Gå till innehåll

Hjälp till att lösa detta kluriga pusselspel!


Sigge

Recommended Posts

Jag och mina klasskompisar har klurat på denna figuren hela dagen utan att hitta nån lösning. Nu söker jag er hjälp så jag kan triumpfera imorgon i skolan :)

 

Reglerna är enkla: Man ska dra en "tråd" genom samtliga väggar. Kanske låter enkelt men man får bara gå igenom varje vägg EN gång. Samtliga väggar ska passeras.

 

Här är spelplanen:

 

Spelplan

 

Och här är ett av många misslyckade försök bara för att visa er:

 

Misslyckande

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är exakt samma figur jag ställdes för inför flera år sedan. Jag löste det inte då, men jag vet svaret, iaf enligt han som gav mig uppgiften...problemet är olösligt!

 

Har med funderat på det. En uppgift kan ju inte vara så svår om det finns en lösning..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är olöslig.

 

Kriteriet för en sådan typ-uppgift är att man ska kunna hitta en euleväg eller eulerkrets (modellera varje rum som en nod och dra bågar genom alla väggar till intillliggande rum, glöm inte noden som representerar det stora rummet utanför allt.)

 

kravet för en eulerkrets (sluten eulerväg) är att alla noder ska ha jämt gradtal. Kravet för eulerväg är något lösare. Det finns en eulerväg om och endast om precis två noder har udda gradtal.

 

Vi ser att 3 av noderna har gradtal 5 och 2 noder har gradtal 4. Detta uppfyller inte kriterierna ovan och uppgiften är alltså olöslig.

 

EDIT:

haha, jag skriver att man inte ska glömma noden som representerar rummet utanför allt men gör det ändå. Den har gradtal 9. Slutsatsen ändras inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och eftersom jag inte heller har någon aning om vad en eulerväg är kan jag dra en semantisk-logisk förklaring istället. Som vanligt befinner jag och kydyl oss på heeeeeeeeeeeelt olika delar av den akademiska skalan. :)

 

Se det så här: om man går in i ett rum måste man gå ut ur rummet också, förutsatt att man inte startar eller slutar i rummet. För att gå in och sedan ut krävs det två väggar. Ett rum med fem väggar har alla en vägg "över" när man gått in och ut två gånger, och den väggen som blir kvar måste börjas eller slutas i. Men det finns tre rum som har fem väggar, och man kan bara börja i ett och sluta i ett. Alltså blir det ett rum som har en vägg över, oavsett hur man gör.

 

Edit: Jag har f.ö. också bara läst Ma A, B och C. Tentade av 100p tyska till istf D-kursen, det var mycket enklare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och eftersom jag inte heller har någon aning om vad en eulerväg är kan jag dra en semantisk-logisk förklaring istället. Som vanligt befinner jag och kydyl oss på heeeeeeeeeeeelt olika delar av den akademiska skalan. :)

 

haha, du har så rätt :)

 

 

kan ju slänga in definitionen på en eulerväg när jag ändå håller på.

 

Det är en enkel väg som i en graf (eller multigraf = det kan gå flera bågar mellan samma noder) G omfattar samtliga bågar i G.

 

en enkel väg är i sin tur en väg med alla dess bågar olika (dvs man får inte använda en båge mer än en gång)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...