Gå till innehåll

Spelberoende men vinner!


GusHansen11

Recommended Posts

Undrar om det är välfärdseffektivt att spela poker egentligen, om inte onyttan av X förlust överstiger nyttan av >X vinst.

För de flesta människor så är den känslomässiga negativa effekten av att förlora X större än den positiva effekten av att vinna X.

 

Fan vad jag nöjd jag är med att jag inte faller in här. Jag blir arg på mig själv om jag torskar av dåligt spel, men torskar jag som favorit berör det mig knappt. Och jag njuter definitivt av att vinna en stor pott, förutsatt att jag spelar bra. Kan säga att jag resonerat mkt med mig själv för att nå denna inställning.

 

 

Annars tänkte jag säga att kroppen inte pallar den påfrestning som gushansen1 lägger på sig själv.

 

Du kommer att gå in i väggen, bli utbränd. Först blir du knäpp, sen slutar dina organ att fungera som dom ska. Jag hjälper dig inte ett piss med detta, sorry. Men jag känner sympati, eftersom jag tror att om jag inte varit en vinnande spelare - i princip från starten - så hade det kunnat gå illa för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har spelat nu i ungefär 11 månader. Började med lite 1/2 2/4 limit och såg att man kan leva på det. Nu efter 11 månader så spelar jag 18-20h/dag 7 dagar i veckan, ibland blir det 60 timmar utan att sova. Eftersom jag har mitt win rate på 74% så ser det inte så farligt ut. Är inte alla proffs spelberoende då? De spelar jo också hela tiden. Jag tjänar mycket pengar men är jätteledsen eftersom jag mår fysiskt dåligt hela tiden och sällan går ut. Det känns helt tokigt just nu, vad skulle jag kunna göra för att ändra min situation?

* Mini RP - QoS *

 

Antar att denna posten är ett skämt? För det första är det väl inte ens möjligt att spela så mycket. Man måste ju äta/städa/sova etc etc för att kunna leva. Eller har du full service av din mamma?

 

Och nu säger du att du lirar 100/200. 20 timmar om dagen. Efter 11 månaders spel. Hela historien känns väldigt väldigt skum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Antar att denna posten är ett skämt? För det första är det väl inte ens möjligt att spela så mycket. Man måste ju äta/städa/sova etc etc för att kunna leva. Eller har du full service av din mamma?

 

Och nu säger du att du lirar 100/200. 20 timmar om dagen. Efter 11 månaders spel. Hela historien känns väldigt väldigt skum.

 

Det var min första tanke när jag läste orginalposten men sen läste jag resten av tråden som bestod av massa vettiga inlägg. Så vet inte riktigt vad man ska tro ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att denna posten är ett skämt? För det första är det väl inte ens möjligt att spela så mycket. Man måste ju äta/städa/sova etc etc för att kunna leva. Eller har du full service av din mamma?

 

Och nu säger du att du lirar 100/200. 20 timmar om dagen. Efter 11 månaders spel. Hela historien känns väldigt väldigt skum.

 

Skulle tro att det är fullt möjligt att spela så mkt. Har bekanta som spelat lika mkt (fast inte poker utan andra online spel). 20h/dag, aldrig utanför lägenheten, hoppade av skolan, sålde bil o allt annat som gick att sälja, öppnade inte när man ringde på dörren, svarade inte i telefon etc etc etc.

 

Men skulle oxå tro att man är snudd på döende efter ett år om man håller på så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit i att du vinner. Sök hjälp för att kunna sluta. Helt.

 

Edit: Jag menar det verkligen .Finns en tendens bland andra pokerhotshots - som nånstans befinner sig i samma sits som du, men inte lika extremt - att inte ta din situation på fullt allvar. Men du måste inse att du har grava problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Har exakt samma problem, gör inget annat än spelar poker men mår fysiskt mkt dåligt. Har spelat 2 år och på den tiden har jag 4 månader som jag gått minus, lever rätt bra på poker och sedan 3 månader är det ända inkomsten, men det håller inte i längden har blivit helt förstörd av detta, psykiskt rubbad tycker inget är kul och går sällan utanför lägenheten. Borde börja träna men har noll ork att ta tag idet.

 

Känner exakt samma sak, sen att jag gjorde råtorsken för ett tag sen o fick låna ihop till hyran.... Det känns inte bra, o jag bor på femte våningen.. Vad skall man göra? Känns som om skulderna konsumerar en totalt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
mkt text.

 

Det finns nog bättre organ för att sköta sånt där. Det är nog inte så många som tar sig ur dylika problem som du har haft utan proffs hjälp. Många går och försöker på egen väg och självmedicinerar och håller på.

 

Jag tycker det är mycket underligt att så många är så rädda för att söka proffs hjälp. De vet oftast vad de sysslar med. Det gäller bara att hitta rätt personer.

 

Dina råd kan vara direkt farliga. Meditation kanske fungerade för dig men för en annan kan det gå rätt åt helvete.

 

Rent generellt håller jag dock med dig. Generellt kan man väl säga att det är ingen annan som kan fixa era problem. Det kan ni bara göra själva.

 

Simma lungt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla proffs är ju spelberoende och de vinner.. De är dock inga spelmissbrukare.. stor skillnad

 

Eh, det är nog mycket möjligt att vara proffs utan att vara spelberoende.

