Gå till innehåll

Diskussion om gröna skatter!


eurythmech

Recommended Posts

Skapar en ny tråd för att inte riksdagsvalstråden ska urarta i diverse diskussioner. Det vore synd, för den typen av polls är kul imho.

 

Tre saker är säkra inför nästa års val. Jag ska inte rösta på sossarna, VPK eller MP. Miljöpartiet vill göra det jobbigt för oss här i Sverige genom att höja diverse skatter som har med miljön att göra men blir ju som en droppe i havet om inte de stora länderna gör samma sak.

 

Ja lägre användning av fossila bränslen i Sverige påverkar inte alls utsläppen i Sverige.

Att höjja bensinskatten får en enda konsekvens: vanligt folk, som jag, får en mkt sunkigare ekonomi... Är det så vi vill ha det? Bara de som har råd ska kunna köra bil? Arbeta istället fram förslag som gör kollektivtrafiken attraktivare, men höj inte bensinskatten, det slår bara mot den lilla människan...

 

/TF - rätt så liten människa...

 

Hur bensinpriser och kollektivtrafik påverkar ens liv har givetvis mycket att göra med var man bor. Rent generellt så känns det ju som att ju större ort man bor i - desto bättre möjligheter att åka kollektivt.

Personligen tycker jag det att bilen som transportmedel är ganska omodern och jag ser ingen anledning att tro annat än att den haft sina glansdagar. Givetvis är jag färgad av det faktum att jag själv inte har körkort, utan går/cyklar eller åker kollektivt alternativt tåg/buss om jag ska längre sträckor.

 

Kort sagt så tror jag att man långsiktigt helt enkelt får arbeta för att få folk att sluta se bilen som sin gudgivna rättighet. Även om det sticker mycket i ögonen på folk. Samt förstås det eviga dilemmat med att bygga en väl fungerande kollektivtrafik i glesbygden.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort sagt så tror jag att man långsiktigt helt enkelt får arbeta för att få folk att sluta se bilen som sin gudgivna rättighet. Även om det sticker mycket i ögonen på folk. Samt förstås det eviga dilemmat med att bygga en väl fungerande kollektivtrafik i glesbygden.

 

Jo, du säger det själv. Hur fan ska jag, som bor ute i bushen, klara mig utan bil? Tidsvinsten är enorm när jag jämför kollektivtrafik och bil.

 

Det är ganska roligt med miljönissar. De är inte mot bilen för att den använder fossila bränslen, utan de är mot bilar oavsett vilket bränsle de drivs av. Jag menar, jag kan inte tolka det du skriver ovan på något annat sätt. Och många av dina gelikar har precis likadana åsikter.

 

För övrigt kommer alternativa bränslen till motorfordon att ta märkbara marknadsandelar de kommande åren. Opec har skjutit sig själva i foten. Gott det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bensinpriser och kollektivtrafik påverkar ens liv har givetvis mycket att göra med var man bor. Rent generellt så känns det ju som att ju större ort man bor i - desto bättre möjligheter att åka kollektivt.

Personligen tycker jag det att bilen som transportmedel är ganska omodern och jag ser ingen anledning att tro annat än att den haft sina glansdagar. Givetvis är jag färgad av det faktum att jag själv inte har körkort, utan går/cyklar eller åker kollektivt alternativt tåg/buss om jag ska längre sträckor.

 

Kort sagt så tror jag att man långsiktigt helt enkelt får arbeta för att få folk att sluta se bilen som sin gudgivna rättighet. Även om det sticker mycket i ögonen på folk. Samt förstås det eviga dilemmat med att bygga en väl fungerande kollektivtrafik i glesbygden.

 

* RP - QoS *

Problemet är att mp inte, imho, tänker långsiktigt då deras kraft går åt till att ropa efter höjda skatter <--- generalisering, men jag tror den håller ;)

 

Ur ett mer verklighetsanpassat perspektiv så är det helt enkelt på det sättet att jag, och mååÅÅåånga med mig, inte klarar oss utan bilen helt enkelt. Jag måste använda mig av bil för att ta mig till jobbet. Jag har ändå en förhållandevis kort sträcka, 15 mil per dag (TpR), men det finns massvis med folk, som av olika anledningar såklart, är ännu mer beroende av bilen än mig. Vad händer då när mp får till stånd en höjning av skatten. Jo, dessa människor tvingas att stå ut med att få sin månadsekonomi kraftigt reducerad. De kan inte avstå bilanvändandet utan får snällt betala. Detta är imho inte en godtagbar långsiktig lösning.

 

Hade jag bott kvar i göteborg hade jag såklart inte köpt bil utan använt mig av kollektivtrafiken, det kan jag villigt erkänna.

 

Håller inte med dig om att bilen skulle vara omodern som fortskaffningsmedel. Problemet är väl kanske att vi inte utnyttjar den till max. Hade jag varit så benägen så hade jag kanske nmält mig till en carpool. Tyvärr är jag alltför osocial på morgonkvisten och därför åker jag helst ensammen vilket ger mig tid att fundera på jobbet och lyssna på Depeche på alldeles för hög volym ;)

 

Jaja, nog raljerat. Min poäng är att höjda skatter slår bara mot männsikor med "dålig" ekonomi som tvingas hosta upp sin surt förvärvade deg och göda Godsägarens plånbok...

