Gå till innehåll

Att spela HU Tx NL, tänk på dessa saker!


parre

Recommended Posts

Det var någon som ville ha råd om hur man ska spela HU Texas NL och vad man ska tänka på. Jag är långt ifrån någon expert, men jag har spelat en del heads-up och tror mig ha lite råd att dela med mig av. Dessutom har jag inget annat för mig för tillfället, så jag kan ödsla en halvtimme av mitt liv på att knåpa ihop en artikel.

 

Denna artikel riktar sig främst till nybörjare som inte spelat så mycket HU förut och den är främst inriktad på cashgames. Det är mest allmänna råd till folk som kanske inte spelat så mycket HU förut, det är säkert inget revolutionerande. Om jag orkar/har tid kanske jag även skriver lite om HU-spel preflop och postflop och hur jag tycker att man ska spela, men jag vågar inte lova något.

 

Om du aldrig spelat HU cashgames förut - börja antingen med SnG's, eller HU cashgames på jättelåg nivå. Varför? Jo, för att spela bra HU är riktigt svårt. Svara på följande frågor innan du ens överväger att sätta dig på ett cashbord HU:

 

1) Är jag totalt orädd och beredd att stoppa in hela stacken på en ren bluff?

2) Är jag beredd att syna en all-in med tredjeparet på rivern om jag har +EV givet pottodds och motståndarens handdistribution?

3) Är jag beredd att värdebeta andraparet på flera gator?

4) Är jag beredd att råka ut för jättestora svängningar och hög varians?

5) Är jag bra på att snabbt läsa bräden och betingmönster samt sätta motståndaren på en handdistribution, samtidigt som jag klarar av att räkna ut ungefärliga pottodds och mitt ungefärliga EV?

 

Om svaret är NEJ på någon av dessa frågor så rekommenderar jag låga HU SnG's till svaret blir ja. Spela de första perioderna, när du har mycket marker i förhållande till mörkarna, precis som om det vore cashgame. Det är bra träning, även om det inte alltid är optimalt i HU-turneringar. Av dessa frågor är det allra viktigast att svara JA på fråga fem.

 

För att kunna lyckas i HU-spel måste du snabbt (särskilt på nätet) kunna beräkna motståndarens ungefärliga handdistribution givet hans betingmönster samt vilket EV du har mot den HD'n och hur stor chans en eventuell bluff har. Och det är inte lätt, särskilt inte mot aggressiva motståndare vars handdistribution ofta är väldigt bred.

 

Fråga tre är också jätteviktig. Du måste våga värdebeta väldigt marginella händer, händer som du på ett sex- eller tiomannabord oftast skulle check-folda. De flesta potterna du kommer spela kommer vara relativt små, men det är i dessa potter du kan bygga upp en väldig fördel genom att våga värdebeta dina marginella händer. Många små marginella beslut med +EV leder sammantaget till rätt mycket +EV.

 

Fråga fyra är också viktig. Hur pass bra klarar du av stora svängningar? Om du är typen som lätt tiltar efter att ha blivit utdragen i stora potter är kanske inte HU ditt rätta spel eftersom du i HU-spel måste spela dina marginella fördelar extremt hårt. Detta kommer leda till en hel del situationer där du kanske har en så liten fördel som 55/45, men ändock en fördel.

 

Fråga ett och två relaterar till en annan oerhört viktig komponent i HU-spel: Hjärta. Du måste ha hjärta och mod för att lyckas i HU-spel. Du måste våga, annars kommer du bli totalt överkörd mot aggressiva motståndare samtidigt som du kommer få för dåligt värde mot passiva motståndare. Det gäller att våga. Ställer han in för ett pottbet på rivern och du har tredjeparet - tänk till lite. Hur har han spelat? Vad för tänkbara händer har han?

 

Om du kommer fram till att du slår hans tänkbara händer oftare än 33% så måste du syna. Tänk inte resultatorienterat i enskilda händer, tänk istället om du fattade rätt beslut. Ta alla händer från din senaste HU-match (om du lirar på nätet) och kolla igenom dessa - var det ett korrekt beslut givet hur motståndaren spelat innan? Posta gärna några händer i Handanlys-forumet. Våga beta, våga folda, våga bluffa. Våga. Annars är du körd.

 

Om du sätter dig vid ett HU-bord och spelar mot någon och märker att du har svårt med just denna spelare har du två val:

 

1) Acceptera att du antagligen kommer förlora, men se sessionen som en lektion i att spela mot den typen av motståndare.

2) Kliva och försöka hitta en mer passande motståndare.

 

Inget av alternativen är fel. Vill du bli riktigt bra så krävs det naturligtvis att du kan möta alla typer av motståndare, men du måste ställa dig frågan om du är beredd att det kommer kosta en del. Tänk på att det är väldigt enkelt att backa ett par tre inköp på kort tid HU. Har du råd? Spelar du på rätt nivå? Om du gör det och är beredd att förlora för att förbättra ditt spel, för all del, spela på! Försök lära dig så mycket som möjligt medan du spelar.

