Gå till innehåll

Gitarr-stämma i d-dur?


adde_snoppskalle

Recommended Posts

Ok, har tappat inspirationen fullständigt vad gäller att skriva musik nu. Ingenting blir bra! Så nu tänkte jag ta mig an det fruktade d-dur...dvs stämma om gitarren i d-dur, för att på så sätt kanske hitta min musa igen.

Problemet är, att jag till största del är självlärd vad gäller att spela gitarr. Jag kan stämma en gitarr, men jag har ingen aning om vad som menas med hela tonsteg, halva tonsteg osv. Brukar själv köra efter gehör.

 

Kan någon vänlig och duktig själ förklara för mig hur jag bär mig åt för att stämma om gitarren? Gärna steg för steg beskrivning, då risken finns att om jag inte förstår, lackar loss rejält och dänger guran i väggen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DADF#AD.

 

Mer ingående:

 

Tjocka E-strängen skall stämmas ner 1 tonsteg, (samma ton som D-strängen fast en oktav ner)

A-strängen oförändrad.

D-strängen oförändrad.

G-strängen ska ner 1/2 tonsteg.

H-strängen(B-strängen på utrikiska) skall stämmas ner 1 tonsteg.

Tunna E-strängewn ska ner 1 tonsteg.

 

 

1 tonsteg = 2 band (Slå an E-strängen, sätt fingret på andra bandet så får du F#, intervallet mellan E och F# är ett tonsteg)

1/2 tonsteg = 1 band (Slå an E-strängen, sätt fingret på första bandet så får du F, intervallet mellan E och F är ett tonsteg)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig provat lira med DADF#AD, ska prova det. Däremot har jag lekt lite med DADGAD-stämning, vilket väl blir något slags Dsus4. Blir väldigt fräcka sound om man låter de översta strängarna vara öppna och leker runt med fingersättningar på de mittersta. Testa lite, det är kul som fan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ju börja stämma ner tunna E först. Det blir rätt många kilos extra tryck på den tunna stackarn om du stämmer ner de andra först. :)

 

Lars Winnerbäck - Under månen är D-dur om jag inte minns fel.

 

haha ska göra det nästa gång.

 

det är under månen med winnerbäck som är målet för min d-dur stämning, förutom det att jag har tappat inspirationen:-)

 

sätter du under månen nusseman? Har själv lyckats klura ut en version av den som det inte är nödvändigt att stämma om guran för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, Joni Mitchell har väl gjort låtar i ungefär varenda alternativ stämning man kan tänka sig?

 

Här har du en sida med massor av hennes låtar och om du vill kan du söka med stämning som kriterie. En sökning på DADF#AD gav 30 träffar.

 

Vet fan inte ens vem hon är...nån typ av singer-songwriter lr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars är jag lite förvånad, QoS påstår att Nusseman bara lyssnar på gubbrock, och dit kvalar inte riktigt Joni... :)

 

Mmm, om man räknar in exempelvis Danko Jones i gubbrocksfacket så... Enligt Qos är all gitarrbaserad musik gubbrock (utom en gitarrslinga i nån idol-Daniellåt möjligen)

 

Bara för hans skull köpte jag essential MJ att ha i bilen och då blev han glad som ett litet barn. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smäll på ett sliderör på fingret så ska du få höra på något gött!! Jag hade ställt bort guran tills jag kom in på gammal klassisk blues. Hur kul som helst!!

Håll dig runt 3,5 kanske 7 och speciellt 12 band så ska du kunna få det att svänga rejält. Det sätter jag min högra hand på! :)

 

Här är en skön länk med lite info: Bigroadblues

 

Ps. Lyssna in dig på johnny winter. Kan du lira han så blir du kung på förfesten! Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Qos är all gitarrbaserad musik gubbrock (utom en gitarrslinga i nån idol-Daniellåt möjligen)

Sa jag att jag även är knugen på musik? :)

 

Bara för hans skull köpte jag essential MJ att ha i bilen och då blev han glad som ett litet barn. :)

ÄNTLIGEN! :D

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smäll på ett sliderör på fingret så ska du få höra på något gött!! Jag hade ställt bort guran tills jag kom in på gammal klassisk blues. Hur kul som helst!!

Håll dig runt 3,5 kanske 7 och speciellt 12 band så ska du kunna få det att svänga rejält. Det sätter jag min högra hand på! :)

 

Här är en skön länk med lite info: Bigroadblues

 

Ps. Lyssna in dig på johnny winter. Kan du lira han så blir du kung på förfesten! Ds.

 

Kan johnny. Ingen vet vad fan det är jag spelar på förfesten.:-( Scorefaktorn sjunker avsevärt av nån konstig anledning! Jasi, dagens ungdom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...