Gå till innehåll

NLT - Trn, hur agera mot all in och call


Fritteman

Recommended Posts

En hand från en turnering igår som jag funderade lite på.

 

9 kvar (8 betalda platser)

Blinds 1500/3000

 

Stacks:

Fi 1 16 000 (shortstack)

Fi 2b ca 45 000 (vilket jag har för mig är en ganska normal storlek på stacken i detta läget)

Jag 45 000

 

Fold till Fi 1 på knappen. Han ställer in för 16 000. Fi 2 synar i sb. Jag tittar ner på TT hur skall jag spela och varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold. Ja, det är tungt och folda och du har pottodds att syna men chansen är stor att en eller båda av de andra har kort som är högre än dina TT och även om du är favorit så förlorar du mycket om du förlorar handen. Bättre och spara krutet till ett bättre tillfälle. Du har över 10 BB och är inte desperat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvarr tror jag att du inte har nagon som helst fold equity mot han som synar. Ett tungt lage, allt beror pa hur mycket du ar villig att gambla. Det gar ju ingen nod pa dig om du laggar dig och om shortstacken aker ut sa har du ju kommit ITM. Jag tror inte storstacken kan lagga nagon hand nar han far sa pass grymma pottodds om du staller (syna 29k for att vinna ca 110k).

 

A andra sidan sa kan ju bade shortstacken och storstacken sitta pa nagot i stil med AQ/AK/lagre PP, i vilket fall du gar in som stor favorit och bor ha valdigt stor vinstchans att ta hem hela turneringen ifall du staller in och vinner. Fragan ar alltsa hur bra TT star sig mot den andra storstackens handrange (som kan vara nagat i stil med pp8+, ATs+, AJo+) och hur pass villig du ar att gambla. Mycket beror ocksa pa hur storstacken tidigare spelat i sadana lagen - har han synat och i sa fall med vad for kort? Har han stallt in och i sa fall med vilka kort?

 

Din equity i potten borde som sagt vara tamligen hog mot deras handrange, men fragan ar om det ar lage att gambla. Jag vet inte. Dromscenariot ar ju att bagge sitter pa PP i nior... mardromsscenariot att storstacken har hogre PP. Men det beror pa reads och villighet att gambla om man ska stalla in eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade varit jäkligt sugen på att trycka, förmodligen hade jag tryckt också.

Väldigt tveksamt om det är rätt men bara för att fi2 bara synar behöver det inte betyda monster. Fi1 kan ju ha det mesta av korten och jag skulle trycka för att satsa på att vinna turneringen. Beror ju lite på hur prisstrukturen ser ut också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsatt att betalningsstrukturen är hyffsat hög mot toppen så måste motståndarna vara väldigt tomtiga för att det där ska vara något annat än en blixtsyn (eller all-in men jag föredrar att kolla på floppen).

 

Lillstacken är ju desperat och bör åtminstone ställa med den vanliga distributionen: alla ess, alla par, alla broadway. Om han tror att du och den andre killen dessutom börjat spela vekt för att det är på bubblan så kan han i stort sett trycka med random cards. SB behöver ju bara en hand som är +EV mot den distributionen inräknat 2bb i döda pengar, så han ska ju trycka med nästan samma distribution.

 

Här är mitt förslag på vad hyffsat bra motståndare kan ha här:

 

Knappen: 22+,A2s+,K4s+,Q7s+,J9s+,T9s,A2o+,KTo+,QTo+,JTo

SB: 22+,A5s+,KTs+,A6o+,KJo+

Din syndistribution bör då ligga i trakterna: 55+,ATs+,KQs,AJo+

 

För att du ska kunna folda här så måste dina motståndare i stort sett vara så sjukt veka att de spelar mindre än 8% av sina händer var i den här situationen. Nu är ju sånt spel inte särskilt ovanligt eftersom de flesta inte förstår hur man ska spela på bubblan när den är inte är så brant.

 

Appropå att sb skulle ha ett monster eftersom han inte ställer. Visst kan man bekymra sig om det, men eftersom man skulle synat en all-in så har han inte lyckats åstadkomma något med sin kluriga strategi som han ändå inte åstadkommit. Ur ett strategiskt perspekt tjänar han alltså inget på att man spelar mot hans syn här. Om han däremot har en sämre hand och man foldar när man synat en all-in så har han ur ett strategiskt perspektiv tjänat ett monstruöst belopp på att bara syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle foldat, när Fi2 bara synar brukar det betyda ett monster.

 

Om nu Fi2 skulle ha ett monster och du svarar upp åker förmodligen båda ni andra ut och du får lillpriset. Därmed kanske det är läge för att ta ett skott mot vinst i turneringen, vilket du borde få en bra chans ifall du vinner handen.

 

In med degen istället......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer upplösningen:

 

Jag synade och floppen kom tre låga kort (två klöver har jag för mig).

Jag och sb checkade ner det hela.

 

En tia faller på river och lillstacken visar QTs och sb AJo.

 

Vet inte om det var optimalt på något sätt, men det var så det föll ut.

 

(8:e platsen gav 600 och första 6000 har jag för mig)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag synade och floppen kom tre låga kort (två klöver har jag för mig).

Rätt klar all-in, finns ju ingen anledning att ge motståndaren gratis drag med överkort och liknande.

 

Ok, det är alltså viktigare än att slå ut lillstacken eller?

Kan jag verkligen betta in i en tom sidopott i detta läget? Jag får ju kast alla gånger jag inte är slagen (floppat set eller överpar). Möjligen skulle 88 eller 99 syna (om nu floppen var 7 hög vilket jag har för mig). Detta innebär att jag inte får in mer pengar genom att ställa in utan bara riskerar att få vara heads upp mot två överkort vilket iofs är mycket bra, men jag ökar ju chansen att slå ut Fi 1 genom att låta Fi 2 vara kvar.

 

Jag har kanske snurrat in mig lite nu men jag hoppas att du förstår hur jag tänker och kan tala om varför jag tänker fel.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...