 

Alternativ två är såklart också rätt. Du förlorar inget om du inte riskerar något. Det är ofta bättre att kliva av när du märker att det går dåligt än att fortsätta spela - om du inte vill förlora pengarna du har på bordet samt eventuellt lite mer, kliv av. Byt bord. Går det inte så går det inte, det är inte mer med det! Att bli krossad och förlora 3-4 inköp kan tära hårt på psyket, om du inte är beredd att göra det så kanske du kan hitta en annan motståndare vars spelstil du klarar dig bättre mot.

 

Några generella råd om hur du ska spela?

 

Det är svårt. Eftersom HU till så pass stor del beror på hur du läser motståndaren och tvärtom är det oerhört svårt att ge generella tips - allt beror på situation. Men jag försöker dock ge ett par snabba, generella, råd:

 

1) Position.

 

Spela hårt och aggressivt från knappen. Folda sällan. Höj mycket preflop. På alla gator efter floppen har du positionsövertag vilket är guld värt i HU. Vad gör motståndaren om du bara synar floppen men höjer tillbaka på turn? Plötsligt kanske inte mittenparet känns så hett längre! I position får du dels väldigt mycket mer lägen att sno potterna på, dels har du väldigt mycket större chans att värdebeta marginella händer.

 

2) Motståndaren.

 

Att spela mot maniacs är aldrig kul. Men rådet för att möta riktiga galningar som ställer på allt är att bara trycka tillbaka med dina bra händer och folda dina dåliga. För att inte bli överkörd får du ofta ställa in mot hans check-höjningar med ytterst marginella händer såsom toppar utan kicker eller färgdrag, men dessa spelare är jättesvåra att möta HU. Om du kan undvika dessa så gör det, innan du har bra koll på spelet och stort hjärta. Att sitta passivt och vänta på bra kort fungerar ofta vid fullbord, men HU förlorar du helt enkelt för mycket. Folk som foldar för ofta är ofta de mest lättslagna när det gäller HU-spel!

 

Att spela mot tänkande och trixiga lösaggro-spelare är nästan lika jobbigt. De liknar maniacs till mycket stor utsträckning med en väsentlig skillnad - de ger ofta inte upp så mycket värde med skithänder och totala råbluffar som rena galningar. Det fungerar inte att bara trycka tillbaka med marginella händer. Du måste vid varje gata och varje beslut tänka hårt och länge - vad kan han ha? Vad tror han att jag har? Hur stor chans är det att han bluffar? Vad är bästa spelet? Hur får jag ut mest värde?

 

Men även här gäller det att spela tillbaka hårt. Spelar du passivt så kommer du inte bara bli överkörd, när du väl sätter hårt mot hårt slutar det ofta illa eftersom en lösaggro trixig och bra spelare kanske inte stoppar in hela stacken med bottenparet när du foldat jättemånga händer på rad, vilket en dålig galning kan göra.

 

Passiva motståndare som sällan höjer är en guldgruva. Eftersom det är HU får du jättemånga lägen att värdebeta jättemånga marginella händer, vilket ofta leder till att du rätt sakta men säkert och med rätt liten varians tar marker efter marker från din passiva motspelare.

 

Weaktajta motståndare är också en guldgruva, eftersom de foldar på tok för ofta, särskilt från knappen.

 

När du är färsk på HU-spel är det alltså bäst att försöka hitta antingen för veka eller för passiva (helst ska de vara både veka och passiva) motståndare, eftersom det är dessa som är de absolut mest lättslagna i HU-spel, samtidigt som du slipper ta alltför många marginella beslut!

 

3) Mixa upp sitt spel.

 

Mot kassa motståndare kanske det inte spelar så stor roll, men mot bra motståndare är det viktigt att mixa upp ditt spel. När du checkar bakom på knappen ska inte din motståndare kunna sätta dig på en specifik hand - han ska max kunna veta att du kan ha allt mellan himmel och jord. Samma sak när du betar. Beta lika mycket och lika hårt oavsett kort. Folk har i överlag en tendens att slöspela alldeles för mycket, och att slöspela HU är som att gräva sin egen grav. En observant motståndare kommer snabbt märka ditt betingmönster och helt plötsligt får du bara action när ditt topset blivit utdraget av hålstegen på turn... En inte alltför trevlig situation alltså.

 

Ja, mer orkar jag inte skriva nu, kommer inte på så mycket mer heller för tillfället. Ni är välkomna att börja kritisera denna text som säkert är rätt ofullständig. Det är i alla fall såhär jag försöker spela HU Texas, och även om det bara är generella koncept och råd så hoppas jag att jag i alla fall hjälpt någon! Kom ihåg att det krävs mycket rutin för att bli bra HU. Jag har nog mer rutin än många här på forumet, men långt för lite för att kalla mig proffs. Däremot så älskar jag HU-spel och spelar gärna HU så ofta jag får chansen, särskilt live!

 

Tills nästa gång, ha en solig måndag!

 

/Parre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...