Gå till innehåll

FL - Hur spela när mörkarna är lika stora?

Recommended Posts

Postad

Är en nästan komplett nybörjare. Har summa två pokerböcker hemma (Lee Jones WLLHE och Bill Burtons Get the edge at LLHE) Spelar fixed limit på 24hpoker 0.25/0.50 Euro (lägsta möjliga nivå).

Hittills har det gått uppåt från de 10 euro (lagom bankroll eller hur ;)) jag fick genom att signa via pokerforum till ca 80. Kan ju inte dra någon slutsats av det men har varit nära att gå gul ifrån 50 Euro så jag tror på folk när det pratas 300 BB som bankroll. Har haft lite flyt helt enkelt.

Hur som helst: Av någon anledning så är både lilla och stora mörken 0.25 Euro. Hur skall man anpassa sitt spel ? Skall man göra något annorlunda alls?

Borden 10 pers och är allt som oftast loose/passive och någon gång ibland så finns det en eller två maniacs med som katalysatorer och det hela blir betydligt aggressivare men fortfarande med samma skithänder i genomsnitt. Ytterligare någon gång så har bordet varit tight/aggressive men då byter jag...

Spelar också på expekt.com 0.05/0.10 (lägsta möjliga )men där är mörkarna 0.05 och 0.03 $ så jag vet inte vilket som är det vanligaste när gäller förhållandet mellan mörkarna

Bloop

* Rubrikpill - QoS *

Postad

Om alla synar så får ju stora mörken se floppen gratis vilket gör honom svårläst.

Om lilla och stora mörken är lika stora så får även lilla mörken se floppen gratis, vilket gör 2 svårlästa spelare vid bordet.

Jag vet inte om det är rätt, men personligen så synar jag lite mindre och höjer lite mer just för att ge mörkarna med dåliga kort en chans att lägga sig och därmed förhindra att de träffar mirakelfloppar.

Postad

Det beror på hur viktiga mörkarna är, eftersom det är lägsta limiten så är det antagligen ganska många spelare och gräver i varje pott ändå. Så då förändras ditt spel inte särskilt mycket, bortsett från att du naturligtvis spelar mycket fler händer från lilla mörken än du annars skulle gjort.

Däremot så blir det hyffsat stor skillnad om bordet är tight eller shorthanded. Då blir det framför allt fler höjningar, men även fler syner, mestadels från sen position. När du ska stjäla så har du nu 25% mer kaka att tugga på när du lyckas, vilket nästan innebär att du spelar 25% fler händer när du stjäl än om alla andra faktorer varit lika. I praktiken så är ju inte alla andra faktorer lika, så antagligen skulle man stjäla med kanske 10% fler händer eller något sånt.

Vid tighta och och short-handed bord så blir det också viktigare att försvara båda sina mörkar. Från lilla mörken kanske nästan så många händer som man skulle försvara med från stora mörken. I stora mörken så får man nu odds på 4:1 mot en ensam motståndare som höjt, detta innebär att man spelar jäkligt många händer. Om raken är låg eller icke-existerande så bör man antagligen spela 100% av sina händer för att spela optimalt i det läget, även mot motståndare som har en stark handdistribution.