Gå till innehåll

FL - Ska man spela AJ och AQ UTG?

Recommended Posts

Postad

Jag börjar mer och mer luta år att inte spela AJo och AQo UTG och UTG+1. Det känns inte som ett vinnande spel.

Är det någon med mycket statistik från PO eller PT som kan bekräfta (eller dementera) om dessa händer är -EV från dessa positioner.

* RP - QoS *

Postad
Jag antar att du menar vid 10-bord. Jag har inte alls särskilt mycket data för sånt, men pokerroom har ju en del offentligt.

Där är både AJo och AQo +EV för alla levels.

Ja du antar helt rätt, Jag ska kolla pokerroom, tackar.

Vad är din egen känsla för dessa Hjort ?

Postad
Vad är din egen känsla för dessa Hjort ?

Vet inte riktigt, jag hatar att spela ur tidig position med en massa spelare efter vilket är största anledningen att jag föredrar shorthanded.

Ha ha, det var exakt det som fick mig att skriva inlägget. JAG HATAR verkligen också att sitta först, kanske mer för att lugna psyket än att vinna mer pengar som jag ej vill spela dessa :D

Postad
Är det någon med mycket statistik från PO eller PT som kan bekräfta (eller dementera) om dessa händer är -EV från dessa positioner.

Jag har för få händer för att kunna ge någon relevant statistik.

Själv har jag slutat spela AJ, men fortsätter med AQ (helt enligt min starthandshusgud Abdul). Åtminstone var det så senast jag spelade 10-manna. Just nu är det 6-max som gäller för mig.

Postad

Jag har för få händer för att kunna ge någon relevant statistik.

Själv har jag slutat spela AJ, men fortsätter med AQ (helt enligt min starthandshusgud Abdul). Åtminstone var det så senast jag spelade 10-manna. Just nu är det 6-max som gäller för mig.

Ok, jo det blir nog så för mig generellt också. Tycker du att det går bättre på SH moberg?

Postad

Själv spelar jag med glädje både AQo och AJo från gun, båda självklart för en raise. Så länge jag inte sitter på ett bord där folk gillar att coldcalla spelar jag även ATo och KQo för raise först in från tidig position.

Men jag är ju lite LAG också. Har dock svårt att tro att någon vinnande spelare skall slänga AQo, de andra känns ju som att man kan spela om man vill och trivs med det, man ger definitivt inte upp mycket värde på att slänga dom.

Däremot är motsvarande SUITED händer självklara spel, att slänga AJs eller ens A9s från tidig position är rejält felaktigt.

/Bjorn

Postad
Ok, jo det blir nog så för mig generellt också. Tycker du att det går bättre på SH moberg?

Som Gyre sa går det bättre just nu. Men jag tror inte att det är enda anledningen att SH är roligare (även om det är bidragande). Det är helt enkelt roligare när det händer mer.

Jag fick frågan i PM, men svarar här eftersom fler kanske undrar. Abduls starthandstabell kan du t.ex. hitta här. Tidigare fanns den på en sajt som hette posev.com, men den är nere. Finns dock arkiverad på nåt webbarkiv som jag inte orkar leta upp nu.

Postad

Jag har ingen tillförlitlig statistik, men jag spelar båda UTG på fullbord. Min generella utgångspunkt är raise med AQos och AJs, limp med AJo. Även raise med KQs, limp med KQo. Kan dock justera detta efter bordsstämningen såklart. Anledningen att jag inte höjer med AJo och KQo är att när man väl får syn så är man ofta dominerad. Dominansen gäller ju såklart om de är suited också...men dom är jö i färg jö!

Postad

AQ är en ganska stark hand i FL. Den ska du absolut spela - och vanligtvis höja.

AJ är ett gränsfall i EP. Ibland kan det vara rätt att höja, ibland syna, ibland folda. Det beror lite på de andra spelarna och din image. Nästan alltid är det ett marginellt beslut - så om du känner dig obekväm med den i tidig position har du inte så mycket att förlora på att lägga dig.

Men AQ och AJs bör du absolut spela även i tidig position, förutsatt att ingen höjt innan dig.

Postad

Det är ungefär 50% snnolikhet att du har den bästa starthanden med båda A-Q(53.35%) och A-J(47.94%) vid fullt 10-bord.

Därför är det oftast rätt att spela båda händerna både UTG och UTG+1

Postad

Däremot är motsvarande SUITED händer självklara spel, att slänga AJs eller ens A9s från tidig position är rejält felaktigt.

/Bjorn

A9s från UTG??, det skulle jag aldrig spela. Kör hellre 2,7o aggro från CO.

Postad

Tja den har en snittvinst (enligt pokerrooms stats) på 0.23BB, ser visserligen ut (om man tittar på omkringliggande värden) som att det är med viss positiv varians men en EV på 0.15BB +- 0.05BB är troligt och alldeles för bra för att ens tänka på att ge upp.

/Bjorn

Postad

Tja den har en snittvinst (enligt pokerrooms stats) på 0.23BB, ser visserligen ut (om man tittar på omkringliggande värden) som att det är med viss positiv varians men en EV på 0.15BB +- 0.05BB är troligt och alldeles för bra för att ens tänka på att ge upp.

/Bjorn

Hur spelar du den generellt isåfall?

Postad

Beror nästan helt på bordstämning och hur övriga bordet brukar agera när du höjer. Om de ger dina höjningar från ep stor respekt det därmed finns en meningsfull chans att en höjning ger dig blindsen osett eller handen HU mot någon av blindsen så höjer jag. Är bordet så löst att du i princip alltid får coldcallers med dig så limpar jag bara.

På floppen i fåmanspotter spelar jag handen aggressivt givet att jag träffat TP eller MPTK (speciellt om jag också har bakdörr) eller ett drag. Är jag HU mot endast en blind och han checkar till mig bettar jag i princip alltid, är esshögt bästa handen tänker jag ju inte ge gratiskort och även om den inte är det kanske han lägger sig ändå.

Blir handen multiway (efter en limp) och jag floppar par i ess eller TPTK så försöker jag betta på det sätt som skyddar handen bäst, hurivida det innebär att betta ut eller gå för checkraise beror ju extremt mycket på floptextur och read på motståndarna. (Ibland har man ju turen att någon av mörkarna bettar och då är det ju en enkel raise.)

Floppar man nötfärgsdrag i en multiwaypott så är ju handen trivial att spela, betta/höj för värde på floppen om tillräckligt många går med och syna sedan ner på pottoddsen.

/Bjorn