Max Cady Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 En högst osannolik grej hände mig igår. Blandade kortleken en gång och kuperade. Drog sedan ett kort slumpmässigt ur leken, fick ett ess. Blandade leken engång till och kuperade. drog sedan ett kort igen, ett ess igen. Gjorde detta tills jag inte längre drog ett ess. FEM GÅNGER I RAD DROG JAG ETT ESS! Det var helt otroligt! Dom som var med och såg det hela trodde att det var ett trick men det var det inte! Chansen borde väl vara 4 av 52, dvs 7% att dra ett ess. Hur räknar man chansen att få fem ess i rad som jag fick? 5*4 ess=20 5*52=260 20/260=7% Näe, det verkar helt fel. Hur gör man? * Lite RP och flytt till Poker OT - QoS * Citera
Måns Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 (4/52)*(4/52)*(4/52)*(4/52)*(4/52) = (4*52)^5 I övrigt tycker jag synd om din publik som tvingades kolla på detta "korttrick". Citera
Sansrom Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 Chansen att dra fem ess i rad blir sannolikheten för att dra ett ess upphöjt till 5, d.v.s. ungefär en chans på 371293. Grattis! Köp en lott! Citera
Hickmott Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 En högst osannolik grej hände mig igår. Blandade kortleken en gång och kuperade. Drog sedan ett kort slumpmässigt ur leken, fick ett ess. Blandade leken engång till och kuperade. drog sedan ett kort igen, ett ess igen. Gjorde detta tills jag inte längre drog ett ess. FEM GÅNGER I RAD DROG JAG ETT ESS! Det var helt otroligt! Dom som var med och såg det hela trodde att det var ett trick men det var det inte! Chansen borde väl vara 4 av 52, dvs 7% att dra ett ess. Hur räknar man chansen att få fem ess i rad som jag fick? 5*4 ess=20 5*52=260 20/260=7% Näe, det verkar helt fel. Hur gör man? (4/52)*(4/52)*(4/52)*(4/52)*(4/52) Har ingen miniräknare tillgänglig, så räkna får du göra själv //Hickmott EDIT: Waaaaay to slow. Citera
Torsus Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 (4/52) upphöjt till 5 som många andra påpekat. Du har inte funderat på att tjänstgöra som trollkarl? Uppträda i Las Vegas? Då kan du ju också spela poker när du ändå är där...! Och få pocketäss! Stora pengar det Citera
BEO Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 (4/52)^5*48/52 Men om det första kortet hade varit en kung, hade du då gjort samma "trick" med kungarna? Citera
Max Cady Postad 6 Oktober , 2005 Författare Rapport Postad 6 Oktober , 2005 Jag förstår att jag aldrig någonsin kommer att få någon att tro på vad som hände. Kommer heller aldrig att få dom som såg det att tro på att det inte var ett trick. Grejen var ju den att det var ett nytt ess varje gång. Hade det varit ett trick skulle det ju varit samma! Hur som helst så har jag nog förbrukat min pokertur för resten av mitt liv och det verkar ju inte så lovande! Citera
Max Cady Postad 6 Oktober , 2005 Författare Rapport Postad 6 Oktober , 2005 (4/52)^5*48/52 Men om det första kortet hade varit en kung, hade du då gjort samma "trick" med kungarna? Grejen är ju den att det är ett likadant kort varje gång. Det spelar ingen roll om det är tvåor eller ess. Nu hade jag ju bara den osannolika turen att detta hände. Att det just var ess gör ju inte saken sämre! Citera
BEO Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 (4/52)^5*48/52 Men om det första kortet hade varit en kung, hade du då gjort samma "trick" med kungarna? Grejen är ju den att det är ett likadant kort varje gång. Det spelar ingen roll om det är tvåor eller ess. Nu hade jag ju bara den osannolika turen att detta hände. Att det just var ess gör ju inte saken sämre! I så fall har ju första kortet ingen betydelse och sannolikheten blir (4/52)^4*48/52 Citera
Max Cady Postad 6 Oktober , 2005 Författare Rapport Postad 6 Oktober , 2005 och det blir en chans på......? Citera
Torsus Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 Hur som helst så har jag nog förbrukat min pokertur för resten av mitt liv och det verkar ju inte så lovande! Nix, du har inte förbrukat någonting! Alltid lika svårt tydligen för personer att förstå! Citera
Max Cady Postad 6 Oktober , 2005 Författare Rapport Postad 6 Oktober , 2005 JAG VET! Det är väl bara något man säger, eller hur? Citera
