TjockisBagarn Postad 13 November , 2005 Rapport Postad 13 November , 2005 ... Vet vad du menar. Jag hade under gymnasiet en lärare i biologi A samt naturkunskap som värderade det svenska språket högt. Han var för övrigt lite konstig som att t.ex. se på NV eleverna som eliten och resten av skolan som drägg. Nåja han ansåg i alla fall att det som skilde oss (NV eleverna) från "trashet" var det svenska språket. Han rättade därför proven på två sett. Dels ämneskunskaperna naturligtvis men även efter hur bra språket var. Nu fick man visserligen inga avdrag på poängen eller betyget om språket hade brister men man fick texten nerkladdad med rödpenna och anmärkningar om att det inte var så bra. Efter varje prov höll han öven en liten föreläsning om hur förskräckligt dåligt språket var och vad vi gjorde på svensklektionerna egentligen. Haha, I really hope that it´s a joke! Citera
kydyl Postad 13 November , 2005 Rapport Postad 13 November , 2005 Haha, I really hope that it´s a joke! Nej absoulut inte. Citera
Skadast Postad 13 November , 2005 Rapport Postad 13 November , 2005 Jag tillhör också dom som tycker att det är skittrist att behöva läsa 10 sidor istället för kanske 4 pga att över 50% av inläggen är off-topic. hm.. Dom är väll inget ord? Citera
jackbalsam Postad 13 November , 2005 Rapport Postad 13 November , 2005 Skrivspråket försöker ju efterlikna talspråket. Därför tycker jag att dom är mer rätt än de/dem. Dessutom kan folk gärna skriva han istället för honom. Det är kortare. Citera
Loveless Postad 13 November , 2005 Rapport Postad 13 November , 2005 Skrivspråket försöker ju efterlikna talspråket. Därför tycker jag att dom är mer rätt än de/dem. Dessutom kan folk gärna skriva han istället för honom. Det är kortare. Låt så vara. Det ser bara fult ut i mina ögon. Citera
Largo-Sama Postad 13 November , 2005 Rapport Postad 13 November , 2005 Förväxla hellre de/dem än att skriva "dom". Håller absolut inte med. Skriv hellre något som är borderline än något som är fel. att skriva de istället för dem är bordeline. "Dom" är inte ens ett ord. Citera
Hjort Postad 13 November , 2005 Rapport Postad 13 November , 2005 att skriva de istället för dem är bordeline. "Dom" är inte ens ett ord. Det används jättemycket i talspråk och är rätt vanligt i skriftspråk. Självklart är det ett riktigt ord. Det är ju bara torrisar som tror att språket kommer från grammatikböcker och inte tvärtom som hävdar motsatsen. Citera
Zoogin Postad 13 November , 2005 Rapport Postad 13 November , 2005 Att en sån här sak kan bli så omdiskuterad på ett pokerforum... "Dom" finns med i SAOL, så det skulle tom kunna komma ifrån Horaces penna eller mun. Citera
Preacher Postad 13 November , 2005 Rapport Postad 13 November , 2005 att skriva de istället för dem är bordeline. "Dom" är inte ens ett ord. Jag som trodde att mitt inlägg var humor, men det bleknar i jämförelse. Var kan man kolla upp om ett ord "finns" eller inte? SAOL försöker ju bara hålla jämna steg med hur språket utvecklas och utökas (misstänker att du är en av dom som tror att det är ett regelverk), ordet "dom", finns med sen åtminstone 9:de upplagan. Exempel på nyord -98 Är det Svenska Akademien som hittat på orden? Orden användes inte, och var inte ens ord innan 12:e upplagan? Citera
devalanteriel Postad 13 November , 2005 Rapport Postad 13 November , 2005 Dom accepteras som substitut för såväl de som dem av både Svenska akademien och Svenska språknämnden, och det är alltså inget direkt fel i att använda orden även om de kan missgynna en seriös text när ex. en presumtiv arbetsgivare bedömer intervjuoffers förmåga att uttrycka sig i skrift. Det tycker åtminstone jag är ett mycket bra och alldeles för förbisett skäl att lära sig av gammal hävd vedertagen skriftsvenska. Citera
Waggho Postad 17 November , 2005 Rapport Postad 17 November , 2005 Om du är osäker på vilket ord av "de" och "dom" som ska användas, testa att byta ut "de" mot "jag" och "dem" mot "mig". Dessa ord är nämligen deras motsvarigheter i första person singular och de är enklare att ha språkkänsla för eftersom man inte blandar ihop dem i talspråk (både "de och "dem" uttalas ju vanligen "dom"). Som exempel skriver en del meningar liknande dessa: "Dem har väl ingen rätt att stänga av dig" eller "Sen vann han alla pengarna av de". Om man testar att byta orden som jag har beskrivit blir då meningarna: "Mig har väl ingen rätt att stänga av dig" och "Sen vann han alla pengarna av jag". Det är lätt att höra att de inte är korrekta. Citera
