Gå till innehåll

En fundering om potodds?


bongo

Recommended Posts

När man beräknar om man har potodds för att syna en höjning ska man då jämföra synbeloppet inklusive mitt synbelopp eller potstorleken innan mina pengar hamnar i potten. Har hört båda varianterna, men vad är egentligen riktigt. Känns på nått fel att ta med synbeloppet för om det är väldigt stort i förhållande till vad potten var innan så känns det som det blir fel :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade min pokerbok om potodds och där verkar det som man inte ska ta med sitt eget belopp i jämförelsen. Det verkar vara så att man skall jämföra vad man riskerar i förhållande med vad man kan vinna och man vinner ju inte de riskerade pengarna utan endast slipper förlora de i bästa fall.

 

Kan ingen seniorbesökare komma in och avgöra denna fråga för gott :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade min pokerbok om potodds och där verkar det som man inte ska ta med sitt eget belopp i jämförelsen. Det verkar vara så att man skall jämföra vad man riskerar i förhållande med vad man kan vinna och man vinner ju inte de riskerade pengarna utan endast slipper förlora de i bästa fall.

 

Kan ingen seniorbesökare komma in och avgöra denna fråga för gott :?

 

 

Håller med dig till fullo. Har just läst om detta och kommer också fram till att beräkning av pottodds går till på detta sätt.

 

50 i potten

motståndaren bettar 50

Det ligger alltså 100 i potten

Pottoddsen måste nu bli 50/100 eftersom du måste satsa 50 för att vinna 100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 i potten

motståndaren bettar 50

Det ligger alltså 100 i potten

Pottoddsen måste nu bli 50/100 eftersom du måste satsa 50 för att vinna 100.

 

Nej, ligger det 50 i potten och motståndaren har bettat 50 så blir pottoddsen 50:100, dvs 1:2 aka 1/3

 

Ja se där vad fel jag räknade... Missade det... Mi scussi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade min pokerbok om potodds och där verkar det som man inte ska ta med sitt eget belopp i jämförelsen. Det verkar vara så att man skall jämföra vad man riskerar i förhållande med vad man kan vinna och man vinner ju inte de riskerade pengarna utan endast slipper förlora de i bästa fall.

 

Kan ingen seniorbesökare komma in och avgöra denna fråga för gott :?

 

Anledningen till att du är förvirrad är nog att du inte inser att de två metoderna bara är olika sätt att skriva samma sak. "2 mot 1" i pottodds är samma sak som att säga att man måste ha 1/3 vinstchans. Pottodds står som synes för relationen mellan vad du kan vinna och vad du riskerar och inte direkt för hur stor vinstchans du behöver för att syna, men väl indirekt: Om pottoddsen för syn är a mot b så måste du ha b/(a+b) vinstchans. Eller med exempel: Om pottoddsen för syn är $100 mot $50 (2 mot 1) så måste du ha $50/($100+$50)=1/3 chans att vinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...