tror inte att det är som de medvetet försöker vara otydliga, utåt sett. Hur sjutton ska Amund på BetOnBet's support veta vilka juridiska omvägar Ongame har gått på pappret för att få det att hålla...

Men vad är det som gör att PokerRoom inte tar emot svenska kunder, medan Betsson och BetOnBet gör det? Denna diskussionen lutar ju åt att det är exakt samma sajt (Ongame) som man spelar på ändå. HeyPoker tog ju inte heller emot svenska kunder till för ett tag sedan...??

Postad

Antingen så är de odugliga eller så försöker de vara otydliga, det anser i alla fall jag. Om man får en fråga via email som man inte vet svaret på så borde man ju ta reda på svaret så man kan svara (anser jag i alla fall). Via telefon är det besvärligare eftersom de då känner sig mer pressade att få fram ett svar på 3 sekunder.

Det jag baserade mitt "de försöker vara otydliga" på var det att jag hade läst något/några inlägg där de har frågat men inte fått svar. Och på att deras siter har olika information ute, tex det där med Heypoker och Martinspoker. Båda tillhör B2B men de har olika info om var verksamheten finns (eller snarare en hade info och den andra ingen info), det borde finnas regler som säger att man som kund måste få reda på vem som tillhandahåller tjänsten i slutändan, eftersom det är det som verkar vara det som gäller för skattefrågorna.

Postad
Antingen så är de odugliga eller så försöker de vara otydliga, det anser i alla fall jag. Om man får en fråga via email som man inte vet svaret på så borde man ju ta reda på svaret så man kan svara (anser jag i alla fall). Via telefon är det besvärligare eftersom de då känner sig mer pressade att få fram ett svar på 3 sekunder.

Det jag baserade mitt "de försöker vara otydliga" på var det att jag hade läst något/några inlägg där de har frågat men inte fått svar. Och på att deras siter har olika information ute, tex det där med Heypoker och Martinspoker. Båda tillhör B2B men de har olika info om var verksamheten finns (eller snarare en hade info och den andra ingen info), det borde finnas regler som säger att man som kund måste få reda på vem som tillhandahåller tjänsten i slutändan, eftersom det är det som verkar vara det som gäller för skattefrågorna.

Det är BetOnBet's livechat jag har talat med, via mäjl hade jag förväntat mig åtminstone något bättre svar.

Tyvärr är supportpersonal i allmänhet inkompetenta. Oftast sitter de på något callcenter och är inhyrda från något bemanningsföretag som i sin tur inte har något egentligt intresse för kunderna (deras kund, som de får betalt från är ju deras uppdragsgivare), och är oftast inte 100% insatta i företaget de ska ge support om. Min fru har jobbat i en telekundtjänst och det är allt för ofta som kunder ringer och har fått helt felaktig information av andra telefonister, eller blivit lovade saker som supporten inte har mandat att lova etc etc, eller har fått fel information av personal i butiker osv osv. Det är fotfolk, som inte är insatta i företagets juridiska förhållanden, och som heller inte bryr sig.

Postad

Men vad är det som gör att PokerRoom inte tar emot svenska kunder, medan Betsson och BetOnBet gör det? Denna diskussionen lutar ju åt att det är exakt samma sajt (Ongame) som man spelar på ändå. HeyPoker tog ju inte heller emot svenska kunder till för ett tag sedan...??

Och denna frågan är ju rätt intressant också...

Postad

Då finns det alltså olika villkor för olika sajter inom B2B-nätverket. Enligt PeterD är t.ex. UniBet en partner i nätverket som dock är en egen sajt (och alltså räknas som lotterianordnare), medan HeyPoker endast är en portal (ingen faktisk spelsajt) till en spelsajt belägen i Costa Rica.

Så somliga B2B-sajter är skattefria, andra inte...

Postad

Svaret på trådens fråga ser ut att finnas i en länk någon redan postat här i tråden:

http://www.nt.se/%5CGEN_Utmatning.asp?ArticleID=1027336

Virrvarret på marknaden ökar ytterligare av en typ av mellanhänder på internet, så kallade "skins". Det är en sorts digital kuliss som i bakgrunden länkar vidare till andra sajters spelprogram och betalningsrutiner. Webbplatsen ser ut som en egen komplett spelsajt, men i juridisk mening sker spelet på den bakomliggande sajten som står för själva spelprogrammet.

Det är ju absolut mest logiskt att det är så.

Tänk att man åker till Frankrike och spelar i en livetunering, som anordnas av ett amerikanskt bolag (likt ett skin på internet). Skattemasen gör väl då sin bedömmning utifrån att man vunnit pengar i Frankrike?

