datob_83 Postad 27 November , 2005 Rapport Postad 27 November , 2005 Nu kommer mitt första inlägg här på pokerforum efter att ha varit passiv ett bra tag! Det konstiga är att det hamnar i off topic Jag har upptäck att många av de som hänger här är väldigt smarta och det tänkte jag se om jag kunde utnyttja å se om jag kan få lite hjälp med teorin på mitt projektarbete i matematik. Uppgiften lyder som nedan: Ett rektangulärt papper typ ett A4 viks längs kortsidan så att det övre vänstra hörnet berör en punkt på nedre långsidan. Uppgiften är att få fram största arean på triangeln som bildas nere till vänster på pappret. Jag har löst det laborativt och fått fram x (alltså vid vilket mått på nedre sidan som bildar den största arean på triangeln). Mitt problem ligger i att hitta ett uttryck/funktion som gäller generellt för alla rektangulära papper. Jag har fått tipset att tänka på derivatan men tyvär står det helt stilla i mitt huvud. Hoppas någon förstår vad det är jag babblar om! Vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig att få fram ett uttryck. Om ni behöver mer utförligt så kan jag fixa det direkt på min mail. Behöver det jätte snabbt Hör av er här eller på ingemarsson_83@hotmail.com Tackar på förhand! //Tobbe Citera
kydyl Postad 27 November , 2005 Rapport Postad 27 November , 2005 Du får alltså ställa upp ett uttryck för arean och derivera detta. Där derivatan är noll får du max/min punkter. Verifiera att det är en maxpunkt och lös ut vid vilket värde arean blir störst. Tänk på att bägge sidorna måste uttryckas med samma variabel. Ledning: Hypotenusan kommer att vara direkt beroende av ena kateten. Citera
heltok Postad 27 November , 2005 Rapport Postad 27 November , 2005 kör en montecarlo över några miljoner punkter längs linjen presentera i form av en länk till en txtfil med resultatet... Citera
Recommended Posts