Gå till innehåll

TFs husritning, bra eller anus?


TotalFarsa

Recommended Posts

Vi ligger i startgroparna för att bygga ett lösvirkehus och har precis fått ett skissförslag från arkitekten! Bestämmer vi oss för att anta det här förslaget så får vi en offert inom tre veckor och därifrån tills huset står klart tar det ca 9 månader.

 

Än så länge är vi bara två i la Familia men om ca 7 månader har vi förhoppningsvis en till :D

 

Husritning

 

Hursomhelst, balkongen på övervåningen var viktig att få in på ritningen då vi har havet ca 1 km väster om oss och från övervåningen får vi alltså havsutsikt. Den västra delen av entrévåningen, efter trappan till övervåningen, ska sänkas 40 cm för att ge mer rymd åt vardagsrummet.

 

Nån som har något positivt/negativt att säga om ritningen?

 

/TF

 

* RP med en personlig touch ;) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som arkitekt-assistent har jag ju några invändningar.. Nää skoja bara, jag digitaliserar bara!

 

Men för hos som är lite mer geografisk bevandrade i varberg, vilken tomt blev det? (kanske köpte vårat gamla skogsparti i vid tångaberg).

 

Edit: Flickvännen undrar vad som händer med finfina lägenheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som arkitekt-assistent har jag ju några invändningar.. Nää skoja bara, jag digitaliserar bara!

 

Men för hos som är lite mer geografisk bevandrade i varberg, vilken tomt blev det? (kanske köpte vårat gamla skogsparti i vid tångaberg).

Så länge ert skogsparti inte innehöll en bit åkermark så tror jag inte det :D

 

Nejdå, om du tänker dig att du svänger upp mot Fågeldammen (ca 500 meter innan viadukten in till Tångabwerg) så har du våra tomter ca 250 meter in på den vägen, trevligt belägna i hörnet på en stor åker. Tomten är på ca 1600 kvm och kommer således att orsaka mig en sjuhelsickes massa gräsklippning! F.ö så bråkar jag just nu med varbergs energi om deras kostnad för att gräva fiberoptikskabel till tomten. De vill ha en stor säck med pengar för besväret :evil:

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite spontana reaktioner:

 

Är inte WC:n väl närbelägen sovrummet? Detta är iofs kanske inget problem men när man skall göra "nattoalett/morgontoalett" så finns risken att väcka sin resoektive.

 

Planlösningen på köket undrar jag om det är öppet mellan matsalen och köket eller är det en ogenomtränglig vägg emellan? I traditionella hem/hus är dessa separerade men vad sägs om att ta bort väggen (om det nu är en vägg där vill säga) så får man en större yta samt slipper pinsamma situationer som pinsamtystnad när exempelvis ens svärföräldrar är på besök och man sitter och försöker framkalla en konversation och ens partner inte kan komma till ens undsättning utan står i köket och förbereder måltiden. Med en öppen planlösning slipp man detta. Detta var lite väl OT inser jag nu.

 

Jag skulle hellre ha en vägg i matsalen som vätter mot SOV1 och ha den högra väggen borta. Dels för öppenheten i köket den skapar samt att det blir en avskillnad gentemot vardagsrummet och skapar en sorts korridor från entrén till vardagsrummet och för att på så sätt skapa en lugn miljö i köket/matsalen.

 

Hursomhelst så verkar det bli en trevlig bostad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite spontana reaktioner:
Tackar!

