Gå till innehåll

Bankrulle när man spelar MTT och SnG?


-_-

Recommended Posts

Hur stor bankrulle ska man ha i förhållande till inköp om man enbart spelar MTT och SnG? kanske finns någon tidgare tråd om detta men hittar ingen.. Kanske någon vänlig själ som kan hjälpa mig? :)

 

Av din dagbok att döma klarar du dig väl med 2-3 inköp? :lol:

 

jo, de skulle ja säkert göra.. ;) men nu handlar de inte om mig o min dagbok..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För allmänt slask räcker det väl med 10. Lirar du SnG som enda inkomst bör du ha ett par hundra. Bygger du rulle räcker det nog med kanske 30, så länge du känner att du behärskar nivån.

 

Eller nåt. Finns säkert massvis med trådar om just detta. :P

 

Edit: För SnG. Ingen aning hur detta ändras när man lirar MTT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av just SnG är att man minst behöver 50 inköp för att kännas sig skapligt trygg, men mer skadar knappast. Lirade iaf SnG i drygt 1 månad i sommras och hade swings upp emot 10 inköp utan problem.

 

MTT's kan jag dock inte svara på, men skulle nog tippa på minst 50 inköp där med om man är stabil och kommer ITM rätt så ofta, för kan nog komma perioder då man bubblar hur många gånger som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en fråga på samma ämne som jag tror passar in här oxå, behöver man större/mindre bankrulle om man spelar 5 seats SnG än 10 seats?

 

Jag tycker det låter rimligt att man behöver mindre eftersom det är lättare och oftare man kommer itm.

 

Dock så blir ju vinsten mindre i förhållande till insatsen. En tanke bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För Sng skulle jag tro att det räcker med 20 inköp, i alla fall om du spelar på lägre nivåer. Behöver du mer så är det troligare att det är din strategi det är fel på än att bankrullen skulle vara för liten.

 

Mtt är lite knivigare, men om du spelar där det är relativt platta prisstrukturer som till exempel på 24h skule jag gissa på en 30-40 inköp. Även om jag tycker att det låter i mesta laget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

procentantalet som får pris borde det väl vara och inte hur många spelare?

 

Nej, och det här är ren logik som talar (jag VET inte om det är så).

 

Jag jämför nu två turneingar från Stars igår:

 

1. $530 700k guaranteed: 1762 deltagare, 1a=$194k (366ggr buy-in) 2a=$115k (216 ggr buy-in) 3a=$75k(141 ggr buy-in) 54a(precis topp 3%)=$2203 (4.2 ggr buy-in)

 

2. $109+ rebuys:162 spelare, buy-in i snitt ($351) 1a=$17070 (49 ggr buy-in) 2a=$11380 (32 ggr buy-in) 3a= $6771(19ggr buy-in) 5a=(precis topp 3%)$3699 (10.5 ggr buy-in)

 

 

 

De här är alltså två turneringar, där den ena har över 10ggr mer spelare än den andra. Man kan se att man får väldigt bra betalt om man placerar sig bra i den stora jämfört med den lilla, men det är så MYCKET svårare att göra det. Jämför man vad andraplatserna ger: stora turneringen ger nästan 7ggr så högt resultat (cash/buy-in), men det är nästan 11 ggr mer spelare. I den lilla turneringen om du placerar dig precis topp 3%, så får du 150% mer betalt (i cash/buy-in).

 

Pga hur i princip ALLA MTT har för prisstruktur ( de tre bästa får MYCKET cash) och att det är mycket svårare att placera dig högt i en STOR turnering, så får du större fluktuationer i ditt turneringsspelande och behöver därför en större bankrulle. I STORA turneringar kan du alltså scora STORT, men du kommer ha länge tid mellan topp-placeringarna och pga hur prisstrukturen ser ut, så är det väldigt viktigt för ditt resultat. (ROI)

 

Hur många procent som får betalt har naturligtvis också betydelse, men alla ligger ju väldigt lika (runt 10%).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en fråga på samma ämne som jag tror passar in här oxå, behöver man större/mindre bankrulle om man spelar 5 seats SnG än 10 seats?

 

Jag tycker det låter rimligt att man behöver mindre eftersom det är lättare och oftare man kommer itm.

 

Nu kan jag ha gjort något räknefel men jag får det till att en spelare som har en likformig fördelning, (dvs kommer på varje placering med samma sannolikhet) har en standardavikelse på 1.0 inköp för 5 SNG jämfört med ca 1.75 inköp för 10 SNG givet att bägge betalar 50, 30, 20% till de tre första plattserna.

 

Nu ser ju förståss inte en vinnande spelares fördelning inte riktigt ut så men troligtvis har man en läggre standard avikelse på femmanna SNG ändå.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att avgöra för MTTs. Jag spelar nästan bara MTTs där det ofta är många deltagare. En av variablerna är ju även hur bra du är. Är du betydligt bättre än genomsnitt krävs en mindre bankrulle osv. Swingsen är enorma på grund av hävstångseffekterna. Bara skillnaden mellan en 1a plats och en 5e är gigantisk så turen har en så stor effekt och det tar lååång tid innan den jämnas ut någorlunda. Därav en av de stora skillnaderna med cashgames.

 

Så generellt om man spelar med 1000 deltagare är att det borde krävas en 200 inköp för att definitivt klara de ganska vanliga fluktationerna med mycket oflyt och så.

 

Fast jag tycker det verkar ointressant att diskutera bankrulle i MTT sammanhang. Jag tror de flesta turneringsproffs har en stor buffert som de fyller på från om bankrullen tar slut. Alt slutar de spela för ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...