Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hamnade i en ganska knivig situation nyligen, skulle vara intressant med någon kommentar.

Game # 010,830,014 - 5-Card Draw Pot Limit EUR 0.50/1 - Table "Nairobi"

Game ended Friday 2004-Sep-17 11:57:59 AM GMT

Players:

ptrmln (EUR 57.00 in seat 2)

nessuno (EUR 39.75 in seat 3)

PIXIE (EUR 15.25 in seat 4)

mr_x (EUR 50.00 in seat 5)

sssggg (EUR 118.00 in seat 6)

Dealer: sssggg

Small Blind: ptrmln (0.50)

Big Blind: nessuno (1.00)

ptrmln was dealt: K :club: K :diamond: K :heart: J :spade: A :spade:

(Tretal i kungar i lilla mörken, inte alls dumt!)

PIXIE Fold

mr_x Call (1.00)

sssggg Fold

ptrmln Raise (2.00)

nessuno Raise (5.00)

mr_x Call (5.00)

ptrmln Call (3.50)

(Höjer lite lagom, vill få några synare så att potten växer till sig. nessunos höjning oroar mig inte ett dugg, han är en tomte som gärna höjer med QQ från första position. mr_x har jag dock ingen koll på.)

ptrmln changed 1 card: K :club: K :diamond: K :heart: 4 :spade: A :spade: from K :club: K :diamond: K :heart: (J :spade:) A :spade:

nessuno changed 2 cards

mr_x changed 1 card

(Ingen förbättring i köpet, vilket knappast var att vänta. Att motståndarna slänger två resp ett kort oroar mig lite, jag brukar föredra då nån synar en höjning och slänger tre kort. ;))

ptrmln Bet (5.00)

nessuno Call (5.00)

mr_x Raise (10.00)

ptrmln Call (5.00)

nessuno Fold

(Här kommer då frågan. Hur ska jag agera efter köpet? Betta lite, betta potten, checkhöja, checksyna? Då mr_x höjer känns det som att jag inte har något val, potten är på drygt 35 och det kostar 5 att syna.)

mr_x shows: 5 :club: 8c :club: A :club: 7 :club: J :heart: (high card ace)

ptrmln shows: K :club: K :diamond: K :heart: 4 :spade: A :spade: (three of a kind, kings)

ptrmln wins: EUR 41.50 (with three of a kind, kings)

(Där ser man, han försökte bluffa mot två spelare som indikerat starka händer. Inte många minuter senare har han bluffat sig ner på noll. Jag har ändå en gnagande känsla av att jag inte riktigt skötte det här på bästa sätt.)

Postad
(Höjer lite lagom, vill få några synare så att potten växer till sig. nessunos höjning oroar mig inte ett dugg, han är en tomte som gärna höjer med QQ från första position. mr_x har jag dock ingen koll på.)

Som du kanske märkt så höjer jag inte lite lagom någonsin, jag höjer pott. Man får ju ändå syn av 66, färgdrag och annat spännande så jag ser det inte som man förlorar något på att göra det. Plus att det knappast finns särskilt många händer du vill ge extrapris till, poängen med slöspel är ju oftast att göra det billigt för någon att förbättra till en sämre hand men som ändå är bra nog att betala ett stort bet med, och triss uppfyller inte riktigt de kriterierna. Mao, jag tycker du borde höjt pott.

Eftersom du vet att nessuno är en tomte som slår om med skräp och inte har någon koll på Mr_x, som fått två chanser på sig att höja och därmed troligen inte har en färdig hand eller AAA, så tycker jag att du nu starkt bör fundera på att re-raisa rejält.

(Här kommer då frågan. Hur ska jag agera efter köpet? Betta lite, betta potten, checkhöja, checksyna? Då mr_x höjer känns det som att jag inte har något val, potten är på drygt 35 och det kostar 5 att syna.)

Du frågar alltså om du bör beta in i en okänds spelares enkortsbyte med en oförbättrad triss? Nej, det bör du inte göra. För att det ska bli rätt så måste spelaren i fråga syna med tvåpar och dessutom vara väldigt lättläst i sina höjningar. Grejen är att han mycket väl kan ha ett drag och i så fall inte betalar av när han missat men höjer när han träffat. Möjligen så gör den närvarande tomten så pass stor skillnad att du kan valuebeta. Check-raise är så tomtigt att det inte finns, imho. Dessutom så gjorde du ett så pass litet bet att det inte var mycket value på det oavsett.

När ditt minibet blir minihöjt så måste du naturligtvis syna.

Postad

Tackar för inputen.

Okej, nästa gång kommer jag att re-raise före köpet.

Att jag bettar efter köpet beror främst på att jag vill försvåra för fi att bluffa mig. Med en bet emot sig kanske han håller sig lite i skinnet. Anta att jag checkat, nessuno checkat och mr_x bettat 15. Då hade jag verkligen ställts inför ett tufft beslut.

Postad
Att jag bettar efter köpet beror främst på att jag vill försvåra för fi att bluffa mig. Med en bet emot sig kanske han håller sig lite i skinnet. Anta att jag checkat, nessuno checkat och mr_x bettat 15. Då hade jag verkligen ställts inför ett tufft beslut.

Jag är inte hundra på att beten är dålig, men stoppbetar överlag är väldigt lätta att utnyttja så passa dig för sånt. Det finns några spelare som jag rutinmässigt höjer ett minibet från om jag inte har mycket till hand.