 

Är inte WC:n väl närbelägen sovrummet? Detta är iofs kanske inget problem men när man skall göra "nattoalett/morgontoalett" så finns risken att väcka sin resoektive.
Tvärtom så gillar vi idén med att ha "vår" toalett så tätt inpå. Som du förstår är tanken att just den toaletten enbart ska användas av oss päron (i huvudsak). Skulle man någon gång väcka respektive så är inte det hela världen. Med en unge på ingång räknar jag vidare iskallt med att inte få sova på minst fem år ändå ;)

 

Planlösningen på köket undrar jag om det är öppet mellan matsalen och köket eller är det en ogenomtränglig vägg emellan? I traditionella hem/hus är dessa separerade men vad sägs om att ta bort väggen (om det nu är en vägg där vill säga) så får man en större yta samt slipper pinsamma situationer som pinsamtystnad när exempelvis ens svärföräldrar är på besök och man sitter och försöker framkalla en konversation och ens partner inte kan komma till ens undsättning utan står i köket och förbereder måltiden. Med en öppen planlösning slipp man detta. Detta var lite väl OT inser jag nu.
Välkomnar OT! Hursomhelst, som svar på din fråga: nej, där finns ingen vägg mellan kök o matsal. Tanken med planslösningen är att vi önskade stora, öppna ytor. Det är öppet hela vägen från entré till vardagsrummet!

 

Jag skulle hellre ha en vägg i matsalen som vätter mot SOV1 och ha den högra väggen borta. Dels för öppenheten i köket den skapar samt att det blir en avskillnad gentemot vardagsrummet och skapar en sorts korridor från entrén till vardagsrummet och för att på så sätt skapa en lugn miljö i köket/matsalen.
Förstår precis vad du menar. Hänvisar dock till ovan ;)

 

Hursomhelst så verkar det bli en trevlig bostad.
Jomenjo, tack! Btw, vill du få en någorlunda bild av hur bostaden "nästan" ser ut så går du in på denna länk och klickar på Rundvandring (strax under stora bilden). Vårt hus är baserat på detta hus.

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge ert skogsparti inte innehöll en bit åkermark så tror jag inte det :D

 

Nejdå, om du tänker dig att du svänger upp mot Fågeldammen (ca 500 meter innan viadukten in till Tångabwerg) så har du våra tomter ca 250 meter in på den vägen, trevligt belägna i hörnet på en stor åker. Tomten är på ca 1600 kvm och kommer således att orsaka mig en sjuhelsickes massa gräsklippning! F.ö så bråkar jag just nu med varbergs energi om deras kostnad för att gräva fiberoptikskabel till tomten. De vill ha en stor säck med pengar för besväret :evil:

 

/TF

 

Fågeldammen ja.. Där lärde jag mig att nattorientera en gång i tiden. Finns en smidig genväg till rasta nord om du fortsätter på grusvägen också. Blir garanterat ett fint ställe!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttade in i vårt nybyggda hus i augusti. Grym känsla att ha eget och nytt. Lycka till!

 

Jag tycker att ritningen ser trevlig ut. Stora öppna ytor är väldigt nice. Verkar också vara väl avvägda rumsstorlekar. Som småbarnsförälder (en kille på snart 3 år och en liten tjej på 6 mån) tänker jag dock på en sak, placering av sovrummen. Jag kan förstå om man tycker det är skönt att ha barnen på avstånd som i detta fallet på olika våningar. Men de närmsta åren kan jag nog säga att det är risk för att det blir lite spring i trappan. En babyvakt till varje rum där det finns barn är nog inte heller så dumt. Naturligtvis hoppas jag att ni får världens underbaraste barn som bara sover hela nätterna ;) Grejen är att det oftast inte blir så.

 

Noah har aldrig sovit i vår säng och sover riktigt bra. Dock är hans dagar fulla av nya upplevelser så drömmar kommer. Smidigt är dock att man bara behöver gå in och lägga ner honom (ifrån sittande) i sängen för att han ska somna om (jo, jag är grymt bortskämd). Men detta kan ju hända allt ifrån 1-3 ggr per natt. Tänk också på om dom tar filten och vill väcka er på morgonen eller komma in på natten.