Waggho Postad 17 November , 2005 Rapport Postad 17 November , 2005 Är det så himla viktigt med stavning och gramatik? Jag är närmare 30 och har problem med det fortfarande trotts att jag har en högskoleutbildning. Skriver fel och stavar fel konstant. Språk är inte min grej helt enkelt. Jag tycker det är väldigt trist att hela tiden när folk anmärker på små detaljer, särskrivningar, "dom" små gramatiska fel. Är inte budskapet som är det viktiga? Hela tiden när jag studera fick jag alltid låta någon annan korrekturläsa det jag skrivit. Det var inte speciellt kul att få se alla ändringar samt att be sina vänner om hjälp. Istället för dina tankar och idéer så sätts stavningen i fokus, hur kul är det? Blir irriterad på folk som istället för att reagera på det folk skriver anmärker på stavningen. Det här är ett forum, där många människor möts med många olika bakgrund. Att begära perfekt svenska av alla är en omöjlighet. Innerligt trött på alla språkpoliser, gå och skola om er till svenskalärare eller gå och läs saol i ett hörn. För den som inte har handikappet att se stavfel överallt är det svårt att förstå hur jobbigt det är. Om man är en sån som ser majoriteten av alla språkliga fel så blir det mycket jobbigare att läsa en text som innehåller många sådana, man hakar upp sig och vill rätta till det felaktiga. Det är lite som att se en film som berör ett ämne som man är hyfsat bevandrad i, och man därmed ser alla felaktigheter i resonemanget. Filmen blir mindre trovärdig och man irriterar sig på det. När någon skriver "dem" istället för "de" är det för någon som har språkkänsla för dessa ord lika jobbigt att läsa som om någon skriver "mig" istället för "jag", som jag har beskrivit ovan. Jag slår vad om att du också skulle reagera om någon konstant skrev saker som "Mig gick ut på stan igår, och helt oprovocerat kom det fram en biffig kille och slog jag". Jag tror heller inte att du får stort förtroende för en text som är grovt felstavad: "Ja tyker at dem borde avskafa döttstrafet i uvesa", hur vettigt budskapet än är. Nu var ju, som någon sa, din text i den övre delen av skalan språkmässigt, jag hittade bara ett tiotal ställen där jag ville ändra din text Dessutom kan du konsten att dela in i stycken, inleda med stor bokstav, inte missbruka utrops- och frågetecken osv. Det handlar inte bara om vilket intryck en text ger eller att allt ska vara perfekt, utan också om läsbarheten. Ditt inlägg var i högsta grad läsbart (trots att du skriver "trotts" ). När det gäller akademiska texter och liknande tycker jag att det är självklart att texten ska vara på god svenska, och det är ju inte direkt svårt att låta någon korrekturläsa ens text lite snabbt. Att bli tillfrågad att korrekturläsa tog nog dina vänner mest som en komplimang snarare än att de nedvärderade dig på grund av ett par stavfel. Lika självklart som att de akademiska texterna blir ordentligt korrekturlästa borde det vara att tidningar och tidsskrifter blir det, men så är tyvärr inte fallet... I princip varje uppslag i exempelvis Poker Magazine genererar ett par små irritationsblixtar i min hjärna. Citera
Potz Postad 17 November , 2005 Rapport Postad 17 November , 2005 Trevligt att se dig göra en insats som folkbildare nu när din FL-dagbok verkar gå mot nedläggning. Citera
Waggho Postad 17 November , 2005 Rapport Postad 17 November , 2005 Trevligt att se dig göra en insats som folkbildare nu när din FL-dagbok verkar gå mot nedläggning. Giftig ironi? Citera
Potz Postad 17 November , 2005 Rapport Postad 17 November , 2005 Trevligt att se dig göra en insats som folkbildare nu när din FL-dagbok verkar gå mot nedläggning. Giftig ironi? Absolut inte, tyckte att dina två inlägg här var lysande. Missuppfattningen att "dem" är skriftspråkets motsvarighet till "dom" irriterar mig en hel del. Citera
Waggho Postad 17 November , 2005 Rapport Postad 17 November , 2005 Absolut inte, tyckte att dina två inlägg här var lysande. Missuppfattningen att "dem" är skriftspråkets motsvarighet till "dom" irriterar mig en hel del. Puh! Tack. Jag läste in nån slags undermening om att nu när jag har misslyckats både med poker och att skriva dagbok kring den så försöker jag visa mig viktig genom att läxa upp folk i svenska språket... Men det verkade inte så likt dig så jag blev lite förvirrad. Bäst att fråga i alla fall! Citera
Micke_E Postad 21 November , 2005 Rapport Postad 21 November , 2005 Om du är osäker på vilket ord av "de" och "dom" som ska användas, testa att byta ut "de" mot "jag" och "dem" mot "mig". Jag är förmodligen en av de(m) som syndar. Jag har försökt tänka på din "regel" sedan du postade den men tycker att det kommer upp en hel del situationer där den inte riktigt fungerar. Första meningen i det här inlägget är ett exempel. "Jag är förmodligen en av mig som syndar" "Jag är förmodligen en av jag som syndar" Här låter båda alternativen rätt konstiga iofs är väl det första alternativet bättre men den här då: "Jag har sovit 10h mig senaste nätterna" "Jag har sovit 10h jag senaste nätterna" Citera
