Gå till innehåll

Sit and Go, bra ställe att börja på?


Juster

Recommended Posts

Tja!

 

Jag e rätt grön på poker skulle jag vilja påstå. Skulle ni säga att sit & go "turneringar" är ett bra ställe att börja på för att bli bättre?

 

Det verkar som om folk är rätt rädda om markerna även fast det bara kostar $1 buy in. Alltså rätt bra simulering av hur det är när man sen går över till NL på både låga o höga nivåer? En annan fördel är att man får spela länge för sina $1. Jag lirar på royal vegas poker där man har lyxen av extra små insatser :)

 

Så, bra ställe att börja på?

 

* Flytt till Turneringspoker - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, skulle jag säga. O nja består ju, som bekant, av två ord: Nej och Ja.

 

Ja: Fördelarna är ungefär som du säger. Folk är rädda om sina marker och du får ett ganska intrikat spel för små insatser. Du får en allsidig träning mot, säg, 9 ända ned till en motspelare. Du övar upp din mångsidighet. Det är dessutom en bra träning inför den dag då du äntligen hamnar på finalbordet på en större turnering.

 

Nej: Nackdelarna är dessvärre desto större. Som nybörjare bör du satsa på cash game av den enkla anledningen att du får snabbare feedback. Du ser fluktuationerna på ditt konto från minut till minut, medans du måste spela ett stort antal SNG:s för att statistiskt kunna fastställa om du går plus eller back.

Dessutom (o det här blir något av ett moment 22), eftersom du ska satsa på cash game så är det också det du ska satsa på. I alla former av turneringsspel (framför allt större turneringar, men även SNG:s) så gäller en del märkliga o svårhanterliga specialstrategier som inte gäller i vanligt cash game. Det som är rätt i en SNG behöver inte alls vara rätt i cash game (varför ska vi inte gå in på här). Därför: När du spelar SNG så lär du dig en spelstil som är direkt felaktig i cash game.

 

Summa summarum: Börja i cash game. När du behärskar det så kan du känna på SNG efter att ha läst in dig på hur det spelet skiljer sig från cash game. Inte tvärt om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga emot föregående talare, fördelarna med SnG är att man väldigt lätt kan bli en vinnande spelare och att man kan spela på otroligt låg nivå utan att riskera nästan någonting, spelar du fel i en hand så kostar det dig $1, säg den all-inen som bara kostar en dollar i CG...

 

Här har du en guide om hur du ska vinna på låga SnG's, jag skulle säga att det fungerar upp till 30+3 sng's, men på 30+3 och uppåt så krävs det nog lite mer förståelse för blindsteals och liknande framemot slutet då det blir fler kvar ju dyrare inköpen är.

 

Länk till guide på 2+2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för era svar!

 

Jag kommer nog fortsätta SNG's ett tag till o prova den där guiden. Gillar spelstilen oxå så jag kanske stannar där. Ett par frågor till bara angående texten. Pokertermer snarare.

 

"they see AJo in early position and can't bring themselves to muck it. You really need to.". Innebär "muck" att man ska maskera handen och limpa in (som jag antar betyder att man bara synar blinds)?

 

BB = big blind?

 

Får läsa på lite om positioner oxå. Det verkar viktigt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten update. Provade den strategin o det gick inte så bra. Ska jag bara spela AA, KK, QQ, AK, AQ o liknande spelar jag i princip inga händer alls. Synar jag billiga blinds gick det bättre. K4, Q3 o liknande händer slänger jag men 78s och liknande brukar jag iaf kolla floppen på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som nybörjare bör du satsa på cash game av den enkla anledningen att du får snabbare feedback. Du ser fluktuationerna på ditt konto från minut till minut, medans du måste spela ett stort antal SNG:s för att statistiskt kunna fastställa om du går plus eller back.

 

Fullständigt fel. SNG:s har lägre varians än cash games. "Fluktuationerna på ditt konto från minut till minut" är precis vad man INTE ska tänka på som pokerspelare och den tid det tar innan du någotsånär kan fastställa hur bra du är i cash game är längre än den tid det tar innan du har motsvarande kunskap om ditt spel i SNG:s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten update. Provade den strategin o det gick inte så bra. Ska jag bara spela AA, KK, QQ, AK, AQ o liknande spelar jag i princip inga händer alls. Synar jag billiga blinds gick det bättre. K4, Q3 o liknande händer slänger jag men 78s och liknande brukar jag iaf kolla floppen på.

 

Du bör spela sjukt tight i början (typ level 1-3) det är mycket bättre, speciellt som nybörjare. När blindsen går upp ändrar du spelstil och försöker samla marker genom att vinna blindsen innan floppen. Läs guiden från 2+2, den är mycket bra. Läs gärna tråden med diskussion om den också.

 

I övrigt håller jag med om att det rent generellt är en bra idé att börja med cash games innan man ger sig på turneringspoker, eftersom det är spel i cash games som är "normalt spel" och det är lättare att förstå det speciella med turneringsspel om man har cg-spel att relatera till.

 

Till sist har jag ett boktips (både för SNG, limit och no limit cash game): Getting Started in Hold'em av Ed Miller. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu fått en liten smula erfarenhet av sngs. Jag spelar inte tajt, inte alls. Jag stjäl blinds men framförallt så stjäl jag efter floppen även om jag inte har ett smack. Bryr mig inte om position. Har ingen bettat innan mig så trycker jag på rejält. Lägger de sig inte lägger jag mig nästa runda. Har jag bra hand så checkar jag. De sista 3-4 spelarna är oftast bara att köra över med rejäla raisar.

 

Nu spelar jag på jätte jätte liten insats ($1) så jag förväntar mig inte att det är så på högre nivåer :)

 

*edit* Jag kan tillägga att sånna här turneringar passar mig mkt bättre än cash games så jag stannar här. E inte ute efter att tjäna massa pengar. Tycker det e kul att lira helt enkelt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den metoden som näms tidigare anser inte jag heller är speciellt bra. Men nu är inte jag nybörjare heller. Min erfarenhet är att spela lite mer händer i början när mörkarna är låga så att man håller sig levande och kan dubbla upp mer markant om man får en bra hand.

 

Jag testade den när jag började multitabla SnGs och min winrate droppade bra mycket.

 

Det verkar som du hittat din nich. Du kanske utvecklar ditt aggressiva spel. Det fungerar garanterat även på högre nivåer om det sköts rätt.

 

Spela inte för löst (för många händer) bara. K4 skulle jag skippa såtillvida man inte sitter på knappen och ingen tidigare höjt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är helt rätt att köra vidare på SnG, du säger att du spelar för att det är kul och att du gillar SnG, då är det ju bara att köra på och önska dig lycka till!

 

Körde själv otroligt mycket SnG i början av pokerkarriären och trivdes hur bra som helst med det, nu blir det mest av nostalgi lite då och då. Det jag vill säga är till viss del sagt, gör det som är kul och sen om du efter ett tag upptäcker att du vill lira cash games så gör det då och inte nu för att någon tycker det är mer utvecklande. Du kommer lära dig mycket av SnG också och när tiden är mogen kommer du säkert in på andra former om jag ska sia in i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...