Gå till innehåll

Insamling till anhöriga för resa!


Swede

Recommended Posts

Hej,

 

läste en artikel i morse i sydsvenskan och blev mkt berörd. Visst är artikeln skriven på ett mkt sentimentalt sätt och lite vinklad, MEN jag anser ändå att om man bara går till det väsentliga så är det ändå tragiskt.

 

http://sydsvenskan.se/sverige/article122905.ece

 

Det finns säkert fler i hennes situation, och man kan inte hjälpa alla men man kan hjälpa NÅN.

 

Vi är många på detta forum som är oerhört lyckligt lottade och har svårt att förstå hur det känns att förlora 4 så nära anhöriga, dock förstår jag att det kan vara viktigt att få se den sista viloplatsen.

 

Jag vill därför starta en insamling för henne så att hon kan få resa till sina barns och barnbarns sista viloplats.

 

Själv startar jag med att donera 100 euro.

 

Vi är MÅNGA på detta forum, och om bara hälften av alla aktiva donerade 5 euro så skulle vi nå målet med råge.

 

Skriv här om ni vill donera, och skicka PM till mig så uppdaterar jag denna sidan så ofta jag kan.

 

skicka donationen till

 

B2B: ubersanta (malmo)

 

(för andra sätt som neteller, eller andra konton, skicka PM till mig så att vi kan komma på en lösning)

 

insamling: 125 euro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100euro räcker för mat+utbildning åt ett barn i afrika i 10år. ett barn som antaligen annars dör.

 

visst hon har säkert haft det jättehemskt. men ska man väl ge pengar till välgörenhet kan man gott göra det till de som behöver det mest, inte till de som man lättast idientifierar sig mig...

 

aja, jag ska inte moralisera mer! du gör iaf något väldigt gott! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100euro räcker för mat+utbildning åt ett barn i afrika i 10år. ett barn som antaligen annars dör.

 

visst hon har säkert haft det jättehemskt. men ska man väl ge pengar till välgörenhet kan man gott göra det till de som behöver det mest, inte till de som man lättast idientifierar sig mig...

 

aja, jag ska inte moralisera mer! du gör iaf något väldigt gott! :)

 

helt rätt de ska du inte.

En jättefint initiativ som inte många skulle göra.

Vad man vill skänka sina pengar till är egentligen oväsentligt,bara man inser att man har det bättre än många andra o ger lite av det som många av oss har mycke av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100euro räcker för mat+utbildning åt ett barn i afrika i 10år. ett barn som antaligen annars dör.

 

visst hon har säkert haft det jättehemskt. men ska man väl ge pengar till välgörenhet kan man gott göra det till de som behöver det mest, inte till de som man lättast idientifierar sig mig...

 

aja, jag ska inte moralisera mer! du gör iaf något väldigt gott! :)

 

Måste säga att jag håller med. Jag vill inte på något sätt bagatellisera denna kvinnas oerhört svåra sorg, och det är självfallet beundransvärt att folk tar initiativ till att hjälpa människor. Samtidigt anser jag att man bör sätta saker och ting i perspektiv.

 

"Vi skulle kanske kunna bekosta resan till Thailand själva, även om det blev dyrt. Men regeringen har gått in och sagt att de vill hjälpa dem som har drabbats. Då kan jag inte acceptera att Monica sorteras bort. "

 

Alltså är det inte frågan om att de är i en direkt nöd, snarare att de är besvikna på den svenska statens agerande i ärendet. Det är väl ungefär till den graden misär går för oss i västvärlden...

 

Important Facts

- Every year, 14 million children under the age of 5 die of preventable diseases.

- Every day, almost 40,000 children die of malnutrition.

- One out of three children on this planet are malnourished.

- The price to give all of the world's children antibiotics, vaccinations, and other necessary treatment, is equivalent to 2% of the Third World's expenditures on weapons.

 

http://library.thinkquest.org/11353/children.htm

 

Jag har dock full förståelse för att det är lättare att donera pengar till något som man kan se materialiseras, vilket kan vara svårt via traditionella insamlingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va i helvete är det för gnäll? Killen startar en insamling för någon som verkar behöva det och ni klagar på att han borde samla in pengar till någon annan. Ta tummen ur röven själva och starta den insamlingen istället för att gnälla på någon som gör något gott för någon annan.

 

skärp dig, folk klankar inte ner på swede. Klart det är en fin gest.

Är det förbjudet att folk har åsikter även i känsliga ämnen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag förväntade mig att det skulle komma argument mot. och jag har full förståelse för det.

 

Det var mkt på grund av ilska mot den svenska byråkratin som jag startade insamlingen. En känga mot administrationen.

 

Dock har jag varit i kontakt med tidningen och det verkar som om insamlingen är förgäves. Familjen skulle fixa det på något annat sätt + att någon fond hade hört av sig att de skulle hjälpa dem.

 

jag skulle få slutgiltigt svar senare idag eller imorgon.

 

Och då är min fråga till de som skänkt pengar. Vill ni ha pengarna tillbaka, eller skall vi slå ihop oss med heltoks initiativ och starta en fons här på pokerforum som går till välgörande ändamål. Typ att varje månad har vi en "fund-raiser" där man donerar hälften av vinst till fonden.

 

Sen beslutar vi gemensamt vart pengarna skall gå varje månad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker jag låter som en utmärkt ide.

 

jag förväntade mig att det skulle komma argument mot. och jag har full förståelse för det.

 

Det var mkt på grund av ilska mot den svenska byråkratin som jag startade insamlingen. En känga mot administrationen.

 

Dock har jag varit i kontakt med tidningen och det verkar som om insamlingen är förgäves. Familjen skulle fixa det på något annat sätt + att någon fond hade hört av sig att de skulle hjälpa dem.

 

jag skulle få slutgiltigt svar senare idag eller imorgon.

 

Och då är min fråga till de som skänkt pengar. Vill ni ha pengarna tillbaka, eller skall vi slå ihop oss med heltoks initiativ och starta en fons här på pokerforum som går till välgörande ändamål. Typ att varje månad har vi en "fund-raiser" där man donerar hälften av vinst till fonden.

 

Sen beslutar vi gemensamt vart pengarna skall gå varje månad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...