Gå till innehåll

NL - Funderingar och studie tips för Heads up?


kristian_83

Recommended Posts

har börjat bli mer och mer intresserad av HU spel.finns det många här som spelar mkt HU och har bra tips,gärna bok tips m,m.det skiljer sej ju rätt rejält mot fullring efter som man spelar såpass mer händer iHU.

 

enda negativ tycker jag är ju raken som blir rätt hög,är det mer gambling med HU eller tvärt om?

 

\\kristian

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare Kristian!

 

Jag har själv inte hittat någon bok som behandlar HU spel specifikt, men jag tycker jag Super System 2 är ändå en bra bok för ändamålet då det predikas en väldigt aggressiv stil.

 

Angående tur vs skicklighet så kan jag tillägga 2 punkter:

 

* En bra spelare har större edge över en sämre spelare när de spelar HU. Det här medför givetvis att du kommer förlora mer pengar då du sätter dig mot en för duktig motståndare. Svängningarna blir alltså stora, så du behöver nog ett psyke som klarar av svängningarna.

 

* Det är mer spel, men överlag mindre gambling i HU. Man märker verkligen stor skillnad mellan en duktig spelare och en inte riktigt lika duktig spelare. Phil Ivey sa i samband med Monte Carlo Millions att "Heads-Up is in my opinion the purest form of poker.", eller något snarlikt.

 

 

Jag hoppas det går bra för dig i din HU karriär! Börja spela en del, sen postar du HH av de händer som du är osäker på i Handanalys delen här på forumet!

 

Ha det!

Mikey

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du spelar HU på nätet på låglimit så var medveten om att du måste ha en väldigt stor edge eftersom rejken blir så hög. Särskilt om du spelar FL. Sist jag och en polare slaskade FL 7CS8 heads up så betalade vi 30-40 euro i rejk på ca en timme på 0.5/1.

 

Heads up är svårt och kräver en hel del erfarenhet. Hur pass aggressivt brukar du spela? Klarar du av att syna för halva stacken på river med tredjeparet? Klarar du av att värdebeta andraparet utan kicker på tre gator? Kan du slå om stort på river när du är helt tom bara för att du tror att motståndaren kan lägga?

 

Helt enkelt - hur mycket erfarenhet har du och hur aggressivt spelar du? Och framförallt - hur bra är du på att läsa motståndare, läsa bräden och läsa betingmönster? Det är det allra viktigaste i HU-spel skulle jag vilja påstå.

 

EDIT: Om du vill testa HU så rekommenderar jag att du börjar med HU SnG's. Tyvärr så ökar ju mörkarna i HU SnG's så det blir lotto efter ett tag, men jag tycker t.ex. B2B's HU SnG's på 5-20E-nivåerna har rätt bra struktur och rätt kassa motståndare. Börjar du med HU cashgames så kan det snabbt bli dyrt, det svänger rätt friskt i HU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår även att du spelar på en limit lägre än vad du spelar på "vanliga" borden. Just på grund av svängningarna.

 

Just som Parre säger så är HU spel väldans read-beroende och korten spelar mycket mindre roll än de gör i SH eller FT.

 

Angående raken så är den oftast cappad på $0.5 eller $0.75 per hand när det gäller HU. Trots det så märker man att pengarna kan börja dra iväg på låg limit. Däremot så finns det potentiella guldgruvor som gör att raken inte biter så mycket. Där kommer dina notes om spelare och table selection att ha betydelse.

 

Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar för tipsen!ja tänkte spela både 0,5-1 och 1-2 NL,tror HU passar absolut bäst för min spel stil,är verkligen aggresiv.när ja spelar 6manna bord så brukar ja tappa tålamod efter ett tag och börja spela skit händer. multi tabla är inte min grej tyvärr heller. så HU känns absolut bäst.håller på och läsa supersystem 2 just nu.

 

men det jag märker är att man kan bli rejält ut ragen med tex AK mot 87. så svängningarna går ju inte att jämnföra tyvärr.

kommer återkomma med lite HH m,m.känns ju iallafall när man spelar 05-1.att det finns måånga sämre spelare än mej själv. ;)

 

raken springer verkligen iväg som du säger parre! men jag får i allafall tillbaks 35% av den genom RB.

 

mvh kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du har kommit igång nu! :)

 

En sak som i min åsikt är jätte viktig i HU är att inte ha lätt för att tilta. HU lever så mycket på extremerna av poker!

 

Du vet de spelarna som spelar riktigt riktigt dålig poker, men som tycks klonka precis allt? När sådant händer kan det blir fruktansvärt frustrerande i HU eftersom det kan springa loss på ruggiga summor ibland!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag spelar i princip bara HU nu för tiden!

 

Spelade lite FT för nåt år sedan, men bytte till SH eftersom jag tyckte det var mycket roligare. Men nu har jag fastnat för HU! :)

 

Parre har dock onekligen mer erfarenhet än vad jag har vad det gäller poker och särskilt HU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...