 

Mitt förslag skulle nog vara att byta plats på kontoret och sovrummet. Helst hade vi också velat ha ett eget badrum men det fick vi försaka, men jag förstår varför ni har det så. Nu när jag tänker på det har jag en kommentar om badrummet också. Barn älskar att bada... Det kommer nog inte att bli så att ni får "ert" badrum för er själva när ungarna ska bada var och varannan kväll. Mitt förslag hade nog varit att antigen göra ett större badrum på nedervåningen med bad eller flytta in det i det gemensamma på övervåningen. Gör ett litet eget badrum med dusch till anslutning till ert sovrum istället.

 

Tror jag har förstört för mycket redan så jag avslutar där :shock: Hoppas att kommentarerna hjälper till i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttade in i vårt nybyggda hus i augusti. Grym känsla att ha eget och nytt. Lycka till!
Aah, grattis! Vi längtar som tusan!

 

Jag tycker att ritningen ser trevlig ut. Stora öppna ytor är väldigt nice. Verkar också vara väl avvägda rumsstorlekar. Som småbarnsförälder (en kille på snart 3 år och en liten tjej på 6 mån) tänker jag dock på en sak, placering av sovrummen. Jag kan förstå om man tycker det är skönt att ha barnen på avstånd som i detta fallet på olika våningar. Men de närmsta åren kan jag nog säga att det är risk för att det blir lite spring i trappan. En babyvakt till varje rum där det finns barn är nog inte heller så dumt. Naturligtvis hoppas jag att ni får världens underbaraste barn som bara sover hela nätterna ;) Grejen är att det oftast inte blir så.
Nejdå, vi har tänkt på just den saken. Men eftersom vi ser detta som ett boende för framtiden så väljer vi ändå att lägga rummen på det här sättet. Skulle man ha otur och få ett barn som har extremt svårt med nattsömnen så får vi överväga någon form av kompromiss med säng för oss vuxna på övervåningen under en period!

 

Noah har aldrig sovit i vår säng och sover riktigt bra. Dock är hans dagar fulla av nya upplevelser så drömmar kommer. Smidigt är dock att man bara behöver gå in och lägga ner honom (ifrån sittande) i sängen för att han ska somna om (jo, jag är grymt bortskämd). Men detta kan ju hända allt ifrån 1-3 ggr per natt. Tänk också på om dom tar filten och vill väcka er på morgonen eller komma in på natten.
Usch, vad jobbigt du resonerar ;) Kanske måste bli säng för oss där uppe...

 

Mitt förslag skulle nog vara att byta plats på kontoret och sovrummet. Helst hade vi också velat ha ett eget badrum men det fick vi försaka, men jag förstår varför ni har det så. Nu när jag tänker på det har jag en kommentar om badrummet också. Barn älskar att bada... Det kommer nog inte att bli så att ni får "ert" badrum för er själva när ungarna ska bada var och varannan kväll. Mitt förslag hade nog varit att antigen göra ett större badrum på nedervåningen med bad eller flytta in det i det gemensamma på övervåningen. Gör ett litet eget badrum med dusch till anslutning till ert sovrum istället.
När jag skrev "vårt" menade jag mest familjens, kunde vart tydligare. Gästtoan mitt i huset är vardagstoan medans det stora badutrymmet är för oss o framtida ungar! Även jag älskade att bada som liten knådde och med ett trevligt hörnbadkar så lär väl den känslan återfinaa sig :lol:

 

Tror jag har förstört för mycket redan så jag avslutar där :shock: Hoppas att kommentarerna hjälper till i alla fall.
Haha, nejdå, jättebra kommentarer! Nu har jag nåt att dryfta med sambon. Blir nog inga förändraingar på ritningen men, tja, du har väckt lite tankar iaf... O jag är rätt tjockskallad så det var inte så illa det ;)

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag, som stabil familjefar, hade byggt ett hus nu så hade det sett rätt annorlunda ut kan jag säga. Jag utgår från att ni tänker skaffa (minst ett) syskon till barnet, så småningom.

