Gå till innehåll

Filosofisk fråga om kortblandning på onlinepoker!


Torsus

Recommended Posts

Frågan om hur korten blandas på onlinesiter har varit uppe förut(men jag har glömt i vilken tråd) och frågan som då togs upp var:

 

Är det en slumptalsalgoritm eller slumpas det enskilt vid varje kort - typ att man då mäter en slags strålning av något slag eller kanske genom att mäta av exakt tid....

 

Om det senare är fallet så är ju faktiskt "rabbithunting" meningslöst

 

Exempel: man har steg eller färgdrag men beslutar att lägga sig. På

rivern kommer ett kort som skulle pricka stegen eller färgen.

 

Då är ju tanke såsom "tusan också, jag skulle inte ha lagt mig" meningslös, eftersom ANDRA förhållanden skulle ha rådit efter att

man gjort syn - systemklockan eller uppmätt strålning skulle ha varit annorlunda....Det är klart, om de två besluten skulle gjorts inom samma miljondels sekund eller så kanske det inte är någon skillnad (kanske även då förresten - en syn eller höjning gör nog att motståndaren/motståndarna funderar annorlunda länge på SITT beslut)men troligtvis så är det säkert något som skiljer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog tro att blandningen bara sker vid en tidpunkt (innan korten delas ut) och sen kommer korten som de ligger, precis som när man blandar en riktigt kortlek.

 

Det vore väldigt dumt att implementera det på detta sättet eftersom det då teoretiskt går att hacka sig in i systemet och ta reda på kommande kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog tro att blandningen bara sker vid en tidpunkt (innan korten delas ut) och sen kommer korten som de ligger, precis som när man blandar en riktigt kortlek.

 

ganska säker på att det går går till på detta sättet

 

 

sen vet jag inte hur dom fxar fram blandningen.. egentligen finns väl det ingen "slump"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mickol skrev:

Jag skulle nog tro att blandningen bara sker vid en tidpunkt (innan korten delas ut) och sen kommer korten som de ligger, precis som när man blandar en riktigt kortlek.

 

 

Det vore väldigt dumt att implementera det på detta sättet eftersom det då teoretiskt går att hacka sig in i systemet och ta reda på kommande kort.

 

Japp. Man kan inte riskera att ngn får reda på vilka slumptal som ska användas, därför lagras de aldrig. Om servern (läs bordet) behöver ett slumptal så frågas RNG:n, men inte förrän den behöver det.

 

mvh

Ant

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog tro att blandningen bara sker vid en tidpunkt (innan korten delas ut) och sen kommer korten som de ligger, precis som när man blandar en riktigt kortlek.

 

ganska säker på att det går går till på detta sättet

 

Klippt från annat forum, svar från partypoker angående fusk etc.

 

"Whilst we are in no way complacent about these programs and regularly check them out in order to allay our customer's fears, there is in fact, no way that you can see other players hole cards, or community cards, before they are dealt. "

 

Detta bör betyda att det inte görs en komplett blandning innan korten delas. Och som sagt, det vore väldigt dumt att göra det. De stora poker-sajterna har nog ett antal säkerhetsexperter till sin hjälp och de lär knappast godkänna något sådant.

 

När du säger "ganska säker", vad grundar du det på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog tro att blandningen bara sker vid en tidpunkt (innan korten delas ut) och sen kommer korten som de ligger, precis som när man blandar en riktigt kortlek.

 

ganska säker på att det går går till på detta sättet

 

Klippt från annat forum, svar från partypoker angående fusk etc.

 

"Whilst we are in no way complacent about these programs and regularly check them out in order to allay our customer's fears, there is in fact, no way that you can see other players hole cards, or community cards, before they are dealt. "

 

Detta bör betyda att det inte görs en komplett blandning innan korten delas. Och som sagt, det vore väldigt dumt att göra det. De stora poker-sajterna har nog ett antal säkerhetsexperter till sin hjälp och de lär knappast godkänna något sådant.

 

När du säger "ganska säker", vad grundar du det på?

 

Vad grundar du Dina antaganden på?

 

Ingen av oss vet svaret på frågan, allt är bara spekulationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The updated seed is used for dealing cards during each card dealing round, and since a hand always lasts longer than it takes to inject 2000 bits of new random data, all subsequent cards will be dealt using a seed which is completely random and which is completely unrelated to the seed used to deal the previous hands of cards.

 

Källa: http://www.paradisepoker.com/shuffling.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ganska säker på att det går går till på detta sättet

 

Klippt från annat forum, svar från partypoker angående fusk etc.

 

"Whilst we are in no way complacent about these programs and regularly check them out in order to allay our customer's fears, there is in fact, no way that you can see other players hole cards, or community cards, before they are dealt. "

 

Detta bör betyda att det inte görs en komplett blandning innan korten delas. Och som sagt, det vore väldigt dumt att göra det. De stora poker-sajterna har nog ett antal säkerhetsexperter till sin hjälp och de lär knappast godkänna något sådant.

 

När du säger "ganska säker", vad grundar du det på?

 

Vad grundar du Dina antaganden på?

 

Tja, jag har ju redan nämnt anledningarna till att jag tror att det är så. Citatet från PartyPoker ovan och att lite sunt förnuft och säkerhetstänkande leder till den lösningen. Jag är naturligtvis inte säker på att de verkligen gör så... men eftersom han påstod att han var "ganska säker" tänkte jag att det kanske var mer än en ren gissning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På b2b nätverket så är korten förutbestämda inför varje giv. Det spelar således ingen roll om du synar eller ej, samma kort kommer oavsett.

 

Hur det är på övriga nätverk har inte framgått än.

Hur det är på Paradise framgår med all önskvärd tydlighet av mitt citat ovan. Om du har en källa till ditt påstående angående B2B får du gärna posta en länk här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På b2b nätverket så är korten förutbestämda inför varje giv. Det spelar således ingen roll om du synar eller ej, samma kort kommer oavsett.

 

Hur det är på övriga nätverk har inte framgått än.

Hur det är på Paradise framgår med all önskvärd tydlighet av mitt citat ovan. Om du har en källa till ditt påstående angående B2B får du gärna posta en länk här.

 

Källan är från den andra tråden. Den källan lät säker på sin sak och jag antog att han kom från någon b2b site då jag frågade efter ett uttal från någon av dem som trots allt huserar på forumet.

Han kan dock ha fel.

 

Skall leta upp tråden och citatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är den tidigare tråden:

 

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=13349&highlight=

 

Min fråga:

" Frågan om NÄR korten blandas är fortfarande obesvarad...

Någon av representatnerna från b2b nätverken här på forument som har lust att kommentera denna fråga? "

 

Med svaret från pi:

" Detta gäller för B2B:

Leken är färdigblandad när given startar. Den blandas INTE om någon gång under det att handen spelas. "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Paradise gör rätt, resten av sajterna är mer eller mindre idiotiska. De flesta blandar leken en gång och sparar den blandade leken för hela given. Det gör att jesusbarnet gråter. (Vissa sajter är det oklart om de blandar kontinuerligt eller inte, som UB.)

 

Att inte använda en fysisk seed generator gör också att jesusbarnet gråter. (Party bland annat gör sig skyldiga till den här synden.) Iofs gråter inte jesusbarnet så mycket, för det lär fortfarande vara någon miljard miljarder gånger mer slumpmässigt än en bra Vegasdealer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...