Skanke Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 Jag förstår att jag aldrig någonsin kommer att få någon att tro på vad som hände. Kommer heller aldrig att få dom som såg det att tro på att det inte var ett trick. Grejen var ju den att det var ett nytt ess varje gång. Hade det varit ett trick skulle det ju varit samma! Hur som helst så har jag nog förbrukat min pokertur för resten av mitt liv och det verkar ju inte så lovande! Ett nytt ess varje gång, hmm börjar ana oråd. Var det Lever ess som kom sist???? Citera
The Grand Bark Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 Din pokertur har lika taskigt minne som jag... Citera
Max Cady Postad 6 Oktober , 2005 Författare Rapport Postad 6 Oktober , 2005 Jag förstår att jag aldrig någonsin kommer att få någon att tro på vad som hände. Kommer heller aldrig att få dom som såg det att tro på att det inte var ett trick. Grejen var ju den att det var ett nytt ess varje gång. Hade det varit ett trick skulle det ju varit samma! Hur som helst så har jag nog förbrukat min pokertur för resten av mitt liv och det verkar ju inte så lovande! Ett nytt ess varje gång, hmm börjar ana oråd. Var det Lever ess som kom sist???? Är du så blåst så att du inte fattar vad jag menar ska du nog inte spela poker! Citera
FordPrefect Postad 6 Oktober , 2005 Rapport Postad 6 Oktober , 2005 Jag hoppas att du blandade kortleken sju gånger mellan varje försök annars blir det inte helt random och oddsen förvrängs Citera
Max Cady Postad 6 Oktober , 2005 Författare Rapport Postad 6 Oktober , 2005 nix det gjorde jag inte. som du kanske läste i mitt första inlägg blandade jag en gång och kuperade en gång mellan varje. syftet var aldrig att försöka dra ett kort av samma valör. det var alltså inte medvetet från början. Citera
Skadast Postad 7 Oktober , 2005 Rapport Postad 7 Oktober , 2005 Hur som helst så har jag nog förbrukat min pokertur för resten av mitt liv och det verkar ju inte så lovande! Nix, du har inte förbrukat någonting! Alltid lika svårt tydligen för personer att förstå! Jesus... önskar jag såg ironin, men det gör jag inte Citera
Blado Postad 7 Oktober , 2005 Rapport Postad 7 Oktober , 2005 jag tror dig men är inte särskilt imponerad. Citera
Staahla Postad 7 Oktober , 2005 Rapport Postad 7 Oktober , 2005 Hur som helst så har jag nog förbrukat min pokertur för resten av mitt liv och det verkar ju inte så lovande! Nix, du har inte förbrukat någonting! Alltid lika svårt tydligen för personer att förstå! Det verkar vara ännu svårare för en del personer att bedöma allvaret i ett inlägg... Citera
Joakim Postad 7 Oktober , 2005 Rapport Postad 7 Oktober , 2005 jag tycker det var mycket häftigare när jag vände upp 3 ess på flopen. det 4e kom på turn. 5e kortet kan ha varit spader 2, fast det kan lika gjärna ha varit ett klöver nånting. kanske hjärter 5. Citera
BrutalFalukorv Postad 10 Oktober , 2005 Rapport Postad 10 Oktober , 2005 Jag gjorde nyss en värre sak. Drog 1 kort la sedan in det igen och blanda om och drog sedan ett nytt. Gjorde detta fem gånger. Kan ni gissa vad jag fick? Först klöver 7, sedan spader 3, sen ruter kung, fjärde korter var spader kung och det sista var hjärter 4. Vad är chansen för det?! Det är högst sannolikt att något osannolikt kommer hända. Citera
stenarn Postad 10 Oktober , 2005 Rapport Postad 10 Oktober , 2005 Jag förstår att jag aldrig någonsin kommer att få någon att tro på vad som hände. Kommer heller aldrig att få dom som såg det att tro på att det inte var ett trick. Grejen var ju den att det var ett nytt ess varje gång. Hade det varit ett trick skulle det ju varit samma! Hur som helst så har jag nog förbrukat min pokertur för resten av mitt liv och det verkar ju inte så lovande! Ett nytt ess varje gång, hmm börjar ana oråd. Var det Lever ess som kom sist???? Är du så blåst så att du inte fattar vad jag menar ska du nog inte spela poker! joker sista eller? =) Citera
nevee Postad 10 Oktober , 2005 Rapport Postad 10 Oktober , 2005 hej en gång kastade jag en tärning och fick sexan förtitre gånger i rad!!!!!! Citera
Katt3n Postad 10 Oktober , 2005 Rapport Postad 10 Oktober , 2005 hej en gång kastade jag en tärning och fick sexan förtitre gånger i rad!!!!!! En gång kastade jag en näve tärningar på min bror. Efter det ville han inte spela yatzi med mig fler gånger. Vet inte om det blev några sexor dock Citera
Recommended Posts