 

Fick jag välja skulle jag då bygga två mindre sovrum till dem, som är just sovrum (med plats för skrivbord när de blir lite större) samt ett rejält jävla lekrum, som kan vara hur stökigt som helst utan att det gör nåt, för där inne leker man ändå bara. :)

Som ni bygger nu kommer allrummet där uppe ofrånkomligen bli lekrum och då är det bara en tidsfråga innan du eller frugan trampar på en leksaksbil och störtar nerför trappan... Dessutom blir det nog inte så rofyllt att sitta inne i kontoret med två vilda indianer utanför dörren ;)

 

Föräldrasovrum och barnsovrum på samma våning kommer ni med stor sannolikhet tvingas kompromissa fram, iaf tills barnen når skolålder. Börja skissa på en sådan lösing redan nu, så ni inte blir besvikna när verkligheten kommer ikapp ;)

 

Summa summarum: Jag hade lagt två små sovum, ett stort sovrum, ett stort lekrum samt ett hyfsat badrum där uppe och sen satsat på gemensamma ytor + kontor där nere.

 

När barnen är tonåringar och du och frugan har tröttnat på varandra ger ni ert sovrum till ena ungen, lekrummet till den andra och sen separerar ni in i varsitt av de små sovrummen ;)

 

Förresten, jag har lite svårt att se bastun på ritningen, ni har väl inte glömt den?

 

Missförstå mig rätt nu, jag tycker ritningen ser jättenice ut och ni kommer säkerligen trivas hur bra som helst. Jag säger bara att jag hade gjort annorlunda om jag hade haft fria händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag, som stabil familjefar, hade byggt ett hus nu så hade det sett rätt annorlunda ut kan jag säga. Jag utgår från att ni tänker skaffa (minst ett) syskon till barnet, så småningom.

 

Fick jag välja skulle jag då bygga två mindre sovrum till dem, som är just sovrum (med plats för skrivbord när de blir lite större) samt ett rejält jävla lekrum, som kan vara hur stökigt som helst utan att det gör nåt, för där inne leker man ändå bara. :)

Som ni bygger nu kommer allrummet där uppe ofrånkomligen bli lekrum och då är det bara en tidsfråga innan du eller frugan trampar på en leksaksbil och störtar nerför trappan... Dessutom blir det nog inte så rofyllt att sitta inne i kontoret med två vilda indianer utanför dörren ;)

 

Föräldrasovrum och barnsovrum på samma våning kommer ni med stor sannolikhet tvingas kompromissa fram, iaf tills barnen når skolålder. Börja skissa på en sådan lösing redan nu, så ni inte blir besvikna när verkligheten kommer ikapp ;)

 

Summa summarum: Jag hade lagt två små sovum, ett stort sovrum, ett stort lekrum samt ett hyfsat badrum där uppe och sen satsat på gemensamma ytor + kontor där nere.

 

När barnen är tonåringar och du och frugan har tröttnat på varandra ger ni ert sovrum till ena ungen, lekrummet till den andra och sen separerar ni in i varsitt av de små sovrummen ;)

 

Förresten, jag har lite svårt att se bastun på ritningen, ni har väl inte glömt den?

 

Missförstå mig rätt nu, jag tycker ritningen ser jättenice ut och ni kommer säkerligen trivas hur bra som helst. Jag säger bara att jag hade gjort annorlunda om jag hade haft fria händer.

Orkar inte quota upp all text i stycken...

 

1. Tack, tänkvärt som tusan... Det där med 2 mindre sovrum samt lekrum var en intressant tanke... Allt får balanseras mot tanken på att vi gärna ser oss i samma hus om 15 år (om möjligt)...

2. Ja, allrummet där uppe kommer att bli ett lekrum vare sig vi vill eller inte, som det ser ut nu... Ska sätta mig med sambon ikväll o kika över vilka andra lösningar som skulle kunna vara tänkbara... Fördelen med att bygga lösvirke är ju att vi kan komma med förändringar hyfsat långt in i byggets gång (åtminstone enligt arkitekten)...