devalanteriel Postad 21 November , 2005 Rapport Postad 21 November , 2005 Det beror på att båda alternativen går att använda i det första fallet. Det mest korrekta är "Jag är förmodligen en av dem, de som syndar" där man låter dem styras som prepositionsackusativ, samt lägger till bisatsen där de får inleda en nominalfras... men vem orkar skriva så? Kör du med gott samvete på vilket som i det här fallet och skit i om folk säger att "det ska minsann vara sådär!!", för det ska det inte. I det andra fallet ska det stå "de". Det är samma situation som i första, men utan preposition så de skall inte böjas utan stå i grundform. Citera
Skadast Postad 21 November , 2005 Rapport Postad 21 November , 2005 man låter dem styras som prepositionsackusativ, samt lägger till bisatsen där de får inleda en nominalfras Varför använda ett främmande språk när vi har ett inhemskt, adekvat vokabulär disponibelt? Särskrivningar och syftningsfel innebär väldigt ofta att man måste staka sig fram i läsandet och det är ju inte speciellt kul. I annat fall märker jag sällan ord. Jag röstar för att plocka bort "dem" från ordlistan och att folk bara använder sig av dom och de, så slipper vi bråka om det. Citera
Hjort Postad 21 November , 2005 Rapport Postad 21 November , 2005 Varför använda ett främmande språk när vi har ett inhemskt, adekvat vokabulär disponibelt? För att det egentligen inte existerar språk som "svenska", istället finns det 9 miljoner olika språk med olika grad av överlapp som gemensamt refereras till som "svenska" på ganska godtycklig grund. Citera
devalanteriel Postad 21 November , 2005 Rapport Postad 21 November , 2005 [...] inhemskt, adekvat vokabulär disponibelt? inhemskt - holländska -> svenska adekvat - latin -> tyska -> svenska vokabulär - modern latin -> tyska/engelska (är osäker) -> svenska disponibelt - latin -> engelska -> svenska Resten av ditt inlägg, var det riktat till mig? Citera
Kotoryu Postad 22 November , 2005 Rapport Postad 22 November , 2005 En nackdel med att anta att man alltid kan skriva 'dom' är att det visserligen är talspråk för rätt många (oss stockholmare till exempel), men inte för alla. Om det står 'de' förstår alla vad som menas och det står var och en fritt att använda uttalet 'dom', 'de' eller 'di'. Citera
Waggho Postad 22 November , 2005 Rapport Postad 22 November , 2005 Om du är osäker på vilket ord av "de" och "dom" som ska användas, testa att byta ut "de" mot "jag" och "dem" mot "mig". Jag är förmodligen en av de(m) som syndar. Jag har försökt tänka på din "regel" sedan du postade den men tycker att det kommer upp en hel del situationer där den inte riktigt fungerar. Första meningen i det här inlägget är ett exempel. "Jag är förmodligen en av mig som syndar" "Jag är förmodligen en av jag som syndar" Här låter båda alternativen rätt konstiga iofs är väl det första alternativet bättre men den här då: "Jag har sovit 10h mig senaste nätterna" "Jag har sovit 10h jag senaste nätterna" Bra synpunkter. I det första exemplet funkar det bättre om man byter ut "de" mot "vi" och "dem" mot "oss" istället... fast meningarna låter fortfarande lite konstiga. "Jag är förmodligen en av oss som syndar" tycker jag ändå låter bättre än "Jag är förmodligen en av vi som syndar". Men som devalanteriel säger är det okej att använda båda. I den andra meningen blir det ju helt kajko, där finns det nog inget bra ord att byta ut mot. Men så vitt jag vet så ska det alltid vara "de" när man använder ordet för att substantivet ska bli bestämd form: De snyggaste skorna, de härligaste påskäggen osv. Devalanteriel får gärna fylla i här. Citera
pelle Postad 22 November , 2005 Rapport Postad 22 November , 2005 [...] inhemskt, adekvat vokabulär disponibelt? inhemskt - holländska -> svenska adekvat - latin -> tyska -> svenska vokabulär - modern latin -> tyska/engelska (är osäker) -> svenska disponibelt - latin -> engelska -> svenska Jag tror du missade ironin i Skadasts Gunnar Sträng-citat. /Pelle Citera
Preacher Postad 22 November , 2005 Rapport Postad 22 November , 2005 En nackdel med att anta att man alltid kan skriva 'dom' är att det visserligen är talspråk för rätt många (oss stockholmare till exempel), men inte för alla. Om det står 'de' förstår alla vad som menas och det står var och en fritt att använda uttalet 'dom', 'de' eller 'di'. Stor risk för förvirring. Finns det några dialekter där man uttalar det "de" eller "dem"? "di" vet jag att det existerar i talspråk (men mest bland finländare va?) Tror inte användandet av "dom" gör en text svårare för någon öht att förstå. Citera
Recommended Posts