Gå till innehåll

Skoluppgift, statistik med pokerspelare?

Recommended Posts

Postad

För att kolla hur populärt onlinepoker är, gjordes ett stickprov på 100 slumpmässigt valda inivider ur Sveriges befolkning. Som väntat var en förkrossande majoritet positivt inställda ämnet i fråga. 82 individer svarade att "onlinepoker" är kul. Uppskatta med ett 95 % konfidensintervall hur stor andel av Sveriges befolkning som tycker at onlinepoker är kul

Några tips på hur denna skall lösas?

* RP, misstänker att det är en skoluppgift - QoS *

Postad

Fan har en annan som jag ockspå behöver tips till.

Man vill undersöka hur stor andel av befolkningen som kommer att rösta på ett visst parti i det komande valet.

a, Hur stort måste stickprovet vara om den statiska felmarginalen inte får överstiga 3 procentenheter om man vet att andelen maximalt är 20 %?

b, Hur stort måste stickprovet vara om maninte har någon information om hur många som kan tänkas rösta på partiet?

Postad

Just nu sitter jag i USA sa jag har inte min statistikbok framfor mig, sa jag kan tyvarr inte hjalpa dig men det ar ganska enkelt. Du far anvanda nan speciell sorts modell da det ar ja/nej-fraga.

Fragan ar ju vad standardavvikelsen ar, den borde ju vara normalfordelad men jag e inte saker...

Postad

toppace: antar att du läser en statistik kurs. jag har själv läst en sådan och visste då hur man löser denna typen av uppgifter. slå på kapitlet om fördelning så finns det något bra exempel du kan byta ut siffrorna i.

hade jag köpt kurslitteraturen hade jag kunnat göra det, men jag var snål och lånade den på biblioteket. för övrigt de lättaste 10p jag någonsin har tagit. kanske la 10-20h totalt på kursen. 1PPH som vi säger! (poäng per timma)

Postad
KKKKKKKKKK

KKKKKKKKKK

KKKKKKKKKK

KKKKKKKKKK

KKKKKKKKKK

KKKKKKKKKK

KKKKKKKKKK

KKKKKKKKKK

KKTTTTTTTT

TTTTTTTTTT

TTTTTTTTTT

K=Kul, T=Tråkigt (antar att det var de möjliga svaren)

Man bör väl använda binominalfördelningen i detta fall?

n=100 pers

Åsikt K hade 82 pers

p* = 82/100 = 0.82 (trivialt)

medelfelet d= roten ur (0,82*0,18/100) = 0,03842

Ip = (0,82 - "lambdaalfahalva"*d, 0,82 + "lambdaalfahalva"*d)

Vad "lambdaalfahalva" är kommer jag inte ihåg, tippar på 1,96

I så fall, Ip = 0,82 +/- 1,96*0,03842 = 0,82 +/- 0,075

dvs med 95% konfidensintervall ligger korrekt skattning mellan 87.5% och 74.5%

Under förutsättning att 100= tillräckligt stor population och att jag räknat rätt.