Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Party Poker 0.50/1 Hold'em (9 handed)

Preflop: Hero is Button with A:diamond:, Q:heart:.

UTG folds, UTG+1 calls, MP1 calls, MP2 calls, MP3 calls, CO folds, Hero raises, SB calls, BB folds, UTG+1 calls, MP1 calls, MP2 calls, MP3 folds.

Flop: (12 SB) 6:spade:, 5:diamond:, 2:spade: (5 players)

SB checks, UTG+1 bets, MP1 calls, MP2 folds, Hero calls, SB calls.

räknade mina overcards som outs.. då hade jag rätt odds att syna.

Turn: (8 BB) Q:diamond: (4 players)

SB checks, UTG+1 bets, MP1 calls, Hero raises, SB folds, UTG+1 3-bets, MP1 calls, Hero calls.

kanske lyckades han pricka stegen på floppen? därför lugnar jag mig

River: (17 BB) 6:club: (3 players)

UTG+1 checks, MP1 checks, Hero checks.

här borde jag kanske ha bettat?

han märkte att jag bara synade på turn.. så en checkraise här verkar inte så trolig..

Final Pot: 17 BB

Results in white below:

UTG+1 has As 7s (one pair, sixes).

MP1 has Ks 9s (one pair, sixes).

Hero has Ad Qh (two pair, queens and sixes).

Outcome: Hero wins 17 BB.

Postad

UTG folds, UTG+1 calls, MP1 calls, MP2 calls, MP3 calls, CO folds, Hero raises, SB calls, BB folds, UTG+1 calls, MP1 calls, MP2 calls, MP3 folds.

Nu har jag inte räknat på exakt vilka pot-odds du hade men nog måste man rimligtvis "reducera" sina outs rätt rejält här snarare än att räkna alla kvarvarande Äss och Damer? Skulle i alla fall själv vilja ha rejäl marginal här.

Givet att preflopscenariot inte är allt för ovanligt för bordet dvs att rätt många försöker limpa sig fram till floppen känns det väl inte allt för otroligt att en eller flera av "UTG+1 calls, MP1 calls, MP2 calls, MP3 calls" sitter på medelpar, halvlåga suited connectors eller Ax. Sitter någon på 34, 56, 55 eller 66 är du ju i praktiken redan slagen, har någon A5 eller A6 försvinner hälften av dina outs samt givetvis att du även om du träffar kan bli utdragen av en färg eller möjligtvis stege.

Själv skulle jag rent teoretiskt/instinktivt foldat här, men det kanske är fel? (Har ingen jättefarenhet direkt..)

Resten av exemplet överlåter jag åt kunnigare spelare.

/Bjorn

Postad

Nu har jag inte räknat på exakt vilka pot-odds du hade men nog måste man rimligtvis "reducera" sina outs rätt rejält här snarare än att räkna alla kvarvarande Äss och Damer? Skulle i alla fall själv vilja ha rejäl marginal här.

Givet att preflopscenariot inte är allt för ovanligt för bordet dvs att rätt många försöker limpa sig fram till floppen känns det väl inte allt för otroligt att en eller flera av "UTG+1 calls, MP1 calls, MP2 calls, MP3 calls" sitter på medelpar, halvlåga suited connectors eller Ax. Sitter någon på 34, 56, 55 eller 66 är du ju i praktiken redan slagen, har någon A5 eller A6 försvinner hälften av dina outs samt givetvis att du även om du träffar kan bli utdragen av en färg eller möjligtvis stege.

Själv skulle jag rent teoretiskt/instinktivt foldat här, men det kanske är fel? (Har ingen jättefarenhet direkt..)

Resten av exemplet överlåter jag åt kunnigare spelare.

/Bjorn

Visst ska man reducera sina outs när man har överkort och det ligger ett färgdrag ute men i det här fallet så är det 6 spelare med på en raisad och flopp och Hero sitter sist.

När det är hans tur på floppen så har han 1 mot 14 och det är gott och väl odds att calla trots att det ligger färgdrag och stegedrag ute.

Hugo

Postad

Plocka bort outsen som ger färg åt någon, du har kvar 4 outs, plocka nu bort en bit out för att du kommer bli utdragen när du träffar någon av dina fyra outs, plocka sedan bort en bit out för att du kanske drar dött eller till runner-runner, plocka sedan bort en bit out för att någon sitter på ett par med ett av dina sidokort som kicker (A är en väldigt vanlig kicker). Lägg till outs för den lilla sannolikheten att du för tillfället har bäst hand.

Ganska optimistiskt skulle jag se det som att du har 3 outs här. Du har definitivt inte mer än 5 i snitt iallafall.

Med pottodds på lite mindre än 14:1 (reducera för rake och den lilla sannolikheten att du blir check-raisad) och odds att träffa på turn mellan 1:16 och 1:8 så har du nog en väldigt marginell syn. Om du kan spela bra på turn och river så blir den bättre.

På turn tycker jag att du spelade bra, beroende lite på exakt hur mycket du vet om dina motståndare det finns folk man kan cappa mot här.

Rivern har du nog ha en marginell valuebet på, jag är dock mycket osäker här eftersom du kan checka och ta gratis showdown, antagligen varierar det ganska mycket med motståndare.