 

/TF - btw, hejja kärnkraften!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den dagen när du har 2-4 kids som ska skjutsas till hockey, fotboll på okristliga dagar och tider whatever, när du ska veckohandla, när du ska skiftjobba på andra sidan stan, när du ska ha lite semester för du har inte råd att åka 5 pers till Mallis utan bara har råd att våldgästa Moster Ister i Säffle, när din ensamma morsa boendes 20 mil bort är jävligt sjuk 24/7, när du inte kan ta ett lördagsskjut för alla kidsen och hela kvarterets kids ockuperar ditt hem etc, då kanske du känner att du verkligen skulle behöva en bil.

 

Behovet styrs ju av vilket liv man lever. Våra energiskatter (som jag uppfattar det) är ju resultatet av en grotesk jävla kohandel partierna emellan. Kan inte fatta hur ett litet skitparti som MP har sådan makt. Värre lär det bli om Junilistan och Fi fär bänka sig i riksdagen. Börjar nästan tro att ett tvåpartisystem skulle vara bäst för landet. Trängselskatten (vilket jävla namn, så typiskt svenskt) kan dom köra upp i häcken. De 3.8 miljarderna kunde dom pytsa in i vården i stället så att lågbetalda landstingsanställda får lite lön för mödan och då per automatik tar hand om våra sjuka och gamla på ett bättre sätt. Plussa på med en tandvårdsreform så att vanligt folk kan få gaddarna fixade till en rimlig kostnad. Dom borde fan ta mig skämmas!

 

Jag är mao rätt trött på politiker, världens högsta skatter och myten att Sverige fortfarande har världens högsta standard. Vårt berömda skyddsnät har ju så stora maskor att det knappt fångar nån längre (dagens bevis på det är ju Bata som startade tråden om hur ordna med startkapital), undantaget är väl barnfamiljer som sossarna smörjer frenetiskt nu när det är val snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv blir jag trött på folk som bor på landet och gnäller om hur beroende dom är av bilen och den dyra bensinen - samtidigt som deras levnadskostnader i övrigt är oerhört långt lägre än de för oss stadsbor.

 

Bensinskatten ligger på normal nivå för västeuropa - tycker ni den fortfarande är för hög, byt till miljöbil. Att bilåkarna också betalar för den skada som företeelsen skapar (precis som konsumenter av alkohol) kan jag inte se som annat än rimligt.

 

Tycker att ett skifte i skatt från arbete till energi (bl a då bensin) låter så självklart det kan bli, faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du över huvud taget brytt dig om att ta reda på hur denna "typiskt svenska" uppfinning fungerat i andra länder där den införts? Eller är du för upptagen med gnäll och politikerförakt?

 

Om du är insatt får du gärna berätta för oss andra.

 

Det jag vet är att London och Singapore har infört straffskatt/trängselskatt och de är ju såvitt jag vet städer som är hyfsat mycket större än Stockholm. London har för övrigt bara trängselskatt i den innersta citykärnan och inkluderar naturligtvis inte den enda genomfartsleden som finns (läs Essingeleden...). London har för övrigt minst två ringleder som går runt själva stadskärnan, Stockholm har ingen...

 

Det går således inte att jämföra Stockholm med London öht...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bensinskattens nivå har inget med miljötänk att göra över huvudtaget. Det är en myt som man använder sig av när man höjer skatten. "Nu ska vi höja skatten med 50 öre för att få folk att åka mindre bil". Hmm, först och främst blir ju inte slutresultatet en höjning med 50 öre utan med 62,50 öre eftersom man såklart lägger moms på skatt. Sen minskar inte bilåkandet av den höjningen. En vanlig kostnad för att köra bil en mil är 35-40 kronor. Hur mycket påverkar 62 öre då? En normalbilist i Sverige tankar lite drygt 100 liter i månaden, dvs höjningen är på mindre än 100 kronor. Det får ingen att sluta åka bil. Däremot ger det en massa extrapengar till staten.

Om man menade allvar med att höja bensinskatten för att få ner förbrukningen så får man väl slå till med en höjning på 10 kronor eller så.

 

Själv tillhör jag folket som bor i storstad och kör relativt mycket bil. Många säger att det är korkat eftersom det finns så väl fungerande kollektivtrafik, men jag håller inte med. Nu jobbar jag mitt i stan och åker således t-bana oftast. Det funkar smidigt. Ska man däremot mellan olika förorter funkar det inte alls lika smidigt. Ikväll ska jag iväg till andra sidan stan. Hemresa med bil cirka 20 minuter, med kommunala färdmedel över 1,5 timme. Jag får välja mellan att komma hem strax före 23 eller strax efter midnatt. Valet är för mig rätt enkelt om man skall upp och jobba dagen efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv blir jag trött på folk som bor på landet och gnäller om hur beroende dom är av bilen och den dyra bensinen - samtidigt som deras levnadskostnader i övrigt är oerhört långt lägre än de för oss stadsbor.

Stadsbor har dock högre lön än landsortsbor.

Bor själv på landet och är också trött på alla här som gnäller på bensinpriset när det egentligen är Diesel priset som de borde gnälla på.

Stör mig dock mer på de som har fungerande kollektivtrafik men inte använder den!

Har snöskoter som största fritidsintresse och den drar aldrig under två liter milen, men där är det inte bensinen som kostar utan försäkringar, reservdelar och värdeminskningen.

 

Är inte resor till och från jobbet avdragsgilla eller nått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...