3. Måste verkligen verkligheten komma ikapp oss?! Gillar att drömma, men ja, man får väl va lite realist osså ;)

4. Summa summarum. Vete tusan om vi får plats med allt det du nämner på övervåningen... Hmmm... Får ta mig en funderare på det du skrev...

5. Är ingen bastubadare av rang. Sitter oftast med en kall öl i näven och gnäller över hur varmt det är. Däremot ska en vedeldad badtunna införskaffas och planteras på tomten 8-)

6. Kan vi inte kööra med separerade sovrum redan nu? ;)

7. Tack återigen för synpunkterna. Ska prata över dem ikväll och se om vi kommer fram till någon form av förändring!

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vete tusan om vi får plats med allt det du nämner på övervåningen... Hmmm... Får ta mig en funderare på det du skrev...

 

Nä, det är klart det blir tight. Jag spånade bara loss lite och det är mycket lättare än att försöka rymma alla rum inom ett bestämt yttermått :)

 

5. Är ingen bastubadare av rang. Sitter oftast med en kall öl i näven och gnäller över hur varmt det är. Däremot ska en vedeldad badtunna införskaffas och planteras på tomten 8-)

 

Då är bastufadäsen förlåten ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, nu när ni ändå bygger nytt och iaf i teorin tänker försöka bo på ett plan och ha barnet på ett annat; se till att installera en övervakningskamera/webkamera i sovrummen där uppe, kopplat till en dator/tv i ert sovrum.

 

Investera i en trådlös babymonitor också, så kommer ni spara in rätt många språngmarscher uppför trappan. Det är rätt tröttsamt i längden att med paniken stigande slänga sig in genom barnets sovromsdörr, bara för att märka att ljuden du hörde var ungen som vände sig från mage till rygg, eller dockan som ramlade i backen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En spontan fråga bara: vart ska du ha pokerbordet?
Uj, äntligen en superlätt fråga! Kommunen har styckat av två tomter varav vi har köpt den ena. Den andra tomten är köpt av, vad visar sig vara, ett supertrevligt par där mannen visar sig vara muy pokerintresserad (och snickare :D )... Ja, jag undrar var, o where, pokerbordet hamner! ;)

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, nu när ni ändå bygger nytt och iaf i teorin tänker försöka bo på ett plan och ha barnet på ett annat; se till att installera en övervakningskamera/webkamera i sovrummen där uppe, kopplat till en dator/tv i ert sovrum.

 

Investera i en trådlös babymonitor också, så kommer ni spara in rätt många språngmarscher uppför trappan. Det är rätt tröttsamt i längden att med paniken stigande slänga sig in genom barnets sovromsdörr, bara för att märka att ljuden du hörde var ungen som vände sig från mage till rygg, eller dockan som ramlade i backen :)

Eftersom vi förhoppningsvis får in fiberoptik så kommer ett datanätverk att byggas i huset :D Kommer säkert att kunna nyttjas till övervakning! Huga, känns väldigt 1984 med att börja övervaka di små ;) Men jag förstår din poäng... Nu när vi ändå bygger nytt ska vi såklart ta tillvara på alla möjligheter som det kan tänkas ge oss i form av fiffiga lösningar... Kommer du på några fler så spotta gärna fram dem! Idag, imorn, om en månad... Spelar ingen roll!

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu känner jag att jag börjar bli lite ADHD-aktigt intresserad av ert blivande hus men det kan inte hjälpas :)

 

* Har ni tänkt ha skötbord uppe eller nere?

