Gå till innehåll

FL7CS - Nybörjartips, hur tight ska man vara?

Recommended Posts

Postad

Har bara spelat någon vecka och spelar ännu så länge på microlimit. Har mest spelat Texas FL fullbord och där känner jag att jag har en ganska bra teoretisk bas att stå på, har läst två böcker och räknat en del på matematiken och så.

Skulle dock vilja spela lite 7cs oxå för att få variation och för att få fler dimensioner på spelet.

I hold'em så finns det ju standardråd till nybörjare att spela väldigt thight och att ha en uppsättning på bara typ 8-10 starthänder man ens spelar (AA-TT, AK, AKs, AQs eller nått sånt) och att man i princip slentrianmässigt slänger allt annat till att börja med.

Nu till min fråga. Är det tillämpbart att applicera en liknande "superthight" strategi i 7cs och vad innebär i så fall denna. Givetvis måste man ju även väga in de kort man ser att motståndarna har och så också men om vi avvaktar med det i fem minuter.

Så om man nu skall spela bara de 5-10% bästa starthänderna vilka är dessa? Det finns ju rimligen (om jag inte tänker fel) 50 ggr så många potentiella starthänder som i hold'em. Ja eller igentligen blir det väl 150ggr beroende på vilket kort som är face-up.

Så om man nu skall se 4th street bara 5% eller 10% eller vad som är lämpligt som en "superthight" nybörjarstrategi, vilka händer ska man då spela?

Satt och slöräknade lite på ett tråkigt möte och kom fram till att vissa top starthänder är väldigt sällsynta. Typ att man skulle börja med en triss bara ungefär var tusende giv, är detta rimligt eller har jag räknat helt galet?

Sedan tar jag tacksamt imot övriga nybörjarråd. Spelar lägsta microlimiten (ante 0.01, bring in 0.02, limit 0.04/0.08) på pokerstars på 8-mannabord i de avseenden det här någon betydelse för strategin vilket det ju borde ha kanske.

Tack på förhand

/Bjorn

* Pill, pill - QoS *

Postad

Bra starthänder är:

trissar, höga par, andra levande par som är högre än de andras uppkort, tre-färgstegar (om det inte är extremt "olevande") och tre levande överkort.

Sen får erfarenhet, känsla, tillfällig position och betting avgöra hur du spelar andra par, tre-färger och trestegar.

Postad

Hej,

Välkommen förresten.

Ett kort svar eftersom jag för en gångs skull måste jobba på jobbet.

På de allra lägsta 7-kortsborden kan du spela ultratajt - de bord utan ante och bara ett bring-in. Så fort du kliver lite högre upp så börjar man anta, och då måste du spela fler händer än 5% - men inte mer än 15%.

Ta och kika även på PL 7-stöt - ett bra spel just nu på 24h. Många tomtar som gärna lallar med en bit och sedan viker ner sig.

Vad du skall spela:

Trissar givetvis

Höga par (högre än andras uppkort, helst ha paret i hålet) med "kopplat" eller högt sidokort

Par i äss.

Låga par med Äss som kicker

Tre kort i färg - som har högkortspotential A :heart: Q :heart: 2 :heart: är spelbart, Q :spade: 6 :spade: 2 :spade: vanligtvis inte.

Tre höga kort i stege

Tre suited connectors, som 6 :heart: 7 :heart: 8 :heart:

Ser du fjärdegatan, så skall du vanligtvis (i limit) se även femtegatan. Därefter bestämmer du dig om du skall gå vidare eller ej. Ser du sjättegatan så skall du vanligtvis även köpa ett sjunde kort. (eftersom limiten går upp mellan femte och sjätte.

0,2% av dina starthänder är triss...

/Ola

Postad
Nu till min fråga. Är det tillämpbart att applicera en liknande "superthight" strategi i 7cs och vad innebär i så fall denna. Givetvis måste man ju även väga in de kort man ser att motståndarna har och så också men om vi avvaktar med det i fem minuter.

Som nybörjare så vill du ju huvudsakligen spela enkla händer medans du lär dig spelet, men hur få händer du kan spela kan man inte säga generellt. Det beror nämligen väldigt mycket på antestrukturen, alltså hur mycket pengar varje spelare lägger in i förhållande till betstorleken samt även hur stor bring-in är. Ju mindre del av slutpotten som anten utgör ju färre händer kan (och bör du oftast) spela. Vid låglimitborden där det inte är någon ante och bara en bring-in så kan nästan komma undan med att bara spela trissar utan förlora särskilt mycket, vid borden där anten är hög så måste du spela en jäkla massa händer för att inte blöda ihjäl för fort.

Så om man nu skall spela bara de 5-10% bästa starthänderna vilka är dessa? Det finns ju rimligen (om jag inte tänker fel) 50 ggr så många potentiella starthänder som i hold'em. Ja eller igentligen blir det väl 150ggr beroende på vilket kort som är face-up.

7CS har egentligen inte starthänder, här finns bara startsituationer och det finns väldigt många distinkta sådana. Om man skulle hålla sig till att spela nuts så skulle man väl enbart spela överpar till allas överkort, triss, stor (två kort över tio) trefärg som är levande, samt färgstege. Men jag är ingen klippa på 7CS, Ola eller någon vet säkert bättre.

Satt och slöräknade lite på ett tråkigt möte och kom fram till att vissa top starthänder är väldigt sällsynta. Typ att man skulle börja med en triss bara ungefär var tusende giv, är detta rimligt eller har jag räknat helt galet?

Du har tre startkort, sannolikheten att efter ditt första kort få ytterligare två i samma rank är då 3/51*2/50 ~0.002 eller 1/500.

• 2 months later...
Postad

Jag förstår inte riktigt allt här. :)

Om man jämför texas holdem med seven card stud i samma limit och med samma antal motspelare (säg 8 spelare och $1-2 fixed limit) så blindar man ju i texas $1,50 på ett varv, medan man i snitt lägger $1,30 i seven card stud (totalt 8 ggr $0,10 i ante och i snitt ett $0,50 tvångsbet per varv). Med 4 spelare blir siffrorna fortfarande $1,50 för texas men $0,90 för 7cs.

Jag förstår att man har råd att vänta lite längre på bättre händer om man sitter vid ett billigare bord. Men om medelpotten är större bör man alltså spela fler händer? Ju större potten är desto mer kostar det att spela, och spelar man fler händer sänker man sina startkrav och minskar vinstchansen.

Är det för att en stor pott ofta har fler spelare inblandade, dvs motspelarna har också sänkt sina starthandskrav? Det låter inte som ett bra generellt råd i så fall, om man sitter vid ett bord med få men aggressiva spelare i varje pott.

• 2 weeks later...
Postad

Du ska inte resonera som att du bara ska spela en viss grupp av händer. För att träffa rätt beslut måste du ta hänsyn till de andra spelarna och deras uppkort.

Exempel 1 : Om en tight kille som visar en kung höjer så är det troligen korrekt att lägga sig med par i damer.

Exempel 2 : Du har par i åttor. Alla spelare före dig har lagt sig och två spelare med uppkort 3 och 7 återstår. Höj ! Du har förmodligen bästa handen.