Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej.

Då detta är min första post tar jag tillfället i akt och presenterar mig. Jag heter Olof, 21 år och pluggar för närvarande en kurs på universitetet i Växjö.

Jag har spelat poker på nätet i snart ett halvår och är alltså ganska ny på den biten. Går mycket upp och ner men i det stora hela ligger jag minst 50-60E plus. Innan dess har jag spelat från och till i nästan 2 år, då uteslutande homegames med kompisar där jag ofta gick hem som vinnande spelare.

Spelar låga nivåer främst sng men nu också nl cashgame, som den här tråden är tänkt att handla om. Jag har läst en del pokerböcker men känner bla a att jag inte tar de matematiska faktorerna på så stort allvar som jag borde. Detta är därför främst ett sätt för mig att följa upp mitt spel och ta tag i de bitar jag vet jag är dålig att ta till mig. Min förhoppning är att jag ev även kan få några goda råd och tips på vägen. Ska försöka posta så ofta jag kan.

Bara för att börja tråden med någonting tar jag med en hand jag spelade i förrgår, kanske inte den mest intressanta men visar ändå ett ofta förekommande problem för mig:

Texas Hold'em No Limit EUR 0,10/0,20

Players:

X

X

X

%f (EUR 19,32 in seat 4)

Auna (EUR 15,45 in seat 5)

jealen (EUR 29,58 in seat 6)

rotzi1 (EUR 10,20 in seat 8)

Dealer: X

Small Blind: %f (0,10)

Big Blind: Auna (0,20)

%f was dealt: Js - Qd

jealen Call (0,20)

rotzi1 Call (0,20)

X Fold

X Fold

X Fold

%f Call (0,10)

Auna Check

Flop Ad - Ts - Kd

%f Bet (0,20) Stege på floppen, värdebetar.

Auna Call (0,20)

jealen Raise (0,40)

rotzi1 Fold

%f Raise (1,20) Onödigt stor raise? vill inte att någon ska dra ut mig med färg.

Auna Call (1,20)

jealen Fold

Turn Ad - Ts - Kd - 7h

%f Bet (2,10) För stark bet?

Auna Fold

%f Payback (2,10)

Känns som att jag skulle kunna få ut mycket mer av denna handen om jag inte betar så starkt. Lite överdriven rädsla för färg kanske, har ju trots allt Qd vilket minskar sannorlikheten för d på 4th och 5th. Hur skulle ni spelat?

Postad

Jadu, nog ett ganska vanligt problem för oss alla. Om du misstänker att han väntar på färgen så är det ju antingen betta så han foldar eller kanske synar med en hand som du har slagen (i det här fallet alla händer(: ) eller köra lite vågat spel och glra en mindre bet. I slutändan skulle jag nog rekommendera att göra som du gjorde, betta så han foldar =)

Postad

Tack för svaret!

Detta har hänt idag:

Cashgame: utdragen med AA mot QQ, AK mot AQ, därefter spelade jag riktigt uselt, -2 inköp = -10E

Sng: 2st 3E, 4e resp 1a plats = +8E

MTTs: Spelade min första MTT idag, 2E ca 700 spelare. Tyckte jag spelade bra, alla all-ins var till fördel för mig:

23:01 Start ->500

23:02 QQ, 2 all in före syn -> 1400

23:15 AQ, all in på flop -> 2800

23:17 KK, all in före flop, J8 drar ut med färg -> 1800

23:28 AQ, all in före flop, syn av AJ och 99, flop AQ9 ->0

slut, plats ~350 = -2E

Summering: Ännu ett exempel på mitt dåliga tålamod när det gäller cashgame. Lyfter upp dagens resultat med en förstaplats i sng, och provar även på MTT. Spelar av någon anledning stabilare när det gäller sng. Måste lära mig att acceptera att bli utdragen i cashgame utan att börja slänga marker kring mig. Money management som herr Glimne skulle sagt :) ...

-------------------------------------------------

RESULTAT: -4E

TOTALT: 74E

Postad

Ingen bra start på denna pokerdagboken. Så här har dagen sett ut.

Cashgame: Har gått väldigt mycket upp och ner idag. Tyvärr så slutar dagen med röda siffror = -3E

Sng: Spelade bara en 1E sng idag, utan resultat= -1E

Summering: Ligger plus på cashgame ganska länge, ca 15E. Sedan går det utför. Ex, sitter på bb, alla foldar utom sb som går all-in, jag har KK. Syn och möter såklart AA, dålig syn? Ex2, Hittar 2par på flop betar ut och får syn av en spelare. Skräp på 4th, höjer kraftigt, han synar. 5th check check. Han drar ut på 5th med högre 2par. :?

Största potten jag vinner idag är på 17E. Känner att jag måste hålla mer i pengarna, spela lite tightare. När jag ligger plus har jag en tendens att spela fler starthänder = skräp och då vänder det snabbt.

I övrigt inga intressanta hh att visa upp.

RESULTAT: -4E

TOTALT: 70E

Postad

Cashgame: inte så mycket att säga, spelade 20min i morse å torskade ett inköp. Spelade upp 5E på eftermiddagen = -5E

Sng: Även idag bara en 1E sng, slutade på andraplats + 2E

Summering: Spelar riktigt uselt på morgonen. Onödigt att spela när jag är nyvaken, vet inte vad jag sysslade med :oops: Gick bättre på eftermiddagen, spelade riktigt bra på sng:n, lite otur headsup. Känns för närvarande som att jag väger upp förlusterna i cashgame med sng vinsterna. Men det är väl ett bra sätt att hålla sig flytande medans jag känner mig mer hemma på cashborden.

En hh från tidigare idag:

mj007 (EUR 5,00 in seat 1)

X (EUR 6,90 in seat 2)

X (EUR 14,86 in seat 3)

X (EUR 7,13 in seat 4)

%f (EUR 15,05 in seat 5)

marsmallow (EUR 19,80 in seat 6)

Dealer: %f

Small Blind: marsmallow (0,10)

Big Blind: mj007 (0,20)

%f was dealt: As - 9s

X Fold

X Fold

X Fold

%f Raise (0,40)

marsmallow Call (0,30)

mj007 Call (0,20)

Flop Ad - Qs - Ks

marsmallow Check

mj007 Check

%f Bet (0,38) <-Högsta paret med medelkicker, betar för att kolla läget

marsmallow Fold

mj007 Call (0,38)

Turn Ad - Qs - Ks - Jd

mj007 Check

%f Check <-Stegvarning, borde jag beta här egentligen? Känns väldigt passivt nu iaf.

River Ad - Qs - Ks - Jd - Qd

mj007 Bet (1,00)

%f Call (1,00) <-Känner på mig att jag är slagen, dålig syn?

Resultat i vit text nedan:

mj007 shows: 8s - Th (a straight, ace high)

%f didn't show: As - 9s (two pairs, aces and queens)

mj007 wins: EUR 3,81 (with a straight, ace high)

Rake: EUR 0,15

RESULTAT: -3E

TOTALT: 67E

-------------------------------------------------[/b]

Postad

Pga yttre omständigheter har jag valt att sluta spela poker för ett tag. Därför blev denna dagboken inte så långvarig. På återseende.

• Skapa nytt...