Gå till innehåll

NL - Starthandskrav UTG för 6 max?


dollymixture

Recommended Posts

Gott folk,

jag och en kamrat diskuterade just vad man egentligen ska göra med A10o UTG på ett short-handed-bord av normaltyp - det vill säga medeltight, medelaggressivt och så vidare.

 

Jag är hyggligt TA med en VP$IP på 23-25 och brukar höja 3-4BB med A10o UTG. Anser ni andra som försöker att inte slaska så mycket att detta är ett rent dumt spel?

 

PokerTracker berättar dessutom att jag gjort en marginell förlust på just A10o UTG över de 30K senaste händerna, men det behöver ju inte säga så mycket. Hur som helst funderar jag på att börja droppa den.

 

När vi ändå är igång - vad sägs om Q10s och KJo UTG?

 

Vet att det är svårt att ge något svar som är någon absolut sanning, men vilka funderingar har ni kring dessa händer?

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör hålla dig borta från att spela marginella händer UTG (även sh) om du inte har en finfin read på bordet då det tenderar att skapa mer elände än nytta. Det kallas inte Under the Gun för skoj skull heller.

 

Tror du bör lita på PT redan nu, att höja med ATo varje gång utg är nog inte lönsamt i längden.

 

Detsamma gäller QTs och KJo UTG.

 

Rent generellt skulle jag vilja säga att man bör höja ca 1/4 ggr utg med dom korten för att inte verka snortight. Har du bra koll på bordet kan du höja 1/2 ggr..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

foold, det är ju just det att UTG är en väldigt speciell position, du har ingen som helst aning om vad dina motståndare har och det har du heller inte när floppen kommit, (om SB, BB foldar dvs) så om vi säger att ett A kommer på floppen så antar jag att du bettar, om du då får en call av någon fi (som de senare visar sig att han sitter på AJ)

så är det ju svårt att spela vidare dom kommande rundorna.

 

Summa kardemumma: för att spela en hand som A10o eller KJo UTG (även om det är ett sh-bord, krävs att man är en duktig spelare som har en bra read på överiga spelare på bordet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

limpa aldrig first in i NL SH. chansen att du plockar hem mörkarna är för stor. Dessutom bli man svårare att läsa om man höjer alla händer. ATo går utmärkt att spela UTG.

 

Vad gör du på floppen? Om du träffar ett Ess? Om du missar?

 

 

 

eh, har du raisat preflop bettar du ut på flop. Oj, överkurs..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med, mot medelduktiga spelare måste man checka floppen ofta om man oftast raisar med skit först in. Finns inte en chans i världen att jag skulle låta någon med det raise-mönstret komma undan med det.

 

Om vi snackar vek-tajta bord så visst men då kan du göra det spelet med vilka kort som helst, du kommer väldigt sällan vinna en showdown med ATo om vi bortser från superträffarna i en raisad pott.

 

Visst händer det att jag höjer med ATo UTG men det är undantag snarare än standardspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med, mot medelduktiga spelare måste man checka floppen ofta om man oftast raisar med skit först in. Finns inte en chans i världen att jag skulle låta någon med det raise-mönstret komma undan med det.

 

Om vi snackar vek-tajta bord så visst men då kan du göra det spelet med vilka kort som helst, du kommer väldigt sällan vinna en showdown med ATo om vi bortser från superträffarna i en raisad pott.

 

Visst händer det att jag höjer med ATo UTG men det är undantag snarare än standardspel.

 

Det funkar uber på 5/10 NL iaf. Utnyttja respekten du får som UTG-raiser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför med just ATo? Jag tar hellre UTG raisen med any Axs, SC, pp, KQo, KJs etc.

 

Jag vet inte, det här kanske förtjänar en egen tråd men om du tänker dig att du möter en motståndare som höjer allt detta och lite till först in. Låter du honom bara ta ner flopparna bara sådär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med, mot medelduktiga spelare måste man checka floppen ofta om man oftast raisar med skit först in. Finns inte en chans i världen att jag skulle låta någon med det raise-mönstret komma undan med det.

 

Om vi snackar vek-tajta bord så visst men då kan du göra det spelet med vilka kort som helst, du kommer väldigt sällan vinna en showdown med ATo om vi bortser från superträffarna i en raisad pott.

 

Visst händer det att jag höjer med ATo UTG men det är undantag snarare än standardspel.

 

Det funkar uber på 5/10 NL iaf. Utnyttja respekten du får som UTG-raiser.

 

Förstår inte hur du kan få fortsatt respekt med det spelet dock. Fördelen med att vara UTG är att man kan symbolisera en stark hand lättare. Men när du missbrukar det så kommer det leda till att dina höjningar inte längre respekteras från tidig pos. Det innebär att folk kommer ignorera att du är UTG på grund av din spelstil, och du kommer väldigt ofta vara ur position på floppen.

 

Men om det fungerar på 5/10 spel så gör det väl det kanske. Men jag personligen skulle aldrig respektera någon som höjer med många händer UTG utan jag skulle bara bli glad eftersom jag vet att jag allt som oftast kommer ha position på den filuren.

 

Men det kanske beror på spelstil. Jag utnyttjar UTG raise ibland men då med händer såsom SCs och "veka" händer med stor hög deceptionvärde och potential. Men Oftast så kör jag nog ganska basic poker i den positionen. Det jag absolut inte gör är i varje fall att höja med en medelstark hand som ATo eftersom jag inte riktigt ser värdet i det. Om man nu tror att ens höjningar UTG inger någon respekt så kan man väl knappast fortsätta att spela på floppen även om ett A kommer om någon annan synat PF?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...