 

* Vad är tanken med klädkammaren där nere? Är det inte smartare att he ingång från sovrummet, så frugan kan få sig en walk-in-closet? Eller det kanske är du som har planerat det, så hon ska svassa runt naken förbi köket när du lagar frukost ? :)

 

*Om ni har tänkt ha spegeldörrar på garderobsväggen i ert sovrum; tänk efter en gång till. Porrfilm i all ära, men jag vetefan hur hett det är att kolla på liveshow med sig själv ;)

 

Hmm, blir lite sugen på att ta tag i husletandet igen. Det är ju fyndläge runt jul. (Bygga känns inte som nåt alternativ när en hyfsad tomt går loss på 1-1,5 miljoner)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En spontan fråga bara: vart ska du ha pokerbordet?
Uj, äntligen en superlätt fråga! Kommunen har styckat av två tomter varav vi har köpt den ena. Den andra tomten är köpt av, vad visar sig vara, ett supertrevligt par där mannen visar sig vara muy pokerintresserad (och snickare :D )... Ja, jag undrar var, o where, pokerbordet hamner! ;)

 

/TF

 

Haha ok gött.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu känner jag att jag börjar bli lite ADHD-aktigt intresserad av ert blivande hus men det kan inte hjälpas :)

 

* Har ni tänkt ha skötbord uppe eller nere?

 

* Vad är tanken med klädkammaren där nere? Är det inte smartare att he ingång från sovrummet, så frugan kan få sig en walk-in-closet? Eller det kanske är du som har planerat det, så hon ska svassa runt naken förbi köket när du lagar frukost ? :)

 

*Om ni har tänkt ha spegeldörrar på garderobsväggen i ert sovrum; tänk efter en gång till. Porrfilm i all ära, men jag vetefan hur hett det är att kolla på liveshow med sig själv ;)

 

Hmm, blir lite sugen på att ta tag i husletandet igen. Det är ju fyndläge runt jul. (Bygga känns inte som nåt alternativ när en hyfsad tomt går loss på 1-1,5 miljoner)

- Är rätt säker på att ADHD ger dig koncentrationssvårigheter så jag kan lugna dig med att du inte har ADHD. Tourette däremot ;)

 

- Skötbord. Ehöm, har nog inte tänkt specifikt på var det ska stå. Men det är väl inte orimligt att det hamnar i stora badrummet... Som ritningen ser ut nu alltså. Som familjefar kommer du säkert på ett bra skäl till varför det är idiotiskt :D

 

- Svassa runt naken sparar vi till naked tuesdays! Men allvarligt så är tanken med att klädkammaren är placerad i anslutning till klädvården rent praktisk. Det finns ju dessutom rätt så bra med garderobsutrymme i sovrummet. Om nu kvinnor kan få nog av garderobsutrymme? :roll:

 

- Men usch! Du förutsätter att man ska 6a med ljuset på ju!!! Pervo ;)

 

- Tomten kostade oss 45k. Kruxet är att vi själva måste dra vatten och avlopp. Kommer även att kosta en slant att fylla upp 1600kvm tomt till väghöjd. Har beräknat att det kommer att behövas va 800 kubik fyllnadsmaterial, minst.

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser riktigt bra ut.

Hoppas ni slänger in golvvärme i badrummen och gärna i sovrummen också :D

Är helt underbart när man vaknar en kall vinterdag.

Vi byggde nyss vårat hus, och det man uppskattat mest är just golvvärmen :D

 

Klädkammaren i nedre sovrummet, varför inte bara vända på den? med dörr i ert sovrum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fint hus men snälla, kalla inte 1km till havet för havsutsikt! Hatar mäklare som gör det. Du har 10 min promenad till havet, men spring gärna om du vill och korta tiden.
:lol:beachhouse levererar kommentar på beachhouse? Nåväl, efter kontrollmätning på gulasidorna ser jag att det snarare är 600 m till havet? Får man kalla det havsutsikt då eller ska jag nöja mig med att säga "mjaaaaae, jag trooooor, näh väntalite förresten, eller JO, jag skymtar havet där borta"? ;) Nåväl från balkongen har jag panoramavy över kustbandet... Räcker för mig...

 

Hursomhelst... Igårkväll pratade sambon o jag om att förändra lite på övervåningen så att vi får ett stort rum däruppe också som kan tjäna som sovrum under en period... Får väl se vad vi kommer fram till...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...