 

Nej för deras ekonomi är beroende av spel.. Spelar de inte får de ingen inkomst.. Beror nog på vad man har för definition av ordet spelberoende.. Det du tänker på är nog det ständiga suget efter spel.. Det var inte riktigt det jag menade.. Jag menade att deras källa till inkomst är spel, vilket gör att de blir beroende av att spela in pengar.. ehh rörigt värre men du fattar nog :D Jag är ju beroende av mat, en bil är beroende av bensin te x :) Sen tror jag även de flesta proffs har ett sug efter spel också.. men men :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har spelat nu i ungefär 11 månader. Började med lite 1/2 2/4 limit och såg att man kan leva på det. Nu efter 11 månader så spelar jag 18-20h/dag 7 dagar i veckan, ibland blir det 60 timmar utan att sova. Eftersom jag har mitt win rate på 74% så ser det inte så farligt ut. Är inte alla proffs spelberoende då? De spelar jo också hela tiden. Jag tjänar mycket pengar men är jätteledsen eftersom jag mår fysiskt dåligt hela tiden och sällan går ut. Det känns helt tokigt just nu, vad skulle jag kunna göra för att ändra min situation?

* Mini RP - QoS *

 

Själv har jag lidit av spelberoende sen jag fick internet 98. Jag har då spelat en massa olika onlinespel. Nu spelar jag poker. Du ställer en fråga som du själv kan svara på, men är rädd att ta tag i. Du har förmodligen precis som jag 0 % motivation och styrka kvar att rycka dig ur det illasinnade beteende mönster som du låtit dig själv falla i. Se det så här, du har själv valt din väg. Du valde att bli vad du är. Du kan också välja något helt annat, bara du fattar att du har makten att göra det.

 

Jag kände att det var roligt att spela, men det var ohållbart, jag led av socialfobi och posttraumatisk stress vilket gjorde det så förbannat mkt svårare att våga leva och ta tag i andra saker än det som belönar "för stunden". Jag ville i vilket fall som helst inte leva det livet, där jag var slav under mina känslor, jag ville kunna njuta av de saker som jag uppfattar som roliga poker, spel etc, men inte känna mig tvungen av dem. Denna inre känsla gjorde att jag slutligen började att leta lösningar.

 

Jag har idag ändrat mitt liv helt, jag har spelmissbrukar tendenserna kvar, men jag la med tiden in andra aktiviteter på schemat och tvingade mig själv att utföra dem. Idag är jag ute och springer 3 gånger i veckan (haha jag kunde knappt gå i trappor förr, för att jag var så förslappad). Jag sysslar med yoga, för att jag förstört min rygg under mitt beroende - jag blev jävligt krokryggig om man säger så. Jag tog också tag i mina psykiska besvär genom meditation och andra tekniker som fick mig att återuppleva och minnas varför som jag hela mitt liv lidit av grava koncentrationsproblem.

 

Jag vet inte vad du skulle kunna tänka dig, men psyket påverkar kroppen och kroppen påverkar psyket. Därför är motion och god kost något som skulle kunna vara en genväg för att få mera styrka att ändra på även andra saker. Det gäller dock att börja med det lilla, ffs jag borstade knappt tänderna förr, bara en sådan sak att alltid tvinga sig själv att göra detta vid en viss tid kan vara en början, när man känner att man bemästrar detta lägger man in något nytt som man vill försöka uppnå.

 

Förr rökte jag, sket i bra mat (hatade grönsaker), rörde mig inte en tum, söp mig medvetslös de gånger jag drack. Gick aldrig ut, vågade inte prata med andra, vågade inte vara mig själv - var död.

 

Idag lever jag, idag motionerar jag, idag sysslar jag med yoga, idag studerar jag på universitet, idag har jag flickvän. Idag mår jag oftast mycket bra. De gånger jag inte mår bra är när jag faller in i de gamla missbrukar mönstren, bara det att idag har jag skapat mig så mkt nya rutiner och andra aktiviteter, så det är så förbannat mkt lättare att rycka sig ur det igen när jag kommer på mig själv med vad jag sysslar med. Jag spelar 2-3 timmar poker om dagen mellan 20-23 (fasta tider). Trixet är att lägga till något nytt medans man drar av speltid. Det går inte att bara sitta still och titta ut i världsrymden och dra av speltid, tiden måste ersättas med saker som du på förhand har sagt: "detta finner jag meningsfullt och jag tänker inte låta några känslor styra mig ifrån mitt mål"

 

Vad du vill göra med ditt liv vet jag inte, därför kan jag inte rekommendera dig några aktiviteter som skulle vara lämpliga för dig, det enda som jag kan säga och som jag redan sagt, en vältrimmad kropp är en förutsättning för att du skall kunna må bra!

 

Planering planering, planering, strategisk planering = poker och LIVET!

 

Lycka till, ljug inte vidare, dra inte ut på det, börja idag (om du VILL).

 

Peace

 

John.

 

Så sant som det är sagt. Jag vet också om det, men man pallar fan inte. Jävligt bra skrivet av dig dock, nu MÅSTE jag bara ut o springa tills jag stupar innan jag glömmer bort detta, och sedan fortsätta på inslagen linje imorron med. Swingsen i pokern är ju så jävliga, man märker bara av de känslostormar som kommer när det går dåligt, de är ju flera gånger starkare än de positiva... Som sagt, inte skjuta på det, drar ut o springer NU, ses!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej för deras ekonomi är beroende av spel..

Men det där är ju inte relevant som någonting annat än en ordlek...

Men OK, om jag verkligen måste förklara den posten:

 

Foppa lever på att spela klubba, hans ekonomi är beroende av det. Men man säger ju inte att han är spelberoende, därför att det implicerar

 

1) Att beroendet avser gambling, och

2) att beroendet är av fysiologisk typ.

 

När det gäller ett pokerproffs så stämmer (1) men inte nödvändigtvis (2). Därför är den av mig citerade frasen rolig, men knappast relevant. Annat än som en ordlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...