Postad
Om en pokersajt som t.ex. Centrebet är ett australiensiskt företag, men med licens i UK, vad innebär då detta??

Inom eller utanför EU??

Skattefritt??

/Förvirrad

* Ännu lite RP - QoS *

Är beroende på om de har en Permanent Establishment i EU. Det kan vara så att det är den PEn som du handhar dina affärer med och därför skall du betala skatt enligt där den PEn ligger.

Definition of PE in article 5 of OECD

PE is a fixed place of business.

a) A place of management.

b) A branch.

c) An office.

d) A factory.

e) A workshop.

f) A mine, an oil or gas well

Postad

Vilket nätverk en sajt tillhör spelar ingen roll. Inte heller var servern är placerad. Anordnande företag ska vara EU/EES-baserat, avgörande är var speltillståndet är utfärdat. Lagändring är på gång.

Jag har tidigare kontaktat Skatteverket för att få svar på vad som gäller och har fått svar från Skatteverkets Servicejour i Stockholm. Hade då också en fråga om Gibraltar i detta hänseende kan räknas som EU=skattefritt (svar Ja).

Svaret var 6 sidor långt, klipper in det väsentliga nedan och fetstilar kärnan i meddelandet:

"Vinster vid pokerspel som anordnas för allmänheten är skattefria om de

anordnas inom EU/EES eller om det gäller Internet så ska företaget som

anordnar tjänsten vara EU/EES-baserat. Eftersom vinsterna är skattefria

medges inga avdrag för förluster. Om pokerspelet inte anordnas för

allmänheten det sker utanför EU/EES eller om det gäller Internet

tjänsten tillhandahålls av ett företag som inte är EU/EES baserat ska vinster över 100 kr beskattas som inkomst av kapital.

Det som är relevant är var bolaget har fått sitt speltillstånd utfärdat. Är speltillståndet utfärdat i ett land utanför EU/EES-området, så ska spelvinsten beskattas i Sverige.

Den brittiska kolonin Gibraltar är med i EU. Gibraltar gick med i dåvarande EG samtidigt med Storbritannien 1973. Men i Storbritanniens anslutningsfördrag finns en särskild avdelning som ger Gibraltar undantag från EG-fördragets bestämmelser om skatter, tullunionen och jordbrukspolitik. Däremot omfattas invånarna i Gibraltar av den fria rörligheten inom EES-området. I och med att Gibraltar ingår i EES området blir lotterivinster som utfaller på lotterier anordnade i Gibraltar ej skattepliktiga.

Var servern finns placerad är oväsentligt i beskattningshänseende. Det

är som sagt, var bolaget har sitt speltillstånd utfärdat som är avgörande.

Det är en lagändring på gång kring just detta med exempelvis spel på poker

via Internet, men hur de nya bestämmelserna kommer att se ut kan jag inte

svara på, utan du får då ta kontakt med regeringen eller riksdagen, som

beslutar om de svenska lagarna."

/Stefan

Postad
Det som är relevant är var bolaget har fått sitt speltillstånd utfärdat. Är speltillståndet utfärdat i ett land utanför EU/EES-området, så ska spelvinsten beskattas i Sverige.

Aha, då kan alla Costa Rica och Kahnawakke siter packa ihop och flytta till EU med andra ord...

Postad

Skatteverkets servicejour verkar ju inte vara så konsekventa med vad de ger för svar. De vet antagligen inte riktigt själva vad som gäller. Min brevväxlings viktigaste svar var detta.

Frågan om arrangören har säte inom eller utom EU-EES-området styr

inkomst-

resp- lotteribeskattningen. Det är arrangörens, dvs den som tar emot

insatserna och iklär sig skyldighet att betala ut vinster till

vinnarna,

säte som avgör till vilket land arrangören ska hänföras. Om arrangören

ingår i en koncern eller är delägare/delägd saknar intresse i denna

fråga.

Vilket inte alls övernsstämmer med blueskys svar.

Postad

Knepigt...jag har också läst i annat inlägg från någon som fått svar från Skatteverket att företagets adress styrde, men fick alltså själv nyligen besked om att spellicensen styr. De har tydligen olika uppfattning på olika skattekontor. Lagen är ju inte tydlig och saken har inte prövats i domstol så:

Vill man vara säker så se till att BÅDE företaget har sin adress inom EU/EES, OCH att de har speltillstånd från ett land inom EU/EES. Det brukar jag alltid kolla och oftast så stämmer ju dessa två faktorer ihop.

Däremot behöver man i alla fall inte bry sig om vilket nätverk sajten tillhör eller var servern är placerad.