Gå till innehåll

Hur får en FTP server att fungera bakom router?

Recommended Posts

Postad

Sitter bakom en DI 624+ (54Mbps trådlös bredbandsrouter med inbyggd switch) och undrar om det är någon som vet vad(eller om det allls går) man ska göra för att kunna sätta upp en ftp som andra användare kan komma åt via internet.

Tack på förhand

(Rubrikpill uppskattas, denna känns lång :P )

* RP :) - QoS *

Postad

Hmm det ville sig inte riktigt. Använder Bulletproof FTP Server 2.4.0.31, är det något speciellt man ska ställa in om man sitter bakom en router? Sen får någon gärna testa att koppla sig upp emot den. Får medelandet "10/09/2005 10:52:08 PM - FTP Server On-line : IP(s) 192.168.0.100,169.254.76.34, on port 21" när jag sätter igång FTP'n. 192.168.0.100 är min dators lokala IP, då borde väl det andra vara det ut mot internet?

För er som vill testa;

Användarnamn: Poker

Lösenord: Forum

Dock bara för en användare, så om någon kommer in skriv gärna det här :)

Postad

Inte alls farligt med privata IP eftersom det är bara inom ditt LAN som man kommer åt dom, sen köra alla hemma routers med samma privata IP serie just därför att dom fungerar per LAN, så det är ingen jätte hemlis. :)

Funkade det med din publika IP?

- QoS

Postad

Menade just den publika IPn, om det var osmart att lägga ut den här. Känns som att om jag försöker kontakta ftpn via denna datorn eller någon annan dator i hemmasystemet så kör den ändå via LAN och inte internet, men så är det kanske inte?

Postad

Sant, du ska nog inte lägga ut den publika här på forumet. :)

Beror lite på vilken router du har, dom flesta nyare routers har en sk. loopback som gör att du inifrån ditt LAN kan accessa din publika IP utan problem.

Testa det först, funkar inte det be nån kompis FTPa mot din publika IP.

- QoS

Postad

Har en DI-604, och har för mig att jag gjort en inställning på routern för att koppla ftp:n rätt.

Om nu gränssnittet ser likadant ut:

Logga in på routern (192.168.0.1 normalt) i din browser.

Gå till avanserat. Se till att du har checkat för 'Virtual server ftp' och den hänvisar till din dator (192.168.0.100) och använder port 21.