Gå till innehåll

NLT - Svårspelad KK, gjorde jag rätt?

Recommended Posts

Game # 159164211 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,50/1,00 - Table "Toledo"

Game ended 2005-11-05 05:19:03 GMT+01:00

Players:

kjellson (EUR 111,60 in seat 1)

slaffsy2 (EUR 80,23 in seat 3)

Beldeg (EUR 115,57 in seat 4)

figgelina (EUR 126,95 in seat 5)

sulle82 (EUR 45,98 in seat 6)

Dealer: slaffsy2

Small Blind: Beldeg (0,50)

Big Blind: figgelina (1,00)

figgelina was dealt: K :diamond: - K :club:

sulle82 Call (1,00)

kjellson Raise (2,00)

slaffsy2 Fold

Beldeg Call (1,50)

figgelina Raise (8,00) Reraisar i vanlig ordning med KK, särskillt en 2x BB raise.

sulle82 Fold

kjellson Call (7,00)

Beldeg Fold

Flop T :diamond: - 5 :spade: - 9 :club:

figgelina Bet (16,00) Given bet på denna brädan.

kjellson Call (16,00)

Turn T :diamond: - 5 :spade: - 9 :club: - 6 :heart:

figgelina Bet (40,00) HÄR är min stora fråga, gör jag rätt i att ta i så jäkla mycket på turn? Eller bör jag smälla till med halvpot?

kjellson Raise (80,00)

figgelina ???

Sen sista frågan, vad ska jag göra där? Bara lägga för €40 till eller är jag comitted?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker egentligen inte att det är självklart, call på floppen och minraise på turn brukar oftast betyda att man kan slå ett par. Juan har förvisso runt 60 inne och det kostar 50 till att syna, men med den info han har tror jag ändå inte att oddsen motiverar call.

Turnbettet tycker jag är ok dock, kanske kan du ta i lite mindre, men det jobbiga då är att fi kan få för sig att du bluffar och höja bara pga detta. Nu får du iaf. rejält mothugg trots stort bet, vilket gör att du åtminstone får reda på hur det ligger till, och, enligt min mening, kan folda utan skruppler.

Länk till kommentar

Om han bettar 2xbb och sen synar din reraise innan floppen hade jag satta han på en draghand. PÅ floppen med 10.9.5 utan flushddraw som han callar så hade jag satt han på typ qj, 87, 10 9 , eller ett set. När sen turn kommer en 6 som kan ha fullbordat hans stege så hade jag förmodligen checkat och gett han ett frikort om han har QJ, för många händer här som slår dig.

När han nu minireraisar på en farlig bräda på turn så hade jag foldat. Han har dig slagen 9/10 ggr i det här läget tror jag. Eftersom Du har visat att du har ett överpar tror inte jag han bluffar i det här läget...

Länk till kommentar

Tror att många spelar sådär med en hand som KT, AT eller kanske t.om JJ.

Vad raisar han 2xBB med? Det är ju frågan! Förmodligen en "bra" hand som han vill se flop halvbilligt med. Vilka realistiska händer av dem slår han dig med? TT, 99, 55 och T9/87. Vilka andra kan han ha? AT, KT, QT, JT, 89, 67, 56, QQ, JJ, 88, 77....

Finns en hel bunt med händer som han kan spela sådär med. HEROs betting visar ju högt par. Men å andra sidan spelar han exakt lika med AK. Och AK har han långt långt oftare än han har AA/KK.

Som jag ser det har han något. Men inte alls säkert en hand som slår dig, kan lika gärna vara en träff som han vill se var han står med. Jag gissar på JT eller 89s. Han har en träff och ett drag, sätter dig på AK, testar var han står.

Edit: Det hela - som alltid - blir ju en fråga om reads. Hur har HAN spelat förut, och framförallt, hur spelar DU?

Har du VPIP på 70% och 30% preflopraise, då är såklart beslutet att ställa in lättare, medan om du har 12%/2% så har han förmodligen insett att du bara spelar bra kort och har nog dig slagen.

Den infon är ju totalt avgörande här.

Men då detta är ett SH-bord så säger jag: Ställ in. Jag tror att det i de flesta fallen handlar om en träff på honom. KT, AT eller JT. Möjligtsvis 89. Han sätter dig på AK och visar att han träffat. Men han vågar inte sätta riktig press, för du KAN ju ha KK.

Länk till kommentar

OM han har JJ, AT eller KT så är det riktigt dåligt lirat av honom. Om han är en okej normal spelare så hade han reraisat flop.

Tror också chansen är rätt stor att han bara synar turn med en sådan hand för om han sätter HERO på AK eller annat dåligt så kommer väl HERO oftast checka river iaf. Men read på motspelaren är av stor vikt i sådana här händer..

Länk till kommentar

Höjningen på turn tycker jag skriker set. Först syn på floppen då han borde sätta dig på ett överpar sedan en miniraise för att inte skrämma iväg dig helt och hållet. Jag hade foldad då jag anser att han troligtvis har mig slagen med ett set.

Ett miniraise preflop brukar oftast innebära ett mellan PP eller en SC.

Får jag fråga vilken hand du satte honom på efter synen på floppen?

Länk till kommentar

Jo, jag kände mig ganska slagen, men kan jag komma undan denna hand billigare än €60? Borde ju gå tycker man ;)

Tycker dedus inlägg var väldigt givande om varför jag ska ge han gratiskort på turn.

marcusl

Tackar, kanske ska starta upp en dagbok om någon dag hade jag tänkt. Du är isåfall välkommen att följa :D

Länk till kommentar

det är verkligen inte fel att checka turn

Förutom att du mot allt bättre än dåligt motstånd kommer att få en bet. I stort sett jämnt. Och då vet du precis lika lite som du vet nu.

Förstår inte varför alla förespråkar vek-passivt spel!?

Ponera att HERO checkar turn, får ett bet på 45 tillbaka.... (vilket han får, 6 gånger av 10, de andra får han 2/10 ett mindre bet, 1/10 en AI och 1/10 en check)

Vad göra då? Är verkligen check-fold rätt här?

Länk till kommentar

Förstår inte varför alla förespråkar vek-passivt spel!?

JM sa ingenting om vad man skulle göra efter checken.

Ponera att HERO checkar turn, får ett bet på 45 tillbaka.... (vilket han får, 6 gånger av 10, de andra får han 2/10 ett mindre bet, 1/10 en AI och 1/10 en check)

Gör det inte ont att dra nummer ur rumpan på det där sättet?

Och man kan ju konstatera att det är rätt mycket bättre för KK att få in degen mot en bred HD snarare än mot en smal (eftersom händerna som foldar är sådana man vill ha kvar). Så du argumenterar själv emot ett bet när du anför sådana siffror.

Länk till kommentar