Gå till innehåll

NLT - Trn, vad syna med i H2H?

Recommended Posts

Ja... ganska enkel frågeställning. Det är två personer kvar, och för enkelhetens skull kan vi säga att mörkarna är 200/400 och totala chipsumman är 10'000 (främst blir det STT då förstås... i en MTT blir ju förutsättningarna ganska annorlunda). Vissa syner/höjningar är förstås självklara - Q Q är svårt att lägga ned, och 7 2o är svårt att höja med om man inte kan göra en mycket bra bedömning av motståndare.

Några exempel (ni måste inte svara på alla) :

Ex. 1) Du sitter med A 2o i SB (SB agerar ju först).

Ex. 2) Du sitter med K J i BB och möter en all-in.

Ex. 3) Du sitter med 6 6 i SB.

Ex. 4) Du sitter med 6 6 i BB och möter en höjning.

Hur påverkar det dina val om:

1) Du har liten, mellanstor eller stor stack?

2) Din motståndare (som jag förutsätter att du känner hyggligt när det bara är ni kvar) är tight-aggro, lös-aggro, lös-passiv, tight-passiv?

Hmm... totalt blir det 36 saker att svara på... jag ber om ursäkt för det... men alla svar, även om det bara blir på en sak, är givetvis hemskt välkomna. Anledningen till att jag frågar är att jag inte har några större problem med att ta mig ITM, men att jag när jag väl är H2H bara vinner runt ~1/3 av gångerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är svårt att svara på.

För det första har du glömt att tala om vilken struktur det är. Jag gissar på No-limit, stämmer det?

För det andra så är epitet som tight, lös, aggressiv, passiv alltid relativt din egen spelstil, vilket gör bedömningen lite svår att få till på ett neutralt sätt. Ge gärna några exempel på hur en (enligt din bedömning) lös/passiv, eller tight/aggro spelar så blir det lättare att svara.

Länk till kommentar

Hmm, ja. Strukturen är NL - jag spelar aldrig PL eller FL i STT eftersom jag är betydligtbättre på NL vad det verkar.

Ska fundera lite närmare på din andra fråga, dels för att jag snart väntar besök från tjocka släkten, kusiner osv, och dels för att jag känner att det kan vara bra om jag funderar igenom vad jag verkligen menar när jag säger t.ex. tight/aggressive.

Länk till kommentar

1) höj

2) lägg dig om inte motståndaren har mkt mindre pengar än du.

3) höj

4) höj och var var beredd på att ställa in.

allt beror ju givetvis på, som du skrev, motståndare och stacksize.

om du är säker på att du är den bättre spelaren så kan det vara idé att vänta med att ställa in eller ta stora risker om du inte anser att dina kort helt klart är bäst.

tvärtom gäller för motsatsen, är du den sämre så gynnas du av att slumpen avgör utgången.

har du en lös aggr. motståndare så väntar du på kort och lurar honom att betta dina kort år dig, har du en lös passiv så är det ju du som dikterar huruvida pengar kommer in i potten eller ej så blufffa inte men värdebetta.

Är motståndaren tight-passiv i sitt hu spel så tackar du din lyckliga stjärna och funderar på vad du ska göra med pengarna och är han tight aggressive så blir det svårare (förutsatt att han inte för tight självklart)

hur man hanterar sin stack size är lite av en konst. jag har märkt att många nybörjare har svårt att hantera en stor chip lead heads up - de är så rädda att dubbla upp motståndaren att dom blir passiva. någon som har hyfsad koll kan då bygga tillbaka sin stack utan att behöva ha korten för det.

För den som har låg stack size och inte gillar att gambla med pengarna finns det inget värre än en motståndare som konstant tvingar dig till svåra beslut. därför gäller det att vara den som dikterar villkoren på bordet och höja många floppar. allt måste förstås ske med omdöme, något som är väldigt mycket lättare sagt än gjort.

Länk till kommentar

• 1 month later...

Jaa, här har du lite åsikter från en amatör.

1) Beror helt på vad jag vet om min motståndare, antingen Höja för att stjäla, eller syna för att lägga mig inför en höjning.

2) Som sagt det beror på hur stor stack han har jämfört med min, och vad jag vet om hans starthandskrav. oops, det blev inte så mycket svar, gör en annan sämre verison här nedanför.

3) Höjer för driva ut honom. Om det nu kommer ett kort över 6 på floppen, vilket det lär göra, blir jag lite skraj. så om han synar min höjning så synar jag bara honom på floppen med en triss.

4) Höjer. Med tanke på de händer jag skulle kunna tänka mig att höja i heads up så slår 6or de flesta av dem. Och synar nog bara på floppen med ett överpar eller av någon annan bra anledning, typ triss. Meeen som sagt så beror detta på vad jag vet om honom.

*sämre men kortare svar*

1) Höjer

2) Lägger mig om han har lika mycket eller mer än jag.

3) Höjer för att driva ut honom

4) Höjer

1) Med stor stack tar jag tyvärr större risker, jag tycker inte om det men det gör jag. Med en mycket liten stack så väntar jag nog på en bra hand och går all in. Med en medelstor stack hmm....... vad heter det? jag spelar väl "normalt".

2) tight-aggro, då försöker jag stjäla en hel del, men aktar mig för att gå emot honom utan jävligt bra kort.

lös-aggro, ser några fler floppar än vanligt, inte många, men några fler.

lös-passiv, väntar på bra kort och spelar aggressivt.

tight-passiv, stjäler och är aggressiv med de bra händerna.

Dessa svar suger säkert men det vad jag tror är bäst.

Jag vill gärna höra åsikter om mina åsikter.

Detta var ju kul!

hoppas du ä nöjd